OnderBouwing

Het SEO blog

Dit is een artikel uit onze Life after Corona reeks, geschreven om ondernemers, webmasters en eigenlijk iedereen met een website te helpen om klaar te zijn voor het moment dat de maatregelen weer wat minder worden.

In het eerste artikel uit onze ‘Life after Corona’ reeks laten we je zien hoe je zelf op eenvoudige wijze zoekvragen (rond merk, product of dienst) uit Google achterhaalt. Dat geeft je veel input om je website te verbeteren, zodat je meer verkeer uit de zoekmachine haalt. Daarnaast kom je op deze manier veel te weten over hoe je doelgroep überhaupt zoekt.

Wat zijn zoekvragen?

In principe is elke zoekopdracht in Google een zoekvraag: iemand die een zoekmachine gebruikt heeft immers een vraag. Ook een zoekopdracht naar een product of dienst valt hier onder. De laatste jaren worden er ook veel meer letterlijke vragen gesteld aan Google, door de opkomst van spraakgestuurde zoekopdrachten. We maken in dit artikel onderscheid tussen:

  • Letterlijke zoekvragen (vraaggestuurde zoektermen), zoals ‘hoeveel kost kamperen’ of ‘kamperen hoe past alles in de auto’
  • Zoektermen in combinatie met een voorzetsel, zoals ‘kamperen aan zee’ of ‘kamperen bij de boer’
  • Zoektermen in combinatie met een ander woord, zoals ‘kamperen frankrijk’ of ‘kamperen ardennen’

Drie gratis tools om zoekvragen te achterhalen

Er zijn meerdere gratis tools beschikbaar om zoekvragen te achterhalen. De drie meest gebruikte zijn op dit moment Answerthepublic.com, Keywordtool.io en Ubersuggest. Deze tools halen informatie uit Google’s Autocomplete:

Google’s Autocomplete

Zoekvragen bestaan in allerlei soorten en maten. Het is als bedrijf handig om wel dichtbij je eigen producten en/of diensten te blijven in het achterhalen van zoekvragen. Je wil immers relevante bezoekers naar je website halen. Het kan ook interessant zijn om zoekvragen rond je eigen merk te achterhalen.

Answerthepublic

Answerthepublic.com is de eerste tool die we bespreken. Hiermee achterhaal je vrij gemakkelijk zoekvragen.

  • Ga naar Answerthepublic, pas de taal- en landinstelling aan en voer hetgeen in wat bij je eigen product of dienst past:

Answerthepublic.com (niet zenuwachtig worden door die man)

  • Vervolgens zie je drie overzichten met resultaten, opgedeeld in vragen, combinaties met voorzetsels en combinaties met andere woorden:

Vraaggestuurde zoektermen uit Answerthepublic

Interessante vraaggestuurde zoektermen als we kijken naar ‘Kamperen in Nederland’ zijn:

  • Waar kamperen in Nederland
  • Waar vrij kamperen in Nederland
  • Welke camping in Nederland

Answerthepublic laat geen zoekvolumes zien, dus de lijsten met zoekvragen zijn in dit geval puur indicatief. Je ziet bij de zoekvragen wel groene bolletjes staan. Hoe groener dit bolletje is, hoe meer er op de zoekvraag gezocht is. Het geeft je wel een goed beeld welke zoekvragen er rond een bepaald product of bepaalde dienst gesteld worden in Google.

Keywordtool.io

Keywordtool.io is een vrij uitgebreide tool waar je niet alleen Googles’ Autocomplete kunt gebruiken, maar bijvoorbeeld ook YouTube, Bing en Amazon. Voor ons onderzoek naar zoekvragen hoeven we echter alleen Google te gebruiken

  • Ga naar Keywordtool.io, selecteer de juiste taal/land combinatie en voer wederom je zoekterm in:

Keywordtool.io

  • Vervolgens zie je ook hier drie overzichten met resultaten, opgedeeld in drie tabjes:

Zoektermen in combinatie met een voorzetsel

Interessante zoekvragen in combinatie met een voorzetsel als we kijken naar ‘Kamperen in Nederland’ zijn:

  • Kamperen in Nederland aan zee
  • Camping in Nederland aan het water
  • Camping in Nederland aan rivier
  • Camping nederland met binnenzwembad

Voor de mensen die graag in Sheets werken (Excel, Google Sheets, etc.): rechtsonder in de pagina zie je een kopieer/export knop.

Keywordtool.io laat in de gratis variant ook geen zoekvolumes zien, maar de suggesties staan wel zo gesorteerd dat de eerste reeks suggesties het meest populair is.

Ubersuggest

Ubersuggest is een tool die in 2017 is overgenomen door Neil Patel, een bekend persoon in de SEO industrie (hate him or love him). De functionaliteit van Ubersuggest is nog steeds aanwezig en is (om eerlijk te zijn) nog wel wat overzichtelijker geworden.

  • Ga naar Ubersuggest, selecteer (ook hier) de juiste taal/land combinatie en voer wederom je zoekterm in:

Ubersuggest

  • Vervolgens zie je hier een groot overzicht met allerlei variabelen (waaronder zoekvolume, concurrentiegraad, etc.). Wat we echter ook zien is een overzicht met verschillende tabs:

Suggesties voor populaire zoekvragen in Ubersuggest

Interessante suggesties voorqua zoekvragen als we kijken naar ‘Kamperen in Nederland’ zijn:

  • Kamperen in Nederland
  • Familiecamping Nederland
  • Camping Nederland 5 sterren
  • Kamperen in Nederland zee

Het voordeel van Ubersuggest is wel dat de tool ook suggesties geeft, op basis van de term die je hebt ingegeven. De andere zoekvragen staan wat dichterbij de term zelf. Als je onderaan de lijst met zoektermen op ‘Weergeeft alle keyword ideeën’ (hulde voor Google Translate), dan vind je daar ook een export naar CSV functie. Zo kun je alle zoekterm ideeën naar een sheet exporteren.

En de beste tool is…

We willen zelf geen voorkeur uitspreken in dit geval, omdat de voorkeur voor een tool nogal subjectief is. Ubersuggest geeft over het algemeen net iets meer data, Answerthepublic laat de zoektermen op een mooie overzichtelijke wijze zien en Keywordtool.io werkt best wel intuïtief.

Ga zelf met alle drie de tools aan de slag en bepaal zelf wat je het beste vindt werken!

Zoekvragen in Sheets

Wij zijn zelf groot voorstander van het werken in (Google) Sheets of Excel, omdat je dit in staat stelt om veel van de zoekvragen te groeperen en te sorteren. Vrijwel elke genoemde tool heeft een XLS of in ieder geval een CSV export, waardoor je alle zoektermen netjes naar Sheets exporteert. De volgende stap is dit geval dan ook:

  • Het exporteren van alle zoekterm ideeën naar een sheet (en bijvoorbeeld input uit de drie tools samenvoegen in de sheet)
  • Het groeperen van de zoektermen op intentie: welke zoekvragen horen qua onderwerp nou echt bij elkaar?

De door ons geselecteerde zoekvragen in een sheet

Vervolg: het verwerken van de zoekvragen in je content

Het eindpunt is een lijst of Sheet met daarin zoekvragen die bij je bedrijf of website passen. Vervolgens is het natuurlijk de bedoeling om deze zoekvragen op een goede manier te verwerken in je website. Hoe je dit doet leggen we graag aan je uit in het vervolgartikel! 

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

OnderBouwing

We delen graag onze kennis en ervaringen met je. Je ontvangt:

  • Onze inzichten en tips op het gebied van SEO:
    • Voor beginners en gevorderden
    • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.