9+

Schrijven voor SEO: de HUMMSTAL methode

Schrijven voor SEO is het toevoegen van SEO-elementen, zodat zoekmachines beter begrijpen waar je pagina over gaat. Er zijn 8 belangrijke on-page SEO elementen. Voor onze SEO trainingen ontwikkelde ik een ezelsbruggetje: HUMMSTAL. Hiermee vergeet je nooit meer een SEO-element en zorg je voor een goede basis voor jouw vindbaarheid. Laten we beginnen!

HUMMSTAL staat voor

Waarom schrijven voor SEO?

Als ik een SEO-training geef, vraag ik altijd: “Voor wie maken jullie een webpagina?”. Er is niemand die zegt: “Voor een robot”. En toch willen ze allemaal weten hoe je schrijft voor een Googlebot. Ze zitten niet voor niets bij de training. En jij leest niet voor niets dit blog. Ik leg dan altijd uit dat zoekmachines een webpagina anders zien dat wij.

Schrijven voor zoekmachines

Wij zien kopjes, plaatjes en witruimte. Zoekmachines zien vooral de code. Door de juiste elementen op de juiste manier in de code te verwerken, snappen zoekmachines beter waar jouw pagina over gaat. En dat is de belangrijkste basis om überhaupt gevonden te worden. Schrik niet, dit wordt geen technisch verhaal. Meestal kun je de SEO-elementen eenvoudig in je CMS toepassen.

Schrijven voor mensen

Daarnaast schrijf je altijd voor je lezer. De tijd van onleesbare SEO-teksten is echt voorbij. Niet alleen je bezoekers zijn daar klaar mee, ook Google weet steeds beter waardevolle content te onderscheiden van ‘fluff & stuff’. Dus schrijf leuke, unieke teksten en zorg dat jij de vraag van je lezer het beste beantwoordt.

Voor je begint: Achterhaal de zoekvraag

Een zoekmachine als Google of Bing start bij een zoekvraag. Er zijn verschillende manieren om zelf zoekvragen uit Google te achterhalen. Vervolgens kies je een zoekterm die goed bij jouw pagina past.

Voorbeeld zoektermen

Stel dat je ventilatoren verkoopt via een webshop. Je hebt ventilatoren voor op tafel, voor op de grond en voor aan het plafond. Je gaat aan de slag met de productcategorie Plafondventilatoren. Tegelijkertijd schrijf je een informatieve blog om je bezoekers te helpen bij het kiezen van de juiste ventilator. Dit zijn je zoektermen:

  • plafondventilator
  • plafondventilatoren
  • plafondventilator met lamp
  • plafondventilator slaapkamer

Hier gaan we vervolgens mee aan de slag!

Geen tijd of zin om het hele blog te lezen? Geen probleem! Bekijk dan het hoofdstuk van onze training in de video en krijg snel en gemakkelijk alle essentiële informatie die je nodig hebt.

H | H1 kop

Je belangrijkste zoekterm verwerk je in de H1 kop. Zowel je lezers als zoekmachines kijken naar de titel om te begrijpen waar je pagina over gaat. Wij mensen zien de grote, vette letters en herkennen dit als kopjes. Hoe groter de tekst, hoe belangrijker het kopje. Maar zoekmachines zien alleen code. Hoe vertel je Google dan wat het belangrijkste onderwerp van je pagina is? Dat doen we door de belangrijkste zoekterm tussen met een stukje code te zetten: <h1> </h1>. Vandaar dat wij het in SEO-jargon altijd over de H1 kop hebben. Let op: Er kan maar één H1 kop op elke pagina staan. Je hebt immers altijd maar één titel.

Gebruik de H1 kop alleen als paginatitel

Wat we helaas nog te vaak zien, is dat de H1 kop gebruikt wordt voor een citaat of als kopje boven een inschrijfformulier van de nieuwsbrief. Het is immers een lekker opvallend lettertype. Realiseer je dan dat dit verwarrend is voor zoekmachines. Je geeft namelijk verschillende signalen over wat het belangrijkste is. Wordt de H1 kop op jouw website ‘misbruikt’ voor andere doelen? Overleg dan met je developer (webbouwer) om voor die andere doelen een aparte opmaak te maken.

