9+
blog banner

Hoe houd je de kwaliteit van jouw website hoog?

Met de opkomst van AI wordt het voor Google steeds lastiger om alle content te zien, te crawlen en te indexeren. Content van goede kwaliteit (helpful content) wordt met de dag belangrijker. Wil jij meer weten? Lees dan snel verder om te ontdekken hoe jij de kwaliteit van jouw website hoog houdt. 

Los het probleem op van de zoeker

Een zoeker in Google heeft een bepaalde vraag, of zit met een probleem. Jouw website dient deze vraag – of dit probleem – op te lossen. Je moet Google zien als een tussenpersoon tussen jouw website en de zoeker; het is de taak van Google om zoekresultaten voor te schotelen die antwoord geven op de vraag van de zoeker. 

Zoeken via andere zoekmachines

Kan Google de zoekvraag niet goed beantwoorden? Dan gaan mensen zoeken via andere zoekmachines, zoals Bing, of tegenwoordig misschien wel TikTok. Google heeft dan minder advertentieruimte, dus niet alleen het marktaandeel neemt af, maar ook de omzet. Dus het is belangrijk voor Google om het beste antwoord op de zoekvraag te geven.

Achterhaal de vraag van je bezoeker

Verdiep je dus in de vraag van de zoeker, in plaats van dat we direct naar Chat GPT grijpen. Stel: je hebt een categoriepagina, waarop vakanties worden aangeboden in Griekenland, dan kan het zijn dat jij je hoofdcategorie wilt laten ranken op “Vakantie Griekenland”. Om vragen te ontdekken die spelen bij zoeker, kun je in Google zoeken naar “Vakantie Griekenland informatie”. Je krijgt vaak een FAQ-sectie waarbij je allerlei vragen voorgeschoteld krijgt. 

Vakantie Griekenland informatie

Answer The Public

Je hebt nu enige input. Is dit niet genoeg? Dan kun je nog Answer the public gebruiken. Deze tool vergaart op dezelfde manier input uit de zoekmachine, alleen gaat dit wat sneller. Je hebt met deze tool een aantal gratis “searches” per dag.

Vragen vinden in Google Search Console 

Verder kun je ook vragen ontdekken door zoekopdrachten te achterhalen in Google Search Console. Je ontdekt de vragen door gebruik te maken van de volgende regex:

^(Wie|Wat|Waar|Wanneer|Waarom|Welke|Waarmee|Hoe)

Zie ook onderstaande screenshot. Je ontdekt hier vragen met veel vertoningen/clicks, maar waar nog geen pagina’s voor zijn. Dit biedt mogelijk inspiratie voor nieuwe landingspagina’s of blogartikelen. Dit zijn vragen die daadwerkelijk spelen binnen jouw doelgroep. 

regex zoekopdracht

Je maakt de blogs “helpful” door echt antwoord te geven op de vragen van de zoeker. Hoe beter je dit doet, hoe meer interactie jouw content krijgt. Dit is weer goed voor de SEO-posities van jouw website. Je sterkt dit aan met bijvoorbeeld stappenplannen, tips, concrete voorbeelden en checklists. Ook met een eigen, unieke visie zorg je voor waardevolle, unieke content. Je onderscheidt je hiermee van de kant-en-klare AI-artikelen, die je op steeds meer websites tegenkomt. 

De website opschonen 

Niet alleen de nieuwe content moet van hoge kwaliteit zijn. We raden het ook zeker aan om jouw website regelmatig op te schonen, om de algehele kwaliteit hoog te houden. Dit betekent dat je eerst afstand neemt van duplicaten. Stel; je hebt een webshop, dan kun je in Google op zoek naar: “Site: Jouwsitenaam.ext Product X”. 

Hoeveel duplicaten heeft jouw website?

