9+

De 5 beste linkbuildingtactieken voor webwinkels

Als webwinkel wil je het adres zijn voor de fervente online shopper. Je wilt je producten op een toegankelijke manier aanbieden zodat iedereen zonder teveel problemen een bestelling bij je plaatst. In dit artikel neem ik je mee in de vijf beste linkbuildingtactieken zodat je webwinkel naar boven popt als mensen zoeken op een interessante zoekterm. Bij bijvoorbeeld ‘seo-advies’ willen wij als SEO bureau de eerste plaats behalen zodat jij het snelst voor ons kiest. 

Wat is linkbuilding?

Zie het internet als een bibliotheek en Google als de bibliothecaris. Google kent elk boek (= website) van binnen en van buiten en probeert je zo goed mogelijk antwoord te geven op je zoekvraag. De websites zijn de boeken die het heeft gelezen (= gecrawld) en linkbuilding is het bronnenonderzoek dat in elk boek staat opgenomen. Een boek is nooit alleen een bronnenonderzoek, maar het boek is juist door betrouwbare bronnen en recensies snel gezien als een autoriteit in zijn vakgebied. Als twee websites dezelfde inhoud hebben, zal de website met bijvoorbeeld een link van de LINDA veel hoger in de zoekresultaten komen te staan dan de website met een link van mamablogger Linda de Vries. Dit onderscheid is voornamelijk erg interessant als er veel concurrentie is op een onderwerp.

Hoe werkt linkbuilding?

Linkbuilding is het krijgen van backlinks naar je website. Die krijg je door uitgebreid onderzoek te doen naar je mogelijke linkpartners en ze vervolgens in de ‘outreach’ te benaderen. Dit proces is haarfijn uitgelegd in ‘Verbeter je linkprofiel’. Linkbuilden voor een webwinkel is echter anders dan linkbuilden voor een dienstenwebsite. Misschien is linkbuilding des te belangrijker voor de webwinkel. Je biedt namelijk al veel producten van leveranciers aan en daardoor heb je al een schat aan informatie in handen. Dit is mogelijk al het begin van jouw feilloze linkbuildingstrategie waarbij onderstaande tactieken bij ondersteunen.

Wat is een linkbuildingstrategie?

Domweg linkjes verzamelen van elke website was een perfecte strategie in 2016, maar niet anno 2021. De kwaliteit van je backlink  en de tactieken die je gebruikt om ze te scoren zijn veel belangrijker dan de hoeveelheid backlinks. Vanwege het belang van goede SEO is een goed doordachte strategie doorslaggevend voor een concreet resultaat. Onthoud: het is uiteraard belangrijk over wie jij praat, maar het is nog veel belangrijker wie over jou praat!

De 5 tactieken:

1. Benader je leveranciers

Je verkoopt producten die je waarschijnlijk van een leverancier afneemt. Benader ze actief met de vraag om jouw bedrijfsnaam op hun site op te nemen. Jij bent per slot van rekening de afnemer en degene die ze veel omzet brengt. Sommige leveranciers werken met een partnerpagina waarop ze je toevoegen. Wellicht hebben ze een kaartje op hun website waar ze je in zetten. Indien ze het wel graag willen, maar niet op de partnerpagina of mappack willen zetten, vraag je ze een stukje tekst op te nemen. Op bijvoorbeeld hun over ‘ons pagina’ benoemen ze dan dat ze mede dankzij partijen zoals jou hun producten goed aan de man brengen.

2. Stimuleer mensen om productreviews te plaatsen

Wat is er nu leuker dan blije klanten? Exact, blije klanten die graag op hun blog laten zien hoe blij ze zijn met jouw product. Blijheid en goede reviews zijn namelijk erg aanstekelijk. Naast de vele voordelen voor je SERP strategie en mooie vermeldingen in de vorm van rich snippets, zijn product reviews ook goed voor linkbuilding. Wellicht wil je dit wel in combinatie met Influencer Marketing gebruiken en het netwerk van je Influencer inzetten voor een waardevolle link naar je website

3. Scoor veel relevante links

Dit klinkt als een no-brainer, want wil je niet altijd veel relevante links? Jawel, alleen ligt hier de nadruk op veel relevante links. Vanwege de concurrentie van webwinkels en de sterke positie van Google Shopping is hoeveelheid en relevantie voor de webwinkel belangrijk. Hoe meer links je hebt, hoe meer onderscheiding je krijgt in de Google zoekresultaten. Maar hoe scoor je nu die relevante links?