Voorbeeld H1 kop

In dit geval gebruiken we de verzamelnaam van onze producten als H1 kop op de pagina:

  • Plafondventilatoren

Stel dat we een informatieve blog willen schrijven, dan wordt de H1 kop anders, maar de belangrijkste zoekterm blijft er nog steeds in staan:

  • Hoe kies je de beste plafondventilator voor jouw slaapkamer?

U | URL

De belangrijkste zoekterm verwerk je ook in de URL van de pagina. Ook je URL is een belangrijk signaal naar zoekmachines waar je pagina over gaat. Houd deze daarom zo kort en concreet mogelijk.

  • Niet doen: rare tekens, spaties, hoofdletters en onnodige cijfers in je URL. Alles om het de zoekmachine zo eenvoudig mogelijk te maken.
  • Wel doen: gelaagdheid aanbrengen in je URL-structuur. Werk met hoofd- en subcategorieën, zodat de URL iets zegt over de opbouw van je website.

Voorbeeld URL

Omdat de plafondventilatoren een subcategorie vormen van ‘ventilatoren’, laten we die opbouw terugkomen in de URL-structuur. In het geval van een blog, laten we alle overbodige woorden weg om zo concreet mogelijk te blijven.

  • mijnwebsite.nl/ventilatoren/plafondventilatoren
  • mijnwebsite.nl/blog/beste-plafondventilator-slaapkamer

M | Meta titel (Paginatitel)

De meta titel (of paginatitel) is belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina. Zet daarom de belangrijkste zoekterm vooraan. Vul dit aan met de belangrijkste pluspunten. Je merknaam zet je achteraan. Gebruik maximaal 70 tekens, dat zijn letters inclusief tekens en spaties. Zo voorkom je dat je titel halverwege wordt afgekapt. Gebruiken je bezoekers vooral een desktop of laptop? Gebruik dan maximaal 55 tekens. Nog een tip: verleid tot een klik met kreten als ‘morgen in huis’, ‘kijk hier’ of ‘bestel direct’.

Voorbeeld meta titel

  • Plafondventilator kopen | Morgen in huis | Mijn Website
  • Welke plafondventilator voor een slaapkamer? Advies op Mijn Website

M | Meta description (Pagina-omschrijving)

De meta description (of pagina-omschrijving) kun je vergelijken met je advertentietekst. Met dit stukje tekst overtuig je de gebruiker dat jouw website een goed antwoord geeft op haar of zijn vraag. Zorg er daarom voor dat de zoekterm terugkomt in de meta description. Gebruik ook varianten en synoniemen. Zo herkent de gebruiker haar of zijn zoekvraag. Door daarnaast je merknaam te noemen, maak je duidelijk naar welke website de gebruiker doorklikt. De meta description is maximaal 155 tekens (incl. spaties). Heb je ruimte over? Je kunt nog:

  • USP’s gebruiken
  • Emoji’s gebruiken
  • Verleiden tot een klik (AIDA)

Voorbeeld meta description

Hier zie je weer twee voorbeelden. De eerste is voor de productcategorie en is vooral commercieel gericht. De tweede is voor het blog en gaat in op het advies. Je ziet in beide omschrijvingen het woord ‘plafondventilator(en)’ terugkomen.

  • Plafondventilator kopen? Bekijk nu het complete aanbod op Mijn Website! ✓ Gratis verzending ✓ Morgen in huis ✓ 2 jaar garantie
  • Welke plafondventilator is het beste voor jouw slaapkamer? Mijn Website legt uit hoe je geniet van verkoeling, zonder wakker te liggen van geluid.

