9+
Schrijven voor SEO

Schrijven voor SEO: de HUMMSTAL methode

[In bewerking: dit artikel wordt momenteel herschreven]

Schrijven voor SEO is het toevoegen van SEO-elementen, zodat zoekmachines beter begrijpen waar je pagina over gaat. Er zijn 8 belangrijke on-page SEO elementen. Voor onze SEO trainingen ontwikkelde ik een ezelsbruggetje: HUMMSTAL. Hiermee vergeet je nooit meer een SEO-element en zorg je voor een goede basis voor jouw vindbaarheid. Laten we beginnen!

Waarom schrijven voor SEO?

Als ik een SEO-training geef, vraag ik altijd: “Voor wie maken jullie een webpagina?”. Er is niemand die zegt: “Voor een robot”. En toch willen ze allemaal weten hoe je schrijft voor een Googlebot. Ze zitten niet voor niets bij de training. En jij leest niet voor niets dit blog. Ik leg dan altijd uit dat zoekmachines een webpagina anders zien dat wij. Wij zien kopjes, plaatjes en witruimte. Zoekmachines zien vooral de code. Door de juiste elementen op de juiste manier in de code te verwerken, snappen zoekmachines beter waar jouw pagina over gaat. En dat is de belangrijkste basis om überhaupt gevonden te worden. Schrik niet, dit wordt geen technisch verhaal. Meestal kun je de SEO-elementen eenvoudig in je CMS toepassen.

Daarnaast schrijf je altijd voor je lezer. De tijd van onleesbare SEO-teksten is echt voorbij. Niet alleen je bezoekers zijn daar klaar mee, ook Google weet steeds beter waardevolle content te onderscheiden van ‘fluff & stuff’. Dus schrijf leuke, unieke teksten en zorg dat jij de vraag van je lezer het beste beantwoordt.

Voor je begint: Achterhaal de zoekvraag

Een zoekmachine als Google of Bing start bij een zoekvraag. Er zijn verschillende manieren om zelf zoekvragen uit Google te achterhalen. Vervolgens kies je een zoekterm die goed bij jouw bedrijf past. Stel bijvoorbeeld dat wij eigenaar zijn van Camping Onder Ons, een leuke gezinscamping aan de rivier de Stegge. Wij gaan aan de slag met deze zoekvraag:

Camping in Nederland aan rivier

H | H1 kop

Je belangrijkste zoekterm verwerk je in de H1 kop. Zowel je lezers als zoekmachines kijken naar de titel om te begrijpen waar je pagina over gaat. Wij mensen zien de grote, vette letters en herkennen dit als kopjes. Hoe groter de tekst, hoe belangrijker het kopje. Maar zoekmachines zien alleen code. Hoe vertel je Google dan wat het belangrijkste onderwerp van je pagina is? Dat doen we door de belangrijkste zoekterm tussen met een stukje code te zetten: <h1> </h1>. Vandaar dat wij het in SEO-jargon altijd over de H1 kop hebben. Let op: Er kan maar één H1 kop op elke pagina staan. Je hebt immers altijd maar één titel.

Wat we helaas nog te vaak zien, is dat de H1 kop gebruikt wordt voor een citaat of als kopje boven een inschrijfformulier van de nieuwsbrief. Het is immers een lekker opvallend lettertype. Realiseer je dan dat dit verwarrend is voor zoekmachines. Je geeft namelijk verschillende signalen over wat het belangrijkste is. Wordt de H1 kop op jouw website ‘misbruikt’ voor andere doelen? Overleg dan met je developer (webbouwer) om voor die andere doelen een aparte opmaak te maken.

U | URL

De belangrijkste zoekterm verwerk je ook in de URL van de pagina. Ook je URL is een belangrijk signaal aan zoekmachines waar je pagina over gaat. Houd deze daarom zo kort en concreet mogelijk. {voorbeeld}.

  • Niet doen: rare tekens, spaties, hoofdletters en onnodige cijfers in je URL. Alles om het de zoekmachine zo eenvoudig mogelijk te maken.
  • Wel doen: gelaagdheid aanbrengen in je URL-structuur. Werk met hoofd- en subcategorieën, zodat de URL iets zegt over de opbouw van je website.