3.a Verstuur persberichten

Persberichten zijn een goede, gratis manier om te wennen aan het schrijven van teksten met nieuwswaarde. Vaak heb je veel meer echt nieuws dan je zelf denkt. Veel nieuwsplatformen geven door middel van persberichten bedrijven de kans om gratis nieuwswaardige aandacht te delen. Vervolgens krijg je terug of het persbericht geplaatst wordt en heb je gratis publiciteit.

3.b Klikbare vermelding

Als je al een tijdje bezig bent met je webwinkel ben je wellicht op het punt aangekomen dat mensen het over jou gaan hebben. Hartstikke mooi uiteraard, alleen wil je wel graag op deze vermeldingen meeliften. Door simpelweg een Google Alert op bedrijfs- en/of productnaam in te stellen, krijg je een e-mail op het moment dat iemand op Google over je spreekt. Vervolgens benader je deze mensen om te vragen of ze het zien zitten om er een klikbare vermelding van te maken.

3.c Naamsvermelding bij afbeelding

Linda de mamablogger heeft besloten jouw organische luiers te kopen en uit te proberen. Laaiend enthousiast deelt ze haar bevindingen en deelt ze de foto van die blije baby van je website. Geen probleem toch? Nou, indien wij de foto zelf gemaakt hebben, moet Linda er wel even een (klikbare) vermelding bij doen. Als webwinkel vind je door middel van een Google Reverse Image Search vrij simpel je foto’s op het internet terug en vraag je de mensen vervolgens netjes om de afbeelding van een klikbare vermelding te voorzien. Willen ze dit niet? Dan vraag je ze om de afbeelding te vervangen. Jij hebt er de tijd en geld in gestoken om de foto’s te maken.

4. Kies je anchor tekst, zoektermen en de dieper gelegen pagina’s

Naast het scoren van die relevante link, wat hierboven is besproken, is ook de tekst van de hyperlink interessant. De linktekst, ook wel anchor tekst, geeft Google een idee over de context van je pagina en de link die je hebt gekregen. Het is belangrijk om relevante anchor teksten te krijgen zodat Google goed snapt waar je site over gaat.

Zoals je in het voorbeeld van Onder ziet, is de anchor tekst redelijk divers, maar komen zoektermen zoals SEO Audit, SEO Specialist en SEO bureau wel vaak terug.

Het overgrote deel van je backlinks verwijst naar je homepage, en dat is heel normaal. Een link naar een specifieke productpagina is echter veel waardevoller dan een generieke homepage link. Indien je een productcategorie wilt laten groeien, gebruik je actief deze pagina wanneer je linkpartners benadert. Adviseer je linkpartner om in ieder geval de belangrijkste zoekterm in de anchor tekst mee te nemen.

5. De Influencer maakt de man (of vrouw)

Influencer marketing is waar social media en linkbuilding samen komen en is onmisbaar in jouw linkbuildingstrategie. In tip 2 is het al een beetje besproken, maar hier ga ik er dieper op in. Influencers zijn de ideale mogelijkheid om websiteverkeer en SEO waarde naar een specifieke productpagina te krijgen. Loopt je lijn met waterafstotende handdoeken niet goed? Vraag een Influencer om de handdoeken uit te proberen en om jouw productlink in een blog of vlog op te nemen. Mind you, hun endorsement op Social Media is niet een backlink. Het werkt alleen voor je SEO als er een link op hun site staat of als andere mensen erover gaan bloggen.

Linkbuilding is geen exacte wetenschap en kent veel nuances. Het is daarom moeilijk om altijd exact aan te geven wat het effect is van wat we doen. Met deze tactieken, veel vasthoudendheid en creatieve outreach zoals besproken in onze ‘9 linkbuildingtips’ maak jij binnen no-time het verschil.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.