Eline Barten

Eline Barten

Technisch SEO & CRO Specialist
23-12-2021 Google, How to/DIY

SEO 🤝 Spreadsheets

Spreadsheets zijn een van de handigste en veelzijdigste tools die je tot je beschikking kunt hebben. Dit is in veel werkvelden zo. En SEO is daar geen uitzondering van. Het verbaast mij dan ook altijd dat sommige mensen hier geen gebruik van maken. Een deel daarvan loopt zelfs actief weg voor spreadsheets.

“Ik gebruik Excel zo min mogelijk want ik snap er geen f*ck van.”

– Mijn partner, tevens Excel-ontduiker

Gelukkig geven softwarepaketten zoals Excel en Google Sheets uitleg wanneer je een formule invoert. Echter moet je nog steeds maar net weten dat die formule bestaat en alle mogelijkheden waarvoor je deze kan gebruiken. In deze blog geef ik je vijf van mijn favoriete formules mee, inclusief waarvoor ik ze gebruik.

Uitleg van Google Sheets van de formule voor verticaal zoeken.

1. Het combineren van cellen

Bij het maken van URL-lijsten gaat mijn voorkeur vrijwel altijd uit naar absolute URL’s. Deze URL’s bevatten het (sub)domein en worden herkend als URL. Hierdoor wordt dit een klikbare link en kan je makkelijk naar de pagina’s toe vanuit de lijst om deze verder te checken.

Echter zijn er tools die bij het exporteren van URL’s hier relatieve URL’s van maken. Dan heb je alleen het gedeelte achter het domein. Het is gelukkig gemakkelijk om via een formule hier weer absolute URL’s van te maken. Dit doe je door tekst of de kolom met de tekst en ‘&’ te combineren.

Absolute URL’s maken door cellen te combineren
Copy
="https://voorbeeld.com"&A2

2. Informatie matchen met verticaal zoeken

Verticaal zoeken zal voor veel mensen een oude bekende zijn. Het is namelijk een zeer praktische manier om informatie op verschillende plekken samen te voegen. Je kan dit bijvoorbeeld gebruiken als je twee verschillende lijsten geëxporteerd hebt en wil samenvoegen, maar deze lijsten staan niet op alfabetische volgorde en hebben niet hetzelfde aantal rijen of informatie. 

Om ervoor te zorgen dat de juiste informatie in de kolom komt, kan je deze matchen op bijvoorbeeld de URL. Hiermee kan je een redirect file maken waarbij je oude en nieuwe URL’s matcht op basis van iets wat gelijk blijft. Dit kan bijvoorbeeld het artikelnummer zijn.

Copy
=VERT.ZOEKEN(A1;'VZ - Lijst 2'!A:B;2;ONWAAR)
Export 1
Export 2
De uiteindelijke redirect file waarbij twee producten niet mee gaan naar de nieuwe website en handmatig een andere URL gekozen moet worden.

3. Artikelnummers ophalen uit URL’s

Eerder hebben wij met verticaal zoeken URL’s gematcht op basis van een artikelnummer. Maar hoe kom je aan deze artikelnummers? Bij sommige websites kan je dit uit de URL halen. Gelukkig staan ze vaak aan het einde hiervan. In een aantal gevallen staat hier nog.html achter. Gelukkig kunnen we dit in twee stappen doen.

Door verschillende delen te vervangen, zoals streepjes naar spaties of tekst te verwijderen door deze te vervangen voor niets, kan je onderdelen van een URL losmaken. Nadat alles los van elkaar staat, kan je het laatste stuk losstaande tekst eruit ophalen.

Het verkrijgen van artikelnummers uit URL’s die eindigen met .html.
Copy
Artikelnummer: =SPATIES.WISSEN(RECHTS(SUBSTITUEREN(A2;"-";HERHALING(" ";LENGTE(A2)));LENGTE(A2)))  Verwijder '.html': =SUBSTITUEREN(B2;".html";"")

4. Aantal karakters tellen

Het automatisch tellen van karakters klinkt misschien onnodig en een beetje als luiheid. Maar het is natuurlijk wel heel handig. Denk maar eens aan de volgende situaties waarbij een spreadsheet met teksten zoals meta descriptions inclusief aantal tekens erg praktisch is:

  • Het CMS-systeem waar de meta descriptions en titles ingevoerd moeten worden telt zelf geen tekens. Dus je kan dan anders alles handmatig gaan tellen.
  • Je wilt de nieuwe meta titles en descriptions briefen aan een klant of collega die ze door gaat voeren. Je weet dan direct dat ze de juiste lengte hebben zonder dit zelf te moeten tellen of later met bijvoorbeeld een crawl te checken.
  • Soms is het fijn om alle nieuwe teksten in een keer uit te werken. Gewoon omdat je lekker in een flow zit. Dan is alles in een spreadsheet uitwerken overzichtelijk en snel.
Copy
=LENGTE(A2)
Het aantal karakters in het veld ervoor wordt automatisch geteld. Door de conditionele opmaak worden de getallen bij verschillende voorwaarde gekleurd. Zoals rood wanneer deze te lang of erg kort zijn.

5. Zoeken naar zoektermgroepen

Een aantal jaar geleden publiceerde MOZ ook een artikel over hoe je spreadsheets kan gebruiken voor SEO. In dit artikel wordt een manier besproken om zoektermen uit je zoektermanalyse snel in groepen in te kunnen delen. Met een formule worden termen ingedeeld in een specifieke zoektermgroep op basis van de zoektermen in de eerste kolom . De onderstaande formule is hier een variant op.

Deze formule maakt in plaats van directe woorden in de formule gebruik van celnummers. Hier staan de termen in die anders in de formule staan. Hierdoor kan het bestand makkelijker worden hergebruikt als template. Ook is hierdoor de formule sneller aan te passen met minder risico op fouten.

De zoektermen ingedeeld in groepen op basis van de gewenste groepen.
Copy
=ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(C3;A2));C3; ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(C1;A2));C1;ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(C4;A2));C4;"Overig")))

Om meer mogelijke groepen toe te voegen, kan de formule simpelweg verlengd worden. Hiervoor moet het volgende voor “Overig”))) geplaatst worden: ALS(ISGETAL(VIND.SPEC(DX;A3));DX;. De X moet dan vervangen worden door het rijnummer van de nieuwe gewenste groep. In het voorbeeld zal de volgende groep in D5 komen te staan.

Deel van het geheel

Al deze formules gaan natuurlijk deel uitmaken van je huidige werkzaamheden. Ze kunnen helpen bij het maken van een redirect file bij een aankomende migratie of bij het schrijven van meta titles en descriptions. Bij spreadsheets is voor mij altijd het motto: Als je denkt dat het makkelijker kan, dan kan het vast!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder