seo voor affiliates

SEO voor affiliates: hoe voldoe je aan de Google richtlijnen?

Hoe kun je als affiliate je inkomsten beschermen en aan de Google richtlijnen voldoen? Na de Google-updates van maart en september bleken veel van de gedupeerden ondernemers te zijn met een affiliate website. De Volkskrant sprak zelfs van bedrijven die kapot zijn gemaakt.

De updates hadden betrekking op helpful content met als doel ‘slechte, onoriginele zoekresultaten te verminderen’. Een mooi streven, al kreeg Google ook veel kritiek: ze zouden kleinere ondernemers onterecht hebben benadeeld. Een deel van de schade lijkt dan ook teruggedraaid in de August core update.

Google is niet onfeilbaar. Toch zijn er zeker dingen die je als affiliate kunt doen om de kans groter te maken dat je de updates goed doorstaat. Herstellen van een update is niet gemakkelijk. Zelfs SEO-specialisten zijn het niet altijd eens over de interpretatie van de Google richtlijnen. Ik verwacht je in dit blog dus ook niet hét antwoord te geven, maar je hopelijk wel op weg te helpen.

SEO en affiliate marketing in een notendop

Een affiliate marketeer verdient geld door andermans producten te promoten. Dit werkt door middel van affiliate links of banners die je in je content plaatst. Wanneer iemand op zo’n link klikt en een product of abonnement aanschaft, verdient de affiliate een commissie. Als je dit combineert met SEO, kun je meer gerichte bezoekers naar je website trekken.

Affiliate websites bevinden zich een beetje in een ‘grijs gebied’. Aan de ene kant wil je mensen zo goed mogelijk informeren, maar zodra je inkomsten wilt genereren, kan dit ervoor zorgen dat de kwaliteit van je informatie omlaag gaat. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je bewust producten met hogere commissies promoot, terwijl het niet de beste keuze is voor de consument. Of wanneer je content vol staat met (irritante) ads en banners. 

Affiliates onder druk

Dit grijze gebied zou wel eens een reden kunnen zijn dat affiliate sites het afgelopen jaar zwaar getroffen zijn. Drie impactvolle Google updates springen eruit:

September 2023 Helpful Content Update

Helpful content updates promote more original, helpful content written by people, for people, rather than content made primarily for search engine traffic. 

March 2024 Core Update

This Core Update is larger than normal. It focuses on the helpfulness of content and aims to show less content that feels like it was made to attract clicks, and more content that people find useful.

August 2024 Core Update

This latest update takes into account the feedback Google heard from some creators and others over the past few months. They aim to connect people with a range of high quality sites, including small or independent sites that are creating useful, original content, when relevant to users’ searches.

Wat verstaat Google onder helpful content?

Is jouw affiliate website getroffen door een van deze updates? Dan voldoe je mogelijk niet aan wat Google verstaat onder helpful content. Hoe zorg je ervoor dat je content wel aan deze richtlijnen voldoet?

Google heeft een aantal vragen opgesteld die je kunnen helpen. Ook geven ze een lijst van dingen die je beter niet kunt doen (‘Avoid creating search engine-first content’). Als je sommige of alle onderstaande vragen met ‘JA’ beantwoordt, is het misschien tijd om de manier waarop je content maakt te herzien:

  • Is je content voornamelijk gemaakt om verkeer aan te trekken via zoekmachines?
  • Publiceer je content over veel verschillende onderwerpen in de hoop dat een deel daarvan goed zal presteren in zoekresultaten?
  • Gebruik je vergaande automatisering om content te produceren?
  • Vat je voornamelijk samen wat anderen zeggen zonder dat je waarde toevoegt?
  • Schrijf je over trending onderwerpen simpelweg omdat ze verkeer opleveren en niet omdat ze waarde toevoegen voor je doelgroep?
  • Hebben gebruikers het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken om de informatie te krijgen die ze willen?
  • Heb je besloten om je op een bepaald onderwerp te storten zonder enige echte expertise, maar vooral omdat je dacht dat je er zoekverkeer mee zou krijgen?
  • Belooft je inhoud een vraag te beantwoorden waar eigenlijk geen antwoord op is?
  • Schrijf je volgens een bepaald aantal woorden in plaats van wat nodig is om antwoord te geven op een vraag? 

Lees ook: Helpful content analyse met chatgpt

Wil je echt behulpzame content creëren? Dan zou je jezelf bij elk onderwerp moeten afvragen: ben ik wel de juiste persoon om hierover te schrijven? De kern van helpful content is dat je informatie deelt die afkomstig is van experts of ervaringsdeskundigen binnen een bepaald vakgebied (ofwel E-E-A-T). Alleen als er nog weinig over een onderwerp is geschreven, kom je misschien (tijdelijk) weg met matige content.

