Hoe kun je als affiliate je inkomsten beschermen en aan de Google richtlijnen voldoen? Na de Google-updates van maart en september bleken veel van de gedupeerden ondernemers te zijn met een affiliate website. De Volkskrant sprak zelfs van bedrijven die kapot zijn gemaakt.
De updates hadden betrekking op helpful content met als doel ‘slechte, onoriginele zoekresultaten te verminderen’. Een mooi streven, al kreeg Google ook veel kritiek: ze zouden kleinere ondernemers onterecht hebben benadeeld. Een deel van de schade lijkt dan ook teruggedraaid in de August core update.
Google is niet onfeilbaar. Toch zijn er zeker dingen die je als affiliate kunt doen om de kans groter te maken dat je de updates goed doorstaat. Herstellen van een update is niet gemakkelijk. Zelfs SEO-specialisten zijn het niet altijd eens over de interpretatie van de Google richtlijnen. Ik verwacht je in dit blog dus ook niet hét antwoord te geven, maar je hopelijk wel op weg te helpen.
Een affiliate marketeer verdient geld door andermans producten te promoten. Dit werkt door middel van affiliate links of banners die je in je content plaatst. Wanneer iemand op zo’n link klikt en een product of abonnement aanschaft, verdient de affiliate een commissie. Als je dit combineert met SEO, kun je meer gerichte bezoekers naar je website trekken.
Affiliate websites bevinden zich een beetje in een ‘grijs gebied’. Aan de ene kant wil je mensen zo goed mogelijk informeren, maar zodra je inkomsten wilt genereren, kan dit ervoor zorgen dat de kwaliteit van je informatie omlaag gaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je bewust producten met hogere commissies promoot, terwijl het niet de beste keuze is voor de consument. Of wanneer je content vol staat met (irritante) ads en banners.
Dit grijze gebied zou wel eens een reden kunnen zijn dat affiliate sites het afgelopen jaar zwaar getroffen zijn. Drie impactvolle Google updates springen eruit:
September 2023 Helpful Content Update
Helpful content updates promote more original, helpful content written by people, for people, rather than content made primarily for search engine traffic.
This Core Update is larger than normal. It focuses on the helpfulness of content and aims to show less content that feels like it was made to attract clicks, and more content that people find useful.
This latest update takes into account the feedback Google heard from some creators and others over the past few months. They aim to connect people with a range of high quality sites, including small or independent sites that are creating useful, original content, when relevant to users’ searches.
Is jouw affiliate website getroffen door een van deze updates? Dan voldoe je mogelijk niet aan wat Google verstaat onder helpful content. Hoe zorg je ervoor dat je content wel aan deze richtlijnen voldoet?
Google heeft een aantal vragen opgesteld die je kunnen helpen. Ook geven ze een lijst van dingen die je beter niet kunt doen (‘Avoid creating search engine-first content’). Als je sommige of alle onderstaande vragen met ‘JA’ beantwoordt, is het misschien tijd om de manier waarop je content maakt te herzien:
Lees ook: Helpful content analyse met chatgpt
Wil je echt behulpzame content creëren? Dan zou je jezelf bij elk onderwerp moeten afvragen: ben ik wel de juiste persoon om hierover te schrijven? De kern van helpful content is dat je informatie deelt die afkomstig is van experts of ervaringsdeskundigen binnen een bepaald vakgebied (ofwel E-E-A-T). Alleen als er nog weinig over een onderwerp is geschreven, kom je misschien (tijdelijk) weg met matige content.
Google wil dus dat je content maakt voor jouw bezoekers en niet voor zoekmachines (‘people-first content’). Hoe zouden ze dit meten? Dat blijft gissen, maar een interessante zin is deze: content that is useful to visitors when they come to your site directly. Mensen die jouw site uit zichzelf bezoeken, zijn jouw vaste lezerspubliek, ofwel je doelgroep.
Als je bijvoorbeeld een affiliate blog hebt over geld besparen, is het verleidelijk om ook over beleggen of crypto te schrijven. Aantrekkelijke commissies, binnen dezelfde financiële niche, nietwaar? Toch is dit niet verstandig. Schrijven over investeren vereist een andere expertise dan schrijven over geld besparen. Ook heeft je vaste lezerspubliek hier niet direct iets aan. Dat kan Google (vermoedelijk) opmaken uit gebruikerssignalen, zoals:
Bovenstaande vragen kunnen helpen bij het bepalen of je content behulpzaam is, maar het is nog weinig concreet. Welke (on-page) factoren zijn doorslaggevend? Verschillende SEO specialisten hebben hier hun analyses op los gelaten. Hint: het gaat niet om auteurprofielen.
Cyrus Shepard van Zyppy.com analyseerde 50 Engelstalige contentwebsites die tussen augustus en december 2023 een significante stijging of daling in het organisch verkeer zagen. Vooral websites die bepaalde on-page factoren bevatten, zijn zwaar afgestraft. Hieronder de factoren op een rijtje.
Negatieve factoren:
Positieve factoren:
Wacht nog even met aanpassen, want een verband is nog geen oorzaak. Als iedere willekeurige website een auteurpagina heeft ‘omdat het moet van SEO’, zegt het niets meer over de kwaliteit van de website. Zyppy geeft in zijn artikel de cookie consent als voorbeeld:
“It could be that higher-quality sites are more likely to use cookie consent screens. Or it could mean Google’s machine algorithms have learned to associate cookie banners with high-quality sites. Or it could mean nothing at all.“
Zo ook schrijven vanuit de ik-vorm. Schrijven vanuit de ik-vorm is alleen nuttig als je daardoor meer je best doet om content te maken op basis van expertise of ervaring. Het herschrijven van je content naar ik/wij is waarschijnlijk niet voldoende. (Al zou het in theorie kunnen dat je betrouwbaarder overkomt op mensen als je vanuit eigen ervaring spreekt.) Kortom: it depends. Het blijft een kwestie van testen en evalueren.
Affiliate marketing kan je op een goede en op een slechte manier doen. Even kort door de bocht; er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. De ‘slechte’ manier was lang heel lucratief, maar daar lijkt Google toch een stokje voor gestoken te hebben. Het tijdperk van productreviews over allerhande onderwerpen is definitief voorbij.
Ook als jouw affiliate website nog goed loopt, is het verstandig om vooruit te kijken. Als affiliate kun je het je niet meer veroorloven om 100% afhankelijk te zijn van Google. Idealiter gebruik je een combinatie van verschillende bezoekersstromen. Dit geldt niet alleen voor Google, maar ook voor Ads, Instagram en andere platformen. Het gros van je inkomsten via één kanaal binnenhalen is wat geen enkele ondernemer moet willen.
Ben je geraakt door een update of wil je gericht seo advies over jouw affiliate website? Neem dan contact op!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|