Illustratie synoniemen en SEO
Ineke Withaar-Colijn

Ineke Withaar-Colijn

SEO Specialist

Krijgen synoniemen een eigen SEO pagina?

Wat doen we met synoniemen? Dat is een vraag die vaak opduikt tijdens SEO-werkzaamheden. Krijgen ze een eigen pagina? Of wordt dat teveel van hetzelfde? Ik heb een klein onderzoek gedaan naar hoe dat in de praktijk werkt en de resultaten zijn ronduit… verschillend. In dit blog lees je er alles over, met als bonus 4 praktische tips waarmee je deze vraag in je eigen situatie beantwoordt.

De basisregel voor synoniemen

In principe zeggen we: ‘Verwerk synoniemen op je pagina. Zo begrijpt Google waar je pagina over gaat’. Ook Google zelf geeft aan synoniemen te begrijpen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je met beide varianten even goede posities haalt. Zoals altijd bij Google: ‘It depends…’ Tijd dus om dit onderwerp aan een niet wetenschappelijke onderzoek te onderwerpen!

Synonieme productcategorieën

Het eerste onderzoek betreft een set zoektermen die allemaal bij een productcategorie passen:

  • Tuinverlichting (gemiddeld zoekvolume per maand: 22.000, concurrentie in KD: 38)
  • Buitenverlichting (gemiddeld zoekvolume per maand: 18.000 , concurrentie in KD: 44)

Dit zijn zoektermen met een groot volume en er zit redelijk wat concurrentie op. Het is dus interessant om met al deze zoektermen in de top 10 te ranken. Wat blijkt? Elk synoniem heeft een eigen categoriepagina nodig om in de top 10 te ranken. Je ziet dat synoniemen wel gebruikt worden op de pagina’s, maar daarmee niet in de top 10 komen.

Zoekresultaat Tuinverlichting
De top 10 voor ‘Tuinverlichting’ (Bron: Ahrefs)
Zoekresultaat Buitenverlichting
De top 10 voor ‘Buitenverlichting’ (Bron: Ahrefs)

Wat zien we bij Tuinverlichting vs. Buitenverlichting?

Vergelijken we de top 10 voor Tuinverlichting en Buitenverlichting, dan valt het volgende op:

Synoniemen hebben min of meer dezelfde betekenis

Als twee woorden ongeveer hetzelfde betekenen, maar niet helemaal, kiest Google er vaak voor om andere pagina’s in het zoekresultaat te tonen. Je kunt in dit voorbeeld stellen dat tuinverlichting echt alleen in de tuin is, en dat buitenverlichting ook de oprit kan zijn of naast de voordeur, dus buitenverlichting is net wat breder. Maar op zich zijn de producten die binnen deze categorie vallen, dezelfde.

Verschillende term, verschillende URL

Alle pagina’s in de top 10 van de zoekterm ‘tuinverlichting’ hebben ‘tuinverlichting’ in de URL. En bij ‘buitenverlichting’ hebben alle pagina’s ‘buitenverlichting’ in de URL (met 1 uitzondering ‘buitenlamp’). De 6 websites die zowel op ‘tuinverlichting’ als ‘buitenverlichting’ in de top 10 staan, doen dat met 2 aparte pagina’s. Er is geen enkele website die met 1 URL op beide zoektermen in de top 10 rankt.

Synoniemen in de tekst

Omdat de URL niet alles zegt, heb ik ook gekeken naar het gebruik van synonieme zoektermen in de tekst.

