9+

Zo herken je in 1 oogopslag je zwakke pagina’s – en weet je gelijk waarom ze zwak zijn. 

Na de laatste Google updates is er veel veranderd in het algoritme. Deze veranderingen hebben waarschijnlijk betrekking op user-engagement. Pagina’s waar gebruikers meer op klikken en waarvan blijkt dat gebruikers er langer verblijven of bijvoorbeeld een formulier invullen, geven positieve signalen af aan Google.  

Andersom werkt dat helaas ook zo. Pagina’s waar mensen helemaal niet op klikken, en of snel wegklikken zullen wegzakken. Heb je veel van dit soort zwakke (of zwakker geworden) pagina’s dan heeft dat een negatieve invloed op de rest van je website. Je wil dus graag weten welke pagina’s je moet aanpakken en waar je naar moet kijken.

De methode voor het herkennen van je zwakke pagina’s

Voor precies dat laatste heeft Daniel Foley Carter een handige methode bedacht die ik hier heb toegepast op een webshop met 11000 pagina’s. Deze methode geeft je in 1 oogopslag inzicht in pagina’s met weinig clicks of een gedaalde aantal vertoningen over een periode. Daaraan worden gelijk lage-kwaliteitsindicatoren als word count, aantal interne links en https status gekoppeld. Lees snel verder welke inzichten dit ons heeft gegeven!

Wat heb je nodig?

Google Search Console > Uiteraard, de machinekamer van je website. We gaan kijken naar clicks en vertoningen over verschillende tijdsperioden.

Google Sheets + de plugin Search Analytics  > De plugin kun je gratis downloaden in de webstore van Google. Met deze plugin zit je niet vast aan de beperkte exports van Search Console. Let op, ik heb een paar uur verspeeld omdat ik op verschillende accounts was ingelogd in Chrome en Sheets. Schijnbaar werkt de plugin dan niet

Je favoriete crawler > Ik heb zelf Screaming Frog gebruikt. 

Search Analytics

Let’s go!

Stap 1
Open Google Sheets en open de extensie Analytics for Sheets

Stap 2
Selecteer je website en kies voor GROUP BY > Pages

Stap 3
Click op ‘Request Data’ en je overzicht verschijnt. Noem het tabblad L16M

Stap 4
Exporteer nog zo’n overzicht, maar selecteer nu de oudste maand die je kunt kiezen. Sla dit overzicht op in een tabblad in hetzelfde bestand als stap 3 en noem het L1M. 

Stap 5
Crawl je website met je crawler en exporteer ook een overzicht. Het overzicht moet de volgende kolommen bevatten: URL, HTTP Status Code, Unique internal links en Word Count.

Stap 6
Exporteer dit naar een tabblad in hetzelfde bestand als dat je andere overzichten stonden. Noem dit tabblad Full site Crawl. 

Stap 7
Maak een nieuwe tab aan en noem deze Compare. Hier gaan we de data samenvoegen met de functie VLOOKUPS.

Stap 8
Kopieer Kolom A van L16M en plak deze in Kolom A van Compare. Ga naar Full Site Crawl en kopieer Kolom A (dit moeten de urls zijn). Plak deze onder de URLs van Search Console. Selecteer nu heel kolom A van Compare en ga naar het menu > gegevens > gegevens opschoning > verwijder duplicaten.

Stap 9

  1. In kolom B noem je B1 GSC clicks. In B2 zet je: =IFERROR(VLOOKUP(A2;L16M!$A$1:$ABK$999999;2;FALSE);”-“) 
  2. Sleep omlaag voor elke URL.

    Let op: afhankelijk van je Sheets versie kun je ook komma’s moeten gebruiken in plaats van punt komma’s. (Geldt natuurlijk ook voor de rest van deze formules).

