creatief linkbuilden Onder

De noodzaak van creatieve linkbuilding

De brieven van de belastingdienst. Wie kent ze niet? Er is niet een van die automatisch geprinte brieven die me heel erg is bijgebleven. De tekst was formeel en saai en het ging mij er vooral om wat IK er mee zou opschieten. Als je de link trekt naar linkbuilding, dan is het eigenlijk hetzelfde. In de inbox van je linkpartner is maar beperkte ruimte en daarom moet je juist onderscheidend zijn en het verschil weten te maken om die backlink te kunnen verdienen. 

Links moet je verdienen

“Link earning is going to replace link building.” zegt Rand Fishkin, co-founder van marketingtool Moz. Wat Rand hier eigenlijk zegt is dat hij ziet dat het verdienen van kwalitatieve backlinks voor je Google positie veel belangrijker gaat worden dan het snel scoren van een bak aan snelle backlinks. De tijd van de enge Chinese startpagina klonen en private blog netwerken is dus voorbij.

Creatieve link outreach

In de blog ‘Verbeter je linkprofiel’ van 12 mei 2020 zie je dat linkbuilding een heel precies proces is. Zoals ook in het artikel te lezen is, begin je dus eerst bij het benaderen van je zakelijke partners, vervolgens maak je een lijst met websites waar je op wilt komen te staan en schrijf je uiteindelijk hele goede content die je aan je (toekomstige) partners kunt doorsturen. Pas dan kun je overgaan tot het contact leggen met nieuwe personen die misschien wel jouw linkpartner gaan worden. Daarin is creativiteit een pre.

Laat ik het wat dringender stellen: creativiteit in je outreach is eigenlijk bittere noodzaak. Je wilt niet eindigen als de belastingdienst. De kans dat iemand al een link naar jouw website plaatst is heel klein en als ze het al willen, staat er vaak een prijskaartje tegenover. Het is dus een ‘numbers game’, wat betekent dat je veel mails moet sturen om 1 goed antwoord te krijgen. Onthoud wel: de aanhouder wint.

7 tips

Ben je nog niet afgehaakt? Dan kun je flink aan de slag met deze 7 tips die je zullen helpen om onderscheidend en creatief contact te leggen.

Tip 1. Bedenk een leuk onderwerp

Dit is de eerste zin die jouw potentiële linkpartner leest. Als de header saai is, wordt je mail nooit geopend. Denk aan een duidelijk onderwerp of een leuke zinspeling. Doe je bijvoorbeeld handel in warmtepompen? Dan wil je uiteraard dat iemand er warmpjes bij zit. Handel je in matrassen? Dan bied je iemand een gespreid bedje. Hier breng je al wat humor in iemand zijn anders heel erg saaie mailbox. Gebruik geen uitroeptekens in je onderwerp, zet het onderwerp vooral NIET in all-caps en maak het onderwerp niet te bont.

Tip 2. Maak de aanhef persoonlijk

Gebruik ook vooral de voornaam van je linkpartner als je die weet. Weet je nog die belastingdienst brief? Niks is onpersoonlijker dan met ‘Beste heer/mevrouw’ te worden aangesproken, want dan sta je gelijk ver bij iemand weg. Bij ‘Beste Sanne’ heb je gelijk al de aandacht van Sanne die haar mailbox met 35 ongelezen e-mails door moet akkeren. Kun je geen naam vinden? Niet gevreesd, begin dan je mail met een simpel ‘Hallo!’ of ‘Hoi!’

Tip 3. Een goed begin is het halve werk!

Begin de eerste paragraaf met contact leggen. Je schrijft de mail omdat je iets wilt. Je hebt je onderzoek onderhand gedaan en je weet welke blogs je linkpartner heeft geschreven. De blog waar je een link in wil, staat uiteraard duidelijk en enthousiast benoemd. Enthousiasme is namelijk een heel goed aanknopingspunt. Als iemand veel moeite in een blog heeft geschreven, is er niets leukers dan een compliment te krijgen. Kaart vervolgens een probleem aan dat je vaak tegenkomt in je branche, want hier heb jij als vakexpert natuurlijk een oplossing voor.

Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik las net je leuke blog over ‘Het verwarmings alfabet; van Airco tot Warmtepomp’ en in het artikel spreek je over alles wat we bij (bedrijfsnaam) leuk vinden! We horen best vaak dat mensen het moeilijk vinden om het energieverbruik van een warmtepomp in te schatten….’

Tip 4. Kom terzake in de bodytekst

De body van een tekst is heel belangrijk, maar deze wordt het minst vaak gelezen. Maak de tekst pakkend door in te haken op je probleemstelling en hoe jij als persoon, of als bedrijf, dit probleem uniek kunt oplossen. Omschrijf dus wat je doet en hoe jouw content je partner verder helpt. Wees echter niet te langdradig. Maak de tekst makkelijk scanbaar met tussenkopjes, want niemand gaat een hele lap tekst lezen als je toch al weinig tijd (en veel mail) hebt.

Tip 5. Goed aanbod

Als je je zakenpartners of linkpartners een beetje kent, kun je wellicht inschatten welk aanbod ze niet laten liggen. Natuurlijk is het mogelijk om met een (betaald) partnervoorstel te komen, maar het spel van linkbuilding is om de beste links te verdienen op basis van jouw positie als autoriteit. Je kunt er niet onderuit om echt hele goede content te schrijven voor een gastblog om de aandacht vast te houden of met een heel goed onderzoek te komen waarin je heel veel waarde biedt.

Een aanbod moet altijd win-win zijn, want je gaat een samenwerking aan. Als het voelt als een compromis, onthoud dan dat voor niks de zon opgaat; voor hun niet, maar voor jou ook niet! Zeg bijvoorbeeld niet klakkeloos ja of nee voor €90-/€100,-/€400,- voor een link, maar bedenk van tevoren welk linkbuilding budget je hebt en wat voor jou acceptabel is. Jij biedt je linkpartners ook eigenlijk hele goede content aan die hun website een boost gaat geven.

Tip 6. Snelle opvolging

Wacht niet dagen om te antwoorden als je een reactie te pakken hebt. Als je de capaciteit hebt om dagelijks linkbuilding op te pakken is dit het beste. Elke 2 dagen wat mails versturen is the next best thing. Zie een linkpartner als een relatie die je aangaat en opbouwt.

Tip 7. Geef niet op!

Linkbuilden lijkt nu vast een enorm tijdrovend proces en eerlijk gezegd is dat het ook wel. Je moet voorwerk doen, je moet goed kunnen schrijven, je moet leuk zijn en zelfs dan is de kans dat je die link scoort heel erg klein. Je moet veel doen, maar het is het echt waard. Geef daarom niet op, want de aanhouder wint. Echt waar. 

Met deze tips moet je al een eind de goede richting op kunnen komen. Vind je het nog steeds vaag of heb je hulp nodig om je linkbuilding op te zetten? Met een team van 7 SEO specialisten beantwoorden we alle SEO vragen die je hebt. Stuur ons gerust een mail of geef ons een belletje.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.