Google Shopping organisch is live: instellen, meten en optimaliseren

Google Shopping was in een ver verleden een organisch kanaal (ja, opa vertelt). Sinds 2013 is het één van de meest succesvolle betaalde kanalen voor menig eCommerce website. Het aandeel Shopping is voor veel webshops misschien wel 50% van het totaal. Toch heeft Google ook een grote vijand in de vorm van Amazon (en andere marketplaces). Een reden voor de zoekmachine om Google Shopping voor een deel weer organisch te maken. De aankondiging vond ergens in april 2020 plaats. En sinds afgelopen week is het wereldwijd uitgerold (en dus ook in NL). In dit artikel leggen we uit hoe je Google Shopping voor organisch regelt en hoe je de organische Google Shopping resultaten meetbaar maakt.

De ‘free listings’ van Google Shopping

Er zijn twee plekken waar je organische Google Shopping resultaten vertoond worden:

  • Het ‘normale’ zoekresultaat, waar bij sommige zoekopdrachten een product carousel vertoond wordt (wat nu ook gebeurt met Google Shopping Ads)
  • De Google Shopping tab, waar nu ook ruimte is voor organische resultaten

De Google Shopping tab met organische resultaten zelf ziet er als volgt uit:

Google Shopping met in het groen de organische resultaten

Hoe zorg je ervoor dat jouw producten hier ook staan?

De marketeers die Google Shopping Ads inzetten, weten dat je een productfeed aan Google geeft in het Google Merchant Center (een soort online retail centrum van Google). Daar heb je ook de mogelijkheid om de ‘gratis’ listings aan te zetten. Je doet dat in het Merchant Center onder Growth > Manage programs:

Free product listings op alle Google platforms

Deze optie is niet automatisch ingeschakeld, schakel dus zelf ‘gratis listings voor surfaces across Google’ in. Met ‘surfaces across Google’ bedoelt Google alle verschillende Google platformen (Shopping, Images, etc.).

Merchant Center info over klikken en producten

In het Merchant Center vind je ook info over de hoeveelheid klikken die tot nu toe plaats hebben gevonden (te filteren op product, merk en Google categorie):

Het overzicht van organische klikken (unpaid clicks) in het Merchant Center

Meetbaarheid in Google Analytics

Als je als adverteerder of website eigenaar niets doet aan meetbaarheid, dan veegt Google alle ‘gratis’ resultaten op de grote Google / Organic hoop. Dat is iets wat we met kliks uit Google Mijn Bedrijf ook zien. Je wil echter wel weten welke producten verantwoordelijk zijn voor omzet. Het is daarom van belang om de URLs in de feed te taggen (dit raden we ook aan met de link naar je website in Google Mijn Bedrijf). De webshops waarvan wij weten dat ze Google Shopping Ads inzetten hebben allemaal ‘Autotagging’ ingeschakeld. Als we dan de URL in de productfeed een UTM code geven, zal Google dit meenemen in de organische resultaten, maar voor betaalde resultaten Autotagging gebruiken. Op die manier ben je toch in staat om op een goede manier de resultaten te meten. In de URL builder van Google (een tool van Google om een UTM code te maken) ziet dit er als volgt uit:

De URL builder om een UTM code maken

We moeten er dus voor zorgen dat achter elke productURL in de feed ?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic_shopping komt te staan. Dit kun je doen door dit bijvoorbeeld in je Datafeedmanagement tool toe te voegen aan elke URL in je productfeed.

Hoe zie je dit in Google Analytics?

In Google Analytics zal je daarna (als je de UTM code uit ons voorbeeld gebruikt) in Acquisitie > Campagnes onze ‘organic_shopping’ campagne zien:

Hoe je UTM tracking te zien is in Google Analytics

Hoe verbeter je de Google Shopping resultaten?

Het verbeteren van Google Shopping resultaten (zowel betaald als organisch) doe je door je productfeed zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de zoekvraag.

Het verbeteren/optimaliseren van een productfeed kun je overlaten aan de webbouwer, maar veel marketeers kiezen er voor om dit met een datafeedmanagent tool te doen. Tools die wij in het verleden voorbij hebben zien komen zijn Channable en E-SS, maar er zijn ongetwijfeld veel meer tools die dit kunnen. Je geeft dan de productfeed als input aan een tool, die je vervolgens gebruikt om de feed te optimaliseren. De output-feed laad je daarna in, in het Google Merchant Center. 

De reden dat deze tools gebruikt worden, is omdat het je in staat stelt om snel wijzigingen te doen in de feed. Daarnaast geven de standaard webshop platformen (Magento, Lightspeed, Shopify, etc.) bijzonder matige productfeeds over het algemeen.

Google Shopping feed optimalisaties

Een aantal onderdelen uit de feed die je met een datafeedmanagement tool goed kunt optimaliseren zijn:

  1. Producttitels: voeg hier de juiste zoektermen aan toe en probeer bijvoorbeeld merknamen en kleur ook geautomatiseerd toe te voegen
  2. Productbeschrijvingen: hier geldt hetzelfde voor als bij de producttitels. Maar hier zou je ook goed productspeficaties kunnen noemen als deze er zijn
  3. Google Product categorieën: Google heeft zelf een lijst met voorgestelde Google product categorieën. De tool stelt je in staat om je eigen categorisering te matchen aan de Google categorisering. Hierdoor is het voor Google Shopping duidelijker in welke categorie je een product aanbiedt  
  4. Prijsregels: stel je voor dat je alleen producten in je feed wil hebben boven de € 25, dan regel je dat met de tool

De optimalisaties die je al had gedaan voor Google Shopping Ads werken ook voor de organische Google Shopping resultaten, dus het mes snijdt aan twee kanten.

Verwachtingen

Deze feature is in oktober uitgerold en we zien het nog niet terugkomen in de ‘normale’ zoekresultaten. Mijn vermoeden is dat daar het merendeel van alle betaalde Shopping kliks ook vandaan komen. In de Shopping tab zien we echter wel de eerste vertoningen en kliks (zie ook bovenstaande voorbeelden). De feestdagen (ondanks de huidige lockdown situatie) komen er ook aan, dus wellicht dat we wat organisch vuurwerk gaan zien in de Shopping resultaten.

Op het moment dat je Google Shopping Ads inzet is het natuurlijk een no-brainer om deze functie aan te zetten. Alle feed-optimalisaties die je uitvoert gaan ook helpen bij meer organische zichtbaarheid in Shopping!

Heb je hulp nodig bij het inzetten of meetbaar maken van de organische Google Shopping inzet? Neem dan even contact met ons op!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.