Stap 10

  1. In kolom C noem je C1 GSC Impr. In C2 zet je: 
    =IFERROR(VLOOKUP(A2;L16M!$A$1:$ABK$999999;3;FALSE);”-“)
    Sleep omlaag voor elke URL.
  2. In kolom D noem je D1 Historic Impr en in D2 zet je:
    =IFERROR(VLOOKUP(A2;L1M!$A$1:$ABK$999999;3;FALSE);”-“)
    Sleep omlaag voor elke URL.
  3. In kolom E noem je E1 HTTP status. In E2 zet je:
    =IFERROR(VLOOKUP(A2;’Full Site Crawl’!$A$1:$ABK$999999;change_me;FALSE);”-“)
    Sleep omlaag voor elke URL.
  4. Verander change_me naar het kolomnummer uit de Full Site Crawl waar je HTTP status staat. Dit geldt ook voor stap 14 en 15 voor de betreffende statistiek.
  5. In kolom F noem je F1 Word Count. In F2 zet je:
    =IFERROR(VLOOKUP(A2;’Full Site Crawl’!$A$1:$ABK$999999;change_me;FALSE);”-“) 
    Sleep omlaag voor elke URL.
  6. In kolom G noem je G1 Interne links. In G2 zet je:
    =IFERROR(VLOOKUP(A2;’Full Site Crawl’!$A$1:$ABK$999999,;change_me;FALSE);”-“). 
    Sleep omlaag voor elke URL.

Stap 11. 

Nu kunnen we de gegevens filteren.

  1. Klik op gegevens > Maak een filter
    Filter Kolom B > Filter op voorwaarde > kleiner dan 1
    Filter Kolom D > Filter op voorwaarde > groter dan 1
    Filter Kolom E > Filter op voorwaarde > text bevat 200
    Filter Kolom F > Filter op voorwaarde > kleiner dan 1000
    Filter Kolom G > Filter op voorwaarde > kleiner dan 6

Stap 12

  1. Dupliceer de Compare Sheet en noem hem Dode URLS. 
  2. Filter kolom C > Filter op voorwaarde > kleiner dan 100

    Dit zijn je dode URL’s

Stap 13.

  1. Dupliceer deze sheet en noem ze Zwakke URLs.
  2. Filter kolom C > Filter op voorwaarde > tussen 100 and 1000

    Je hebt nu een overzicht van je zwakke urls.

Optimaliseer je belangrijke URL’s

Bepaal nu welke URL’s belangrijk zijn voor de website, deze kun je op je to-do lijstje zetten. Ga na of het aantal interne links voor deze pagina inderdaad verschilt met andere belangrijke pagina’s. Kijk met je team of de inhoud goed is, of dat deze verbeterd moet worden. Check ook of deze pagina niet gekannibaliseerd wordt door andere pagina’s.

Staan er in je overzicht ook URL’s die niet fundamenteel belangrijk zijn voor je website, maar die wel wilt behouden? Je kunt ervoor kiezen om deze te markeren met een ‘noindex, follow’ tag. Zoekmachines nemen dan niet de moeite om ze te indexeren maar zullen wel de links volgen op de betreffende pagina’s. 

Breid je onderzoek uit of laat ons dit doen!

Krijg je na de laatste filters een erg lange lijst aan pagina’s? Je Crawler heeft natuurlijk nog meer interessante data over je pagina’s die je hier mee kunt nemen. Zo kun je bij Stap 5 ook andere gegevens toevoegen die mogelijk iets zeggen over de kwaliteit van je pagina’s. Je kunt de meta titel, meta description en h1 automatisch laten vertonen zodat je hier ook in 1 oogopslag kunt beoordelen of deze wel passend zijn bij de zoekvraag. Verder kunnen sommige crawlers ook informatie weergeven over de snelheid van een pagina. Ook erg interessant.

Geen tijd, zin of heb je een andere reden om dit uit handen te geven? Wij kijken graag even naar je website of voeren deze methode uit op jouw pagina’s.
Neem contact op met Onder!   

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.