Hoeveel duplicaten zie je hier? De kans is aanwezig dat je meerdere keren hetzelfde product terug ziet komen in de SERP, terwijl je eigenlijk wilt dat alleen de originele url rankt. Wil je duplicaten op een makkelijke manier achterhalen? Gebruik dan Lumar of Screaming Frog, of ontdek “gecrawld, niet geïndexeerd” in Google Search Console. Ook de gratis versie van Siteliner is hier handig voor. 

Geef variabelen een canonical tag 

Je zorgt er als eerste voor dat alle variabele url’s een canonical krijgen naar de originele url. In het onderstaande voorbeeld van Bol.com, zie je dat de variabele na het vraagteken ontstaat. Dit is bij de webshops meestal het geval. Developers weten vaak precies welke url’s variabel zijn en ook wij als SEO-specialisten kunnen dit makkelijk achterhalen. Houd er rekening mee dat variabele url’s altijd een canonical tag moeten hebben naar het origineel. 

canonical voorbeeld bol.com

Sluit variabelen uit in de robots.txt 

Soms is een canonical tag al voldoende op variabelen. Je krijgt dan een melding in Google Search Console met “Pagina met een correcte canonieke tag”. Met de canonical leid je SEO-waarde door naar het origineel en voorkom je duplicaten. Toch wil je het zekere voor het onzekere nemen en ook de variabele url’s uitsluiten in de robots.txt. Zo zorg je ervoor dat crawlbudget bespaart blijft en GoogleBot niet onnodig veel url’s bij langsloopt; je legt de focus op pagina’s die er echt toe doen. 

Goed om te weten: Google geeft aan dat ze de canonical tag als een suggestie beschouwen en niet als een directief. Dit betekent dat ze de aanwijzing kunnen volgen, maar zich het recht voorbehouden om een andere pagina te kiezen als de canonical versie, als ze denken dat een andere pagina meer geschikt is (bijvoorbeeld als de opgegeven canonical url niet bereikbaar is, of als ze denken dat de tagging incorrect is gedaan). Daarom sluiten we variabele url’s ook uit in de Robots.txt. 

404’s aanpakken

Dit kun je doen door 404 pagina’s aan te pakken. Je gaat in Google Search Console naar Indexeren > Pagina’s en ziet al snel of er 404 pagina’s gezien worden door Google. Het kan zijn dat er nog SEO waarde zit op oude, niet meer bestaande pagina’s. Deze pagina’s geef je dan een 301-redirect naar de nieuwe of meest relevante pagina. Met deze doorverwijzing geef je (bijna) alle SEO- waarde door. Op deze manier voorkom je dat er SEO-waarde verloren gaat. Bovendien kun je op deze manier waardevolle pagina’s verder pushen. 

Opschonen van oude content 

Heb je nog oude gedateerde pagina’s die inmiddels niet meer relevant zijn? Ook deze pagina’s kun je een 301-redirect geven. Redirect ook deze pagina’s naar relevante pagina’s die voor SEO interessant zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld categorie-/dienstenpagina’s zijn, maar ook blogs waar veel verkeer op zit. 

Hoe houd jij de kwaliteit van jouw website hoog? 

Natuurlijk zijn wij erg benieuwd: Hoe houd jij de kwaliteit van jouw website hoog? En hoe zorg jij ervoor dat jouw website zich onderscheidt van hapklare AI-websites? In dit blogartikel hebben we enkele tips gegeven, eerst over het maken van waardevolle content en vervolgens over het opschonen van jouw website. Heb je nog vragen hierover? Neem dan gerust even contact met ons op.

Als SEO bureau zijn wij experts in het optimaliseren van websites voor zoekmachines en bieden we uitgebreide trainingen aan. Ben je geïnteresseerd in het volgen van een SEO training of wil je dieper duiken in de wereld van zoekmachineoptimalisatie met een Online SEO training? Neem dan contact op met ons. Wij bieden praktische trainingen aan die je helpen om jouw website beter te laten ranken. We delen graag onze kennis en expertise om je vaardigheden in SEO te versterken.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.