Positie met zoekterm:Tuinverlichting in tekstBuitenverlichting in tekst
1. Tuinverlichting61
2. Tuinverlichting91
3. Tuinverlichting173
1. Buitenverlichting111
2. Buitenverlichting015
3. Buitenverlichting921

Je ziet dat synoniemen wel verwerkt worden in de tekst, maar dat er een focus is op de zoekterm waarmee de pagina in de top 10 staat. (in dit geval is alleen de SEO tekst geteld)

Synonieme diensten

Gaat dit ook op voor minder tastbare concepten? Ik heb weer 2 termen met een flink zoekvolume en grote concurrentie genomen, maar dan binnen ons mooie vakgebied:

  • SEO (gemiddeld zoekvolume per maand: 11K, concurrentie in KD: 48)
  • Zoekmachine optimalisatie (gemiddeld zoekvolume per maand: 1.2K, concurrentie in KD: 55)

We zijn het er toch over eens dat SEO = zoekmachine optimalisatie? En wat blijkt? In de zoekresultaten is een heel andere zoekintentie te zien! ‘SEO’ heeft als resultaat vooral informatieve pagina’s (wat is …). Zoekmachine optimalisatie geeft daarentegen juist commerciële pagina’s als resultaat (de dienst).

Zoekresultaat SEO
De top 10 voor ‘SEO’ (Bron: Ahrefs)
Zoekresultaat zoekmachine optimalisatie
De top 10 voor ‘Zoekmachine optimalisatie’ (Bron: Ahrefs)

Wat zien we bij SEO vs. Zoekmachine optimalisatie?

Vergelijken we de top 10 voor SEO en Zoekmachine optimalisatie, dan valt het volgende op:

Dezelfde dienst, andere intentie

In de top 10 van ‘SEO’ staan 3 pagina’s over ‘wat is seo’ en 1 pagina over ‘seo voor beginners’. Informatieve pagina’s hebben hier dus de overhand. In de top 10 van ‘Zoekmachine optimalisatie’ staat slechts 1 pagina over ‘wat is zoekmachine optimalisatie’. Hier zijn juist de commerciële pagina’s met de dienst zelf duidelijk aanwezig.

Uitzonderingen

Alleen wikipedia komt weg met 1 pagina over zoekmachine optimalisatie die op beide synoniemen in de top 10 staat. Verder is er een bedrijf dat SEO heet en daar verder niets mee te maken heeft, maar toch op plek 1 staat in dit onderzoek.

Synoniemen in de tekst

Opvallend is dat we de term ‘SEO’ ook in de meerderheid terugzien op pagina’s die in de top 10 wel ranken met ‘zoekmachine optimalisatie’, maar niet met ‘SEO’. Dat komt doordat veel bureau’s het woord SEO in hun diensten hebben zitten, wat terugkomt in de categorieën en navigatie op de betreffende pagina’s. Het was onwerkbaar om dit eruit te filteren. Zelfs degene die SEO tussen haakjes in de meta titel hebben staan bij ‘zoekmachine optimalisatie’, krijgen geen positie in de top 10 van ‘SEO’.

Positie met zoekterm:SEO in tekstZoekmachine optimalisatie in tekst
1. SEO577
2. SEO5911
3. SEO4013
1. Zoekmachine optimalisatie10127
2. Zoekmachine optimalisatie3135
3. Zoekmachine optimalisatie9840
Alle pagina’s verwerken de synoniemen ook in de tekst, maar er is slechts 1 zoekterm die in de top 10 rankt.

Oh ja, hier is zoekmachineoptimalisatie aan elkaar geschreven ook meegeteld. Ik heb een ander onderzoek gedaan naar het effect van woorden aan elkaar of los schrijven voor SEO.

Synonieme beestjes

Uiteraard moet er een uitzondering zijn die de regel bevestigt, en die vond ik in een klein beestje dat onder twee namen door het leven (en door je tuin) gaat.

  • Taxuskever bestrijden (gemiddeld zoekvolume per maand: 800, concurrentie in KD: 0)
  • Lapsnuitkever bestrijden (gemiddeld zoekvolume per maand: 200, concurrentie in KD: 0)

En wat is hier het gekke? Hier zie je gewoon dat 6 websites met exact dezelfde URL in de top 10 ranken voor zowel ‘Taxuskever bestrijden’ als ‘Lapsnuitkever bestrijden’. Je hoeft het synoniem niet eens te verwerken in de tekst om in de top 3 te komen met het synoniem! In dit geval snapt Google precies dat het hier om hetzelfde beestje gaat.