Het “waarom” van content creatie

Google wil dus dat je content maakt voor jouw bezoekers en niet voor zoekmachines (‘people-first content’). Hoe zouden ze dit meten? Dat blijft gissen, maar een interessante zin is deze: content that is useful to visitors when they come to your site directly. Mensen die jouw site uit zichzelf bezoeken, zijn jouw vaste lezerspubliek, ofwel je doelgroep.

helpful content richtlijnen

Als je bijvoorbeeld een affiliate blog hebt over geld besparen, is het verleidelijk om ook over beleggen of crypto te schrijven. Aantrekkelijke commissies, binnen dezelfde financiële niche, nietwaar? Toch is dit niet verstandig. Schrijven over investeren vereist een andere expertise dan schrijven over geld besparen. Ook heeft je vaste lezerspubliek hier niet direct iets aan. Dat kan Google (vermoedelijk) opmaken uit gebruikerssignalen, zoals:

  • Bounce rate op de homepage: Verlaat een bezoeker je site zonder verder te klikken, dan is je content mogelijk niet relevant genoeg.
  • Aantal pagina’s per sessie: Hoe meer pagina’s bezoekers bekijken, hoe waardevoller je content voor hen is.
  • Branded zoekverkeer: Mensen die specifiek op je merknaam zoeken, bevestigen jouw autoriteit in je niche.
  • Tijd op de site: Hoe langer bezoekers blijven, hoe nuttiger je content is.
  • Terugkerende bezoekers: Dit geeft aan dat je content de moeite waard is om opnieuw te bezoeken.

Herstellen van de helpful content update(s)

Bovenstaande vragen kunnen helpen bij het bepalen of je content behulpzaam is, maar het is nog weinig concreet. Welke (on-page) factoren zijn doorslaggevend? Verschillende SEO specialisten hebben hier hun analyses op los gelaten. Hint: het gaat niet om auteurprofielen. 

Cyrus Shepard van Zyppy.com analyseerde 50 Engelstalige contentwebsites die tussen augustus en december 2023 een significante stijging of daling in het organisch verkeer zagen. Vooral websites die bepaalde on-page factoren bevatten, zijn zwaar afgestraft. Hieronder de factoren op een rijtje.

Negatieve factoren:

  • Storende advertenties
  • Hoeveelheid advertenties
  • Stockafbeeldingen
  • Pushmeldingen
  • Groot menu met 30 of meer links

Positieve factoren:

  • Taalgebruik in de ik-vorm
  • Delen van eigen ervaring
  • Zichtbare contactinformatie
  • Cookie consent
zyppy case study

Correlatie of causatie

Wacht nog even met aanpassen, want een verband is nog geen oorzaak. Als iedere willekeurige website een auteurpagina heeft ‘omdat het moet van SEO’, zegt het niets meer over de kwaliteit van de website. Zyppy geeft in zijn artikel de cookie consent als voorbeeld:

“It could be that higher-quality sites are more likely to use cookie consent screens. Or it could mean Google’s machine algorithms have learned to associate cookie banners with high-quality sites. Or it could mean nothing at all.

Zo ook schrijven vanuit de ik-vorm. Schrijven vanuit de ik-vorm is alleen nuttig als je daardoor meer je best doet om content te maken op basis van expertise of ervaring. Het herschrijven van je content naar ik/wij is waarschijnlijk niet voldoende. (Al zou het in theorie kunnen dat je betrouwbaarder overkomt op mensen als je vanuit eigen ervaring spreekt.) Kortom: it depends. Het blijft een kwestie van testen en evalueren.

Geraakt worden is nooit helemaal uitgesloten

Affiliate marketing kan je op een goede en op een slechte manier doen. Even kort door de bocht; er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. De ‘slechte’ manier was lang heel lucratief, maar daar lijkt Google toch een stokje voor gestoken te hebben. Het tijdperk van productreviews over allerhande onderwerpen is definitief voorbij. 

Ook als jouw affiliate website nog goed loopt, is het verstandig om vooruit te kijken. Als affiliate kun je het je niet meer veroorloven om 100% afhankelijk te zijn van Google. Idealiter gebruik je een combinatie van verschillende bezoekersstromen. Dit geldt niet alleen voor Google, maar ook voor Ads, Instagram en andere platformen. Het gros van je inkomsten via één kanaal binnenhalen is wat geen enkele ondernemer moet willen.

Ben je geraakt door een update of wil je gericht seo advies over jouw affiliate website? Neem dan contact op!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.