9+
Redirects: Hallo Google, we zijn verhuisd

Redirects: Hallo Google, we zijn verhuisd!

Wanneer je gaat verhuizen geef je je nieuwe adres door bij alle instanties. Wanneer je dat niet doet blijft de post op je oude adres terechtkomen. Voor je website geldt ditzelfde principe. Wanneer je de zoekmachine niet laat weten dat je URL verhuisd of veranderd is, zal deze de oude pagina blijven tonen met een 404 foutmelding als gevolg. Zonde! Want zo’n 404 foutmelding is erg irritant en in de meeste gevallen klikken we weg en gaan op zoek naar een andere pagina in de zoekresultaten.

Wat zijn redirects?

Met een redirect laat je jouw websitebezoekers landen op de juiste pagina wanneer een URL is veranderd, verwijderd of samengevoegd. Daarnaast  laat je de zoekmachines weten dat de oude URL vervangen is door een andere URL. Door een redirect te implementeren voorkom je dat bezoekers een foutmelding te zien krijgen en daardoor wellicht je website verlaten.

Wanneer redirects gebruiken?

Je gebruikt redirects wanneer je content verplaatst, je de URL aanpast, pagina’s verwijdert of pagina’s samenvoegt en wilt dat de paginawaarde behouden blijft.

Voorbeeld: tijdelijke redirect bij een of enkele pagina’s

Stel je hebt een tijdelijke aanbieding voor jouw aanbod aan badkleding. Je ‘normale’ URL zou zijn: www.voorbeeld.nl/badkleding. Deze URL wil je tijdelijk aanpassen naar: www.voorbeeld.nl/badkleding-zomersale, omdat op deze pagina bijvoorbeeld een ander aanbod en design gewenst is. Na twee weken is deze aanbieding afgelopen en wordt deze tijdelijke URL weer verwijderd. Hierdoor is de redirect niet meer geldig en is de ‘normale’ URL weer zichtbaar.

In dit voorbeeld wil je de zoekmachines laten weten dat het een tijdelijke redirect is. Daarom gebruik je in zo’n situatie een 302 redirect.

Voorbeeld: SEO pagina’s verwijderen

Stel je voor dat een aantal van jouw producten niet meer verkrijgbaar zijn en deze komen ook niet terug in het assortiment. In dat geval kun je de productpagina’s verwijderen, maar dan moet je de verwijderde URL redirecten naar een alternatieve pagina. In de meeste gevallen is dat een gerelateerd product of categorie.

In dit voorbeeld gaat het om een definitieve redirect, hiervoor gebruik je een 301 redirect.

Welke redirects zijn er?

Er zijn verschillende redirects mogelijk. Hieronder komen twee van de meestgebruikte redirects aan bod, de 301 en 302 redirect.

301 redirect: Moved permanently

Een 301 redirect is een permanente omleiding. Met een 301 redirect worden niet alleen de bezoekers omgeleid, maar hiermee zeg je ook tegen de zoekmachines dat de content definitief verplaatst is naar een andere pagina.

Binnen het algoritme van Google heeft elke pagina linkwaarde, welke niet verloren moet gaan wanneer je veranderingen doorvoert. Met een 301 redirect geeft je oude URL gemiddeld tussen 95-99% van de linkwaarde over naar de nieuwe URL. Voor de SEO migratie gebruiken we daarom 301-redirects, omdat wij willen dat de SEO-waarde van een pagina behouden blijft.

Let op: wees voorzichtig met het gebruiken van redirects wanneer deze niet definitief zijn. Wanneer je een 301 redirect kort na het aanmaken weer verwijdert, kan het een aantal weken tot maanden duren voordat de URL weer in de zoekmachines zichtbaar is.

302 redirect: Moved temporarily

Een 302 redirect is een tijdelijke omleiding. Het leidt de bezoekers tijdelijk van pagina A naar pagina B. Ook zoekmachines weten hierbij dat de content van pagina A tijdelijk naar pagina B is verplaatst, maar dat dit niet definitief is.

Bij een 302 redirect wordt de linkwaarde van de oude pagina niet doorgegeven naar de nieuwe pagina. Omdat de linkwaarde niet wordt doorgegeven, is het dus in veel situaties niet wenselijk om deze redirect te gebruiken.

Belangrijke redirects voor jouw website

Het is belangrijk om een voorkeur voor een URL te kiezen. Gebruik deze versie van jouw URL consequent. Stel redirects in naar de door jouw gekozen versie.

Met of zonder www

Is jouw gewenste domein met www? Zorg er dan voor dat het domein zonder www als 301 redirect ingesteld staat naar de versie met www.

HTTPS of HTTP

Gebruik je HTTPS, zorg er dan voor dat de HTTP variant met een 301 redirect ingesteld staat naar de HTTPS variant.

Trailing slash

Kies jouw voorkeur wanneer het aankomt op trailing slashes. Voor zoekmachines zijn www.voorbeeld.nl/pagina-a en www.voorbeeld.nl/pagina-a/ twee verschillende pagina’s. Wanneer beide pagina’s hetzelfde zijn en er is geen canonical tag of ‘no-index’ ingesteld, dan heb je duplicate content. En ook dat wil je voorkomen.