Zoekresultaat taxuskever bestrijden
De top 10 voor ‘Taxuskever bestrijden’ (Bron: Ahrefs)
Zoekresultaat lapsnuitkever bestrijden
De top 10 voor ‘Lapsnuitkever bestrijden’ (Bron: Ahrefs)

Wat zien we bij Taxuskever bestrijden vs. Lapsnuitkever bestrijden?

Vergelijken we de top 10 voor Taxuskever bestrijden en Lapsnuitkever bestrijden, dan valt het volgende op:

Hetzelfde probleem, dezelfde URL

Er zijn 6 websites die voor beide synoniemen met 1 pagina in de top 10 ranken. In het zoekresultaat van ‘lapsnuitkever bestrijden’ vinden we slechts 2 pagina’s met ‘lapsnuitkever’ in de meta titel en de URL. Alle andere resultaten gebruiken de term ’taxuskever’. Opvallend is ook dat het synoniem ‘lapsnuitkever’ niet tot nauwelijks verwerkt wordt in de tekst op de pagina’s, terwijl deze pagina’s dus wel met het synoniem in de top 10 ranken. Er is slechts 1 pagina in de top 3 waar het woord ‘lapsnuitkever’ meerder keren voorkomt.

Positie met zoekterm:Taxuskever in tekstLapsnuitkever in tekst
1. Taxuskever bestrijden531
2. Taxuskever bestrijden330
3. Taxuskever bestrijden511
1. Lapsnuitkever bestrijden53 (zelfde als nr. 1 Taxuskever)1
2. Lapsnuitkever bestrijden714
3. Lapsnuitkever bestrijden33 (zelfde als nr. 2 Taxuskever)0
‘Lapsnuitkever’ wordt nauwelijks verwerkt in de tekst

Waarom Google, waarom!?

Zou ons leven niet veel eenvoudiger zijn als synoniemen gewoon als de taxuskever en lapsnuitkever werken? Dat we synoniemen op een pagina verwerken en dat die ene pagina dan op beide zoektermen een mooie positie krijgt. Maar zoals Google’s John Mueller zegt: “Ook al denk je dat iets een synoniem is, betekent dat niet dat het helemaal synoniem is”.

[…] And especially when it comes to synonyms, we might assume that something is mostly a synonym, but that doesn’t mean that it’s completely a synonym.”

John Mueller van Google

Zoals in het artikel op Search Engine Journal wordt uitgelegd, kan de context van de zoekopdracht ervoor zorgen dat het synoniem de betekenis van de zoekopdracht verandert. Iets wat we in het voorbeeld van SEO vs zoekmachine optimalisatie duidelijk terugzien, omdat het zoekresultaat verschillende zoekintenties laat zien. En ook al lijken ’tuinverlichting’ en ‘buitenverlichting’ sterk op elkaar, blijkbaar zit er toch een minimaal verschil in betekenis.

Zoals beloofd: 4 praktische tips

Dus hoe ga je om met synoniemen? Dit zijn wat mij betreft de 4 gouden regels:

  1. Het basisadvies blijft overeind: ‘Verwerk synoniemen op je pagina. Zo begrijpt Google waar je pagina over gaat’.
  2. Wat zegt je eigen gevoel? Vind je twee pagina’s op je site over bijna hetzelfde te belachelijk voor woorden? Lekker niet doen!
  3. Wil je toch met beide synoniemen in de top 10 ranken? Kijk eerst naar zoekvolume en concurrentie en bepaal dan of het de moeite waard is.
  4. Doe altijd onderzoek naar het zoekresultaat. Wat zie je? Wat is de zoekintentie? Wat doet de concurrentie? Op basis daarvan weet je of je verschillende pagina’s moet maken en wat voor soort pagina’s dat moeten zijn.

Veel succes met je eigen onderzoek en vooral: veel plezier! Meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook eens het blog over Semantic SEO van Eline of het blog over SERP analyse van Mariska.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste SEO tips

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

We delen graag onze kennis en ervaring
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder