9+

Autoriteit bouwen binnen een cluster? Zo doen we dat

Om goed te scoren in Google, moet jouw website voldoen aan de E-E-A-T richtlijnen. Daarom moet je ervoor zorgen dat je alle onderdelen van E-E-A-T in het vizier hebt. In dit artikel vertellen we meer over het maken van clusters rondom bepaalde onderwerpen. Ook vertellen we meer over het bouwen van autoriteit rondom belangrijke zoektermen.

Hoe begin je hiermee?

Als eerst doe je een zoektermanalyse voor jouw website. Je komt erachter welke termen veel zoekvolume hebben en weinig concurrentie. Dit zijn zoektermen waar je in Google relatief makkelijk mee scoort. Vervolgens ga je de zoektermen onderverdelen in categorieën. Je koppelt de meest interessante termen aan je belangrijkste dienstenpagina’s (in het geval van een webshop zijn dit de categoriepagina’s). Ook kijk je hiervoor welke zoektermen commercieel gezien het meest interessant zijn. 

Welke term zet je centraal? 

Stel; we zetten de zoekterm “SEO bureau” centraal in een van onze dienstenpagina’s. Dan zorgen we dat in de H1 kop het woord “SEO bureau” terugkomt. Ook maken we dan een sterke landingspagina, die zowel sterk is voor het draaien van ads, maar ook voor SEO. Zo zorgen we ervoor dat deze pagina optimaal ingericht is voor conversie. Bovenin de pagina gebruiken we dan een leadformulier en benoemen we onze USP’s, terwijl we verder op de pagina belangrijke vragen beantwoorden. 

Welke content is relevant voor jouw pagina?

Sommige mensen vinden het lastig om relevante content voor een pagina te vinden, terwijl Google best wat suggesties geeft. Zo krijg je als je naar “SEO Bureau informatie” zoekt veelgestelde vragen te zien. Dit zijn vragen die interessant zijn om te beantwoorden op jouw dienstenpagina; Wat heeft betrekking op jouw bedrijf? Hoe doen jullie het precies? Leg dit uit op de pagina en zorg dat je veelgestelde vragen beantwoordt. 

Hoe nu verder?

Nadat je de centrale pagina’s gemaakt hebt, ga je verder. De veelgestelde vragen beantwoord je kort op je commerciële dienstenpagina. Echter kun je nog veel meer vertellen over deze onderwerpen. Het is dan tijd om te gaan bloggen. Je werkt de onderwerpen uit in blogs en linkt naar je categorie met als anchor tekst “SEO Bureau”. De pagina die centraal staat, gaat daardoor beter ranken op jouw belangrijkste zoekterm. Op deze manier bouw je autoriteit op rondom jouw belangrijkste zoektermen. 

Nog meer inspiratie voor blogs 

Naast de People-Also-Ask resultaten kun je nog Answer The Public gebruiken om nog meer veelgestelde vragen te vinden rondom een onderwerp. Je hebt hier wel maar een aantal gratis daily searches. Houd hiermee rekening mee als je aan de slag gaat. 

Gebruik een waardevolle GPT prompt

Verder kun je tegenwoordig een mooie prompt gebruiken voor inspiratie. Hiervoor gebruik ik soms volgende prompt: 

Prompt: Verdiep je in iemand die zoekt naar Dienst X / Categorie X. Naar welke vragen zoekt deze persoon Google voordat ze het product / de dienst aanschaffen? Zorg ervoor dat je de vragen verdeelt over verschillende fasen van de customer journey. 

Voorbeeld Antwoord: Als iemand op zoek is naar een SEO-bureau, zal deze persoon waarschijnlijk verschillende soorten vragen hebben gedurende de verschillende fasen van de klantreis (customer journey). Hieronder verdeel ik deze vragen in verschillende fasen: bewustzijn, overweging, beslissing en loyaliteit.

Fase 1: Bewustzijn

In deze fase realiseert een potentiële klant zich dat ze een probleem of behoefte hebben die mogelijk door SEO kan worden aangepakt. Ze proberen te begrijpen wat SEO inhoudt en hoe het hen kan helpen.

  • Wat is SEO en waarom is het belangrijk?
  • Hoe kan SEO mijn websiteverkeer verbeteren?
  • Wat zijn de basiscomponenten van SEO?
  • Hoe meet je het succes van SEO?