M | Meta title (Paginatitel)

De meta title (of paginatitel) is belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina. Zet daarom de belangrijkste zoekterm vooraan. Vul dit aan met de belangrijkste pluspunten. Je merknaam zet je achteraan. Gebruik maximaal 70 tekens, dat zijn letters inclusief tekens en spaties. Zo voorkom je dat je titel halverwege wordt afgekapt. Gebruiken je bezoekers vooral een desktop of laptop? Gebruik dan maximaal 55 tekens. Nog een tip: verleid tot een klik met kreten als ‘morgen in huis’, ‘kijk hier’ of ‘bestel direct’.

M | Meta description (Pagina-omschrijving)

De meta description (of pagina-omschrijving) kun je vergelijken met je advertentietekst. Met dit stukje tekst overtuig je de gebruiker dat jouw website een goed antwoord geeft op haar of zijn vraag. Zorg er daarom voor dat de zoekterm terugkomt in de meta description. Gebruik ook varianten en synoniemen. Zo herkent de gebruiker haar of zijn zoekvraag. Door daarnaast je merknaam te noemen, maak je duidelijk naar welke website de gebruiker doorklikt. De meta description is maximaal 155 tekens (incl. spaties). Heb je ruimte over? Je kunt nog:

  • USP’s gebruiken
  • Emoji’s gebruiken
  • Verleiden tot een klik (AIDA)

Hier gebruiken we niet alleen ‘aan rivier’, maar ook ‘aan het water’ en laten we het woord ‘rivier’ nog een keer los terugkomen. Zorg dus dat de zoekterm in elk geval 1x voorkomt en

2. Verwerk de zoektermen in je tekst

Nu wordt het leuk, we gaan aan de slag met zoektermen. Waarschijnlijk heb je de belangrijkste zoektermen al gebruikt bij het beantwoorden van de vragen. Toch is het goed om te controleren of je belangrijkste zoekterm voldoende hebt verwerkt.

Te weinig

Welkom op onze gezellige camping. U kijkt zo uit over de prachtige Stegge waar altijd genoeg te beleven valt. De camping beschikt over een campingwinkel, zwembad en animatieteam.

‘Nederland’ en ‘rivier’ komen niet terug in de tekst.

Te veel

Op onze Camping in Nederland aan rivier is het goed vertoeven. U kijkt zo uit over de Nederlandse rivier De Stegge waar altijd genoeg te beleven valt. De Camping in Nederland aan rivier beschikt over een campingwinkel, zwembad en animatieteam.

Overdrijf het niet, dat voelt niet natuurlijk aan en leest niet prettig.

Bijvoorbeeld

Op onze gezellige camping in Nederland aan rivier De Stegge is het goed vertoeven. Veel gezinnen kiezen voor een verblijf op onze camping aan het water. Ontdek rivier De Stegge vanuit een van onze kano’s of neem een verfrissende duik vanaf de steiger. 

S | Subkoppen in H2 en H3

Wij mensen zien de grote, vette letters en herkennen dit als kopjes. Hoe groter de tekst, hoe belangrijker het kopje. Maar zoekmachines zien alleen code. Hoe vertel je Google dan wat belangrijk is en wat niet? Dat doen we met een stukje code, waarbij H1 staat voor de belangrijkste kop, H2 voor de subkoppen en H3 voor de minder belangrijke koppen. Geen paniek! De meeste systemen waarin je de website beheert (CMS) doen dit al voor je. Het is alleen belangrijk dat je zelf de juiste kop kiest.

en in H2 staan andere zoektermcombinaties. Zo’n structuur ziet er dan als volgt uit:

H1 – Camping in Nederland aan rivier

H2 – Activiteiten op en bij de rivier

H3 – Vissen

H3 – Zwemmen

H3 – Kanoën

H2 -Rustige plaatsen aan het water

H3 – Eigen vissteiger

H3 – Parkeergelegenheid

H2 -Camping met zwembad

H3 – Openingstijden

H3 – Watertemperatuur

H3 – Animatie bij het zwembad 

4. Besteed aandacht aan je afbeeldingen

Je ziet steeds vaker afbeeldingen in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je relevante foto’s of illustraties toevoegt aan je pagina. In ons geval plaatsen we bijvoorbeeld een foto van de rivier.

Neem even de tijd om je afbeelding te hernoemen naar een naam die de zoekterm bevat. Dus IMG123.jpg wordt kano-op-rivier-stegge.jpg.

Vul in het CMS ook altijd de Alt-tekst in. Dit is de tekst die je ziet als de afbeelding niet getoond kan worden. Google gebruikt dit om te ‘zien’ wat er op een afbeelding staat. In dit geval dus: Vrouw in kano op rivier De Stegge.