Wanneer je voorkeur hebt voor de trailing slash, zorg er dan voor dat de pagina zonder de trailing slash als redirect staat ingesteld naar de versie met de trailing slash.

Trailing slash redirect

Het instellen van redirects

Redirects instellen via plugins

Je kunt een redirect via een plugin implementeren. De meeste CMS systemen zoals WordPress, Shopify en Magento bieden plugins aan. Deze plugins maken het gemakkelijk om redirects in te stellen.

Redirect instellen in WordPress

Redirects instellen via .HTACCESS

Een andere manier is het via het .HTACCESS-bestand. Met dit configuratiebestand is het mogelijk om de de globale instellingen van de webserver aan te passen. Hiervoor is het belangrijk een lijst te maken om aan te geven, welke pagina naar welke moet worden geredirect. Een voorbeeld van de formule is:

Redirect 301 /oude-pagina https://www.voorbeeld.nl/nieuwe-pagina

LET OP: Vergeet niet om bij de oude pagina de link zonder de domeinnaam te vernoemen.

Voorkom redirect loops

Wanneer je redirects instelt, is het belangrijk om goed te kijken naar de bestaande redirects. Je wilt namelijk geen zogenoemde ‘loop’ creëren. In een redirect loop zeg je eigenlijk dat pagina A naar B verwijst, maar B verwijst vervolgens weer naar A. Hierdoor weet je website en de zoekmachine niet welke pagina getoond moet worden.

Tip: Bewaar een redirect lijst en bekijk regelmatig of je verwijzingen correct zijn.

Voorkom redirect chains

Wanneer je redirects gebruikt, voorkom dan redirect chains. Dit betekent in het kort dat je pagina A verwijst naar pagina B, deze verwijst weer naar pagina C en als laatste verwijst pagina C weer naar pagina D.

Het is belangrijk om redirect chains te voorkomen vanwege twee redenen:

  1. Google volgt gewoonlijk maar 5 redirects. Daarna wordt deze afgebroken om vastlopen te voorkomen en het crawlbudget niet te verspillen. Het kan voorkomen dat het volgen van deze omleidingen later weer opgepakt wordt.
  2. Niet alle linkwaarde wordt doorgegeven in een redirect. Hierdoor zal er onnodig waarde verloren gaan wanneer er een redirect chain is. Gemiddeld geef je 90-99% linkwaarde door aan de nieuwe URL. Stel dat je 5% linkwaarde verliest bij iedere redirect, dan is dit bij een redirect chain (redirect naar pagina B, naar C, naar D) dus al gauw 15% verlies van linkwaarde.

Hoe ontdek ik redirect loops en redirect chains?

Er zijn verschillende manieren om te kijken of jij op jouw website redirect loops of redirect chains hebt. Bijvoorbeeld de gratis browser extension Redirect Path is een makkelijke manier om per pagina te controleren of deze onderdeel zijn van een redirect chain.

Ook tools als Deepcrawl of Screaming Frog kunnen gebruikt worden om redirect chains en loops te ontdekken.

Redirect chains report Screaming frog
Redirect chain report Screaming Frog
Redirect chain in Deepcrawl
Redirect chain report Deepcrawl

Belangrijk bij redirects

Redirect naar een relevante alternatieve URL

Het is belangrijk dat je oude URL’s redirect naar een relevante alternatieve URL. Voor je bezoeker is dit belangrijk omdat zij terechtkomen op een voor hen interessante pagina. En omdat het relevant is voor de bezoeker, vindt de zoekmachine dit ook belangrijk. Wanneer je linkt naar een niet relevante pagina is het mogelijk dat de zoekmachine de waarde van de oude pagina niet meeneemt naar de nieuwe pagina. Dit is een ‘soft 404 error’.

Controleer je redirect

Wanneer je een redirect hebt ingesteld is het goed om deze nog even te controleren. Dat kan gemakkelijk door de oude URL in te voeren in de browser. Vervolgens zal de zoekmachine de redirect volgen en de nieuwe pagina tonen.

Redirects opschonen

Houd het simpel en voorkom te veel redirects. Controleer regelmatig welke redirects noodzakelijk zijn en welke je wellicht kunt opschonen. Dit kan de laadtijd van je website verbeteren. Om een lang verhaal kort te maken. Met redirects zorg je ervoor dat de bezoekers op de juiste pagina terecht komen en dat de zoekmachines weten wat de juiste URL is. Met redirects kun je de zoekmachines op weg helpen op jouw website. Wil je meer lezen over zoekmachines? Lees dan ook eens onze blog over hoe een zoekmachine werkt.

Bezig met een migratie?

Voor bedrijven die overwegen hun online aanwezigheid te verplaatsen, is het essentieel om goed voorbereid te zijn. Een gedetailleerde SEO migratie checklist kan je helpen om geen enkele stap over het hoofd te zien bij SEO migraties.

Ben jij aan het redirecten omdat jouw website gaat migreren? Houd dan onze handige migratie checklist bij de hand! We hebben een overzicht gemaakt zodat je niks vergeet en zo min mogelijk SEO waarde verloren gaat. Heb je toch nog wat hulp nodig? Neem dan contact op en wij helpen je graag verder.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.