Fase 2: Overweging

Nu de potentiële klant een basiskennis heeft van SEO, beginnen ze te overwegen hoe ze SEO strategisch kunnen inzetten. Ze zoeken naar mogelijkheden om SEO-bureaus te evalueren.

Welke diensten bieden SEO-bureaus aan?

Hoe kies ik het beste SEO-bureau voor mijn industrie?

Wat zijn de kosten van een SEO-campagne?

Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie van SEO?

Welke tools en technieken worden gebruikt door SEO-experts?

Fase 3: Beslissing

In de beslissingsfase is de potentiële klant klaar om een SEO-bureau te selecteren. Ze zijn geïnteresseerd in specifieke vragen die hen zullen helpen een weloverwogen keuze te maken.

  • Welke resultaten heeft dit SEO-bureau geboekt voor andere klanten?
  • Kan het bureau referenties of case studies tonen?
  • Welke specifieke strategieën stelt het bureau voor mijn bedrijf voor?
  • Wat zijn de contractvoorwaarden en opzegmogelijkheden bij dit bureau?
  • Hoe communiceren zij de voortgang en resultaten?

Fase 4: Loyaliteit

Zodra een SEO-bureau is gekozen en de werkzaamheden zijn gestart, gaat het erom de relatie te onderhouden en te optimaliseren. De klant kan zich richten op langetermijnresultaten en verdere optimalisatie.

  • Hoe kan ik mijn ROI van SEO-investeringen verbeteren?
  • Hoe blijf ik op de hoogte van de nieuwste SEO-trends en -algoritme-updates?
  • Kan het bureau aanvullende diensten bieden zoals content creatie of PPC?
  • Hoe kan ik de samenwerking met het SEO-bureau optimaliseren voor betere resultaten?

Deze vragen helpen potentiële klanten bij het navigeren door het proces van het kiezen en werken met een SEO-bureau, vanaf het eerste begrip van SEO tot het onderhouden van een succesvolle samenwerking. 

Op deze manier zorg je er dus voor dat je al jouw (potentiële) klanten goed bedient. Dit sluit ook mooi aan op het verhaal van Martijn, over onder andere de Demand Generation. Hij geeft aan dat 97% van je doelgroep helemaal niet in de markt is op dit moment. De vraag moet je dus zelf creëren. Dit betekent dat je content moet bieden in alle fasen van de customer journey. Verdiep je dus in de zoeker.

Hoe zorg je ervoor dat jouw content goed rankt?

Zelf kies ik er vaak voor om een set blogs te maken rondom een belangrijke categorie. Vervolgens analyseer ik welke blogs het beste ranken. Hiervoor kijk ik onder andere naar de clicks, vertoningen en gemiddelde positie in Google Search Console. De vragen van deze blogs Google ik weer. Ook dan zie ik vaak relevante vragen. Je maakt op deze manier meerdere niveaus (tiers) aan binnen je content. 

SEO bureau categorie 

                 |

Wat is een SEO bureau? 

                 |

Wat zijn SEO werkzaamheden?

Je linkt de onderliggende content met elkaar en zorgt dat je in alle content een link stopt naar de hoofdcategorie, met als anchortekst “SEO bureau”, of een vervoeging hiervan. Op die manier bouw je een sterk linknetwerk om je belangrijkste pagina’s. Zie ook de onderstaande infographic van Seo.co.

Kun je deze techniek ook gebruiken met externe links?

Deze techniek werkt voor externe linkbuilding net zo. Plaats links in gastblogs/advertorials niet enkel naar je commerciële dienstenpagina, maar link ook af en toe naar je blogs. Het beste is om relevantie zo hoog mogelijk te houden tussen de gelinkte pagina’s. Door hierin te variëren, valt het voor Google minder op dat je bewust 1 pagina aan het pushen bent. Uiteindelijk houd je jouw belangrijkste pagina centraal en zie je dat de rankings op die pagina beter worden. Hoe meer verkeer, autoriteit en relevantie de verwijzende links hebben, hoe beter dit is voor de prestaties. 

Vond je dit artikel interessant en wil je hier meer over weten? Neem dan ook zeker even contact met ons op. Dan kijken we samen hoe we deze strategie ook binnen jouw onderneming kunnen toepassen. Samen gaan we voor maximaal resultaat. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.