9+
beter verkopen met de juiste woorden in je tekst

Beter verkopen met de juiste woorden in je tekst

Stel, je hebt een producttekst geschreven voor de website van een klant. Deze voldoet aan SEO best practices. Je hebt namelijk relevante zoekwoorden, meta titels en een koppenstructuur toegevoegd. De bezoekers komen binnen maar de pagina slaagt er niet in om hen om te zetten in klanten. Grote kans dat je niet de juiste woorden gebruikt in je tekst. 

Dat is zuur want jij of je collega hebt waardevolle tijd en energie gestoken in het schrijven van deze tekst. Het kan ook anders. Daarvoor moeten we eerst de emoties begrijpen van onze lezers. Want zoals marketing guru Donald Miller beweert is het lastig om goede content te schrijven zonder deze emoties te begrijpen.

Donald Miller: “Remember, words on a website sell products. It’s great if the site is beautiful, but without the right words, the site won’t sell anything.”

Deze tekst is gemaakt voor

Voor SEO content specialisten die teksten schrijven of brieven. Maar ook als je het conversiepercentage wilt zien groeien. En ik moet nog een SEO-er zien te vinden die daar geen belang in ziet. Dus laten we snel duiken in de elementen die je mee moet nemen bij het schrijven van de volgende product (of dienst) tekst.

Elementen voor een succesvolle pagina

Volgens Donald Miller zijn er 9 elementen op een website die bewezen hebben dat zij het aantal verkopen verhogen op een website. In deze blog pakken we daar de eerste 5 van.

  1. De Header
  2. De stakes
  3. De waardepropositie
  4. De gids
  5. Het plan

1: Headers zijn je eerste indruk

Je hebt maar één kans op een eerste indruk. De header staat aan de top van je website en is de eerste indruk die een klant heeft van jouw product of service. De eerste 10 seconden van een bezoeker zijn cruciaal voor je pagina. Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat als de bezoeker de eerste 10 seconden op je website overleeft, dat ze langer blijven hangen. Het resultaat verschilt tussen een relatie met een klant opbouwen of die relatie kwijtraken.

Neem je lezers serieus door hun tijd serieus te nemen. Je lezers worden nieuwsgierig wanneer zij de indruk krijgen dat jouw product hun leven verbetert. Spreek in concrete taal. En zorg dat het duidelijk is welke markt je bedient. Wanneer een lezer op je productpagina komt moet zij in staat zijn om in 10 seconden onderstaande vragen te kunnen beantwoorden:

  1. Wat wordt hier aangeboden?
  2. Hoe maakt de dienst of product mijn leven beter?
  3. Wat moet ik doen om je product of dienst af te nemen?

2: Wat staat er op het spel?  (The Stakes)

Tegenwoordig wordt storytelling voor alles wat met content te maken heeft serieus genomen.

Een belangrijk storytelling element voor je pagina zijn de zogenoemde ‘stakes’ van je lezer. Er moet wat op het spel staan om de aandacht te trekken van de lezer. Een verhaal dat faalt om te starten heeft altijd één probleem; er is geen conflict. 

Bij de meeste verhalen gaat het om de enorme uitdaging tussen waar een hoofdpersoon nu is en waar zij heen wil. Ga op zoek naar de situatie waarin de lezer zich bevindt. Dat is het startpunt. Diegene wil naar een toekomstige situatie waar het beter is. Hoe je daar komt brengt conflict met zich mee en daar kan jij de potentiële klant helpen. Het bedrijf is de gids en de doelgroep de held.

Stel jezelf de volgende vraag: Wat zijn de kosten van geen zaken met jou doen?

Wanneer je jouw (potentiële) klanten helpt begrijpen wat het hen kost om te leven zonder jouw product of dienst, dan gaat de waargenomen waarde omhoog. Een paar voorbeelden:

  • Gemiste bedrijfskansen
  • Verlies van tijd
  • Verlies van status

Dit trekt de aandacht van de lezers. Net zoals in een goed boek of film.

3: Waardepropositie

Daarna vertel je hoe het leven er uit kan zien als ze wel je product of dienst afnemen.

Voeg een waarde sectie toe wat de waargenomen waarde verhoogt van je producten/diensten. Hieronder een voorbeeld:

Onderhoudspakket voor airco’s

  • Geen zorgen meer of je airco kapot gaat.
  • Je hoeft geen afspraak meer in te plannen voor onderhoud.
  • Adem schone lucht zonder de filters te hoeven vervangen.

4: Jij bent de gids

Positioneer jezelf (je bedrijf) als de gids. Help je lezers om te winnen zodat zij customer succes ervaren. Zorg dat ze een goede return on investment krijgen. We komen weer terug op storytelling waar elke held een gids nodig heeft. Het is aan jou om jou hier als gids te positioneren. Een goede gids (guide) begrijpt de uitdagingen waar je lezers/klanten mee stoeien. Hier laat je ook zien dat je deze uitdagingen al eerder opgelost hebt voor anderen. Voor meer informatie over het vertrouwen winnen van je klanten door je experience te delen raad ik je het E.E.A.T. blog aan van Leanne. Daar legt zij stap voor stap uit hoe je daarvoor een E.E.A.T. analyse uitvoert. 

Testimonials 

Zoek naar testimonials die je kan plaatsen op je website die de volgende elementen raken:

  1. Overkomen van bezwaren: “Ik maakte mij zorgen dat deze cursus zonde van mijn tijd zou zijn maar niks is minder waar.”
  2. Problemen oplossen: “Sinds het gebruik van de airconditioning ervaar ik geen hitte meer op zolder waardoor ik thuis kan werken op warme dagen.”
  3. Toegevoegde waarde: “We draaien record omzetten sinds de implementatie van de nieuwe marketingfunnel”.  Dit soort testimonials kunnen net dat extra zetje geven om een prijs voor een dienst te verkopen.

5: Het plan

In deze sectie schrijf je een plan zodat de lezer niet de mist in loopt. Het moet heel duidelijk zijn voor de lezer wat van haar gevraagd wordt. Welke stappen moet ze voltooien om jouw product of service  te kopen. Als dit onderdeel niet duidelijk is dan haken de lezers af en krijg je een hoog bouncepercentage. Wanneer lezers overwegen om van je te kopen, geef ze dan een aantal simpele stappen die ze kunnen ondernemen om je product/dienst af te nemen.

Wees consistent en herhaal

Dat waren de 5 stappen die jouw teksten over jouw merk, product of dienst helpen verkopen.

Voor meer informatie raad ik je de boeken “Marketing made simple” en “Building a story brand” van Donald Miller aan.

Donald Miller: “Remember, marketing is an exercise in memorization. That means you have to speak in simple, clear language. and that language needs to tell people how you can help them survive.”

Voor meer informatie over de impact van ‘herhaling in marketing’ kan je het blog van Martijn lezen over de cruciale rol van marketing in SEO. Hier behandeld hij onder anderen Demand generation. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.