Alternatieve tekst invullen bij je afbeelding
Zorg voor een duidelijke bestandsnaam en vul de alternatieve tekst in

5. Leg links naar je pagina’s

Een pagina die op zichzelf staat, is maar eenzaam. In vakjargon noemen we dit ook wel een ‘orphan’ (wees). Leg daarom vanaf minimaal 2 andere pagina’s een link naar je nieuwe pagina. Verwerk daarin de zoekterm. Dus niet klik hier, maar lees meer over onze leuke camping aan de rivier. Zorg ervoor dat de nieuwe pagina op zijn beurt ook weer naar twee andere pagina’s linkt.

Nog mooier is het om een structuur te maken waarin je pagina’s rond een centraal thema groepeert. Het centrale thema werk je vervolgens uit op een cornerstone pagina. Alle subpagina’s linken van en naar de cornerstone pagina. Zo zijn je pagina’s altijd op een logische manier met elkaar verbonden.

6. Maak een mooi zoekresultaat

Nu we een goede informatieve tekst hebben geschreven met duidelijke kopjes en de juiste zoektermen, kan onze pagina gevonden worden door Google! Daar hoort nog 1 belangrijk aspect bij: het zoekresultaat.  

Voorbeeld van een zoekresultaat in Google
Voorbeeld van een zoekresultaat in Google

Bovenaan zie je de website en het pad waaronder de pagina zich bevindt. Daaronder in het blauw zie je de titel van de pagina, de meta title. Vervolgens volgt een beschrijving van de pagina, de meta description.

In de meta description haal je mensen over om naar je site door te klikken. Wek de interesse van de lezer en activeer hem of haar om naar je website te gaan. Noem ook de naam van je merk of bedrijf. Gebruik weer je zoektermen, zodat de gebruiker zijn of haar zoekvraag herkent. Je kunt maximaal 155 tekens gebruiken (letters, leestekens en spaties). Wees creatief!

6.3 Featured Snippets (Samenvatting)

Naast het ‘gewone’ zoekresultaat zie je steeds vaker uitgebreide zoekresultaten of Featured Snippets. Hierin geeft Google al een samenvatting met het antwoord op positie 1. Gebruik deze elementen in je tekst om kans te maken op zo’n Featured Snippet:

  • Vraag met antwoord
  • Genummerde lijst
  • Lijst met bullets
  • Tabel

Beantwoord een vraag zo concreet mogelijk. Vergeet dus die sfeertekst en geef direct antwoord op de vraag. Structureer de tekst met koppen: Vragen in H2 of H3 en tekst als paragraaf. De optimale lengte voor een featured snippet paragraaf is tussen de 40 en 50 woorden.

Voorbeeld Featured Snippet Zorgpremie
Voorbeeld van een featured snippet ‘Zorgpremie 2022’

Kan een vraag beantwoord worden met een opsomming? Genummerde lijsten zijn ideaal voor ‘top 10-lijstjes’, maar ook voor stappenplannen. Zit er geen bepaalde volgorde in? Maak dan een lijst met bullets.

Voorbeeld genummerde lijst als Featured Snippet
Genummerde lijst als Featured Snippet

Tabellen zijn handig als je veel informatie wil samenvatten. Bovendien zien we tabellen ook terug op lager gelegen zoekresultaten. Dat is mooi meegenomen, want dan neemt jouw zoekresultaat meer ruimte in ten opzichte van je concurrenten.

Voorbeeld Table Rich Snippet
Hier zorgt de tabel voor een uitgebreid zoekresultaat op positie 4

Meer weten over schrijven voor SEO?

Heb je de smaak te pakken en wil je dieper ingaan op het schrijven voor SEO? Lees dan ook deze blogs!

Wil je het schrijven van teksten uitbesteden? Neem dan eens een kijkje bij onze dienst: SEO teksten laten schrijven.

Of ben je nieuw in de wereld van zoekmachineoptimalisatie of wil je je huidige strategie verbeteren? Wij hebben alles wat je nodig hebt. Start met onze uitgebreide technische SEO audit om zeker te zijn dat je website technisch in orde is. Voor een snelle evaluatie van je website, bekijk onze SEO quickscan. Voor een gedetailleerde analyse van de inhoud op je website, bekijk onze onpage SEO audit.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.