S | Subkoppen in H2 en H3

Mensen lezen liever niet hele lappen tekst, maar gaan op zoek naar de informatie die zij interessant vinden. Dus we voegen tussenkoppen toe om lezers te helpen de tekst te scannen. Daarbij hanteer je ook altijd een logische opbouw van de tekst. Tenminste, als je echt voor je lezer schrijft, en dat willen we. Met die tussenkoppen laat je ook aan zoekmachines weten waar je pagina over gaat. Win-win dus. Zorg er dan wel voor dat de subkoppen de juiste code meekrijgen. Meestal gaat dit automatisch via je CSM. En gebruik de juiste volgorde! Dus een H2-kop komt voor een H3-kop. Gebruik bijvoorbeeld geen H4-kop omdat je die opmaak mooier vindt. Dan moet je even met je developer om tafel. Oh ja, voeg gerelateerde zoektermen toe waar dat relevant is.

Voorbeeld subkoppen

  • H2 – Plafondventilator kopen
  • H2 – Welke maat plafondventilator?
    • H3 – De breedte van je kamer
    • H3 – De hoogte van je kamer
  • H2 – Plafondventilator met of zonder lamp?

T | Tekst

Nu wordt het leuk, we gaan aan de slag met de SEO tekst. Schrijven voor SEO is zeker ook schrijven voor de lezer. Verdiep je dus in de vragen van je doelgroep en probeer die zo goed mogelijk te beantwoorden. Blijf weg van algemeenheden en bla-bla, maar voeg echt waarde toe voor je lezers. Dan gebruik je op een natuurlijke manier de belangrijkste zoektermen en varianten. Toch is het goed om dit nog wel te controleren, soms vergeet je om (waar relevant) je zoekterm te herhalen of kun je best een synoniem toevoegen. En soms ben je iets te enthousiast geweest met SEO en kan er best een zoekterm uit. Voor het aantal woorden hanteren we een minimum van 400. Dat is geen exacte wetenschap, maar meer een best practice. We merken dat 400 woorden minimaal nodig zijn om zoekmachines voldoende context te geven.

Checklist bij de SEO tekst

  • Heb je de belangrijkste vragen van je lezer verwerkt?
  • Noem je zoektermen waar het relevant is?
  • Heb je niet overdreven met zoektermen?
  • Is je tekst minimaal 400 woorden?

A | Afbeeldingen

Je ziet steeds vaker afbeeldingen in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je relevante foto’s of illustraties toevoegt aan je pagina. In ons voorbeeld staan op de productcategoriepagina uiteraard foto’s van de producten. Maar ook in het blog plaatsen we een foto van een slaapkamer met plafondventilator en nog een detailfoto van de rotorbladen. Neem even de tijd om je afbeelding te hernoemen naar een naam die de zoekterm bevat. Dus IMG123.jpg wordt plafondventilator-slaapkamer.jpg.

Vul in het CMS ook altijd de Alt-tekst in. Dit is de tekst die je ziet als de afbeelding niet getoond kan worden. Google gebruikt dit om te ‘zien’ wat er op een afbeelding staat. In dit geval dus: Plafondventilator in slaapkamer.

Een pagina die op zichzelf staat, is maar eenzaam. In vakjargon noemen we dit ook wel een ‘orphan’ (wees). Leg daarom vanaf minimaal 2 andere pagina’s een link naar je nieuwe pagina. Verwerk daarin de zoekterm. Dus niet klik hier, maar lees meer over plafondventilatoren. Zorg ervoor dat de nieuwe pagina op zijn beurt ook weer naar twee andere pagina’s linkt.

Nog mooier is het om een structuur te maken waarin je pagina’s rond een centraal thema groepeert. Het centrale thema werk je vervolgens uit op een cornerstone pagina. Alle subpagina’s linken van en naar de cornerstone pagina. Zo zijn je pagina’s altijd op een logische manier met elkaar verbonden.

Handige checklist

Nu je de belangrijkste SEO-elementen kent, wil je natuurlijk graag aan de slag! Hieronder vind je een korte checklist. Zo zie je direct waar je jouw zoektermen moet verwerken en waarmee je rekening moet houden. Handig om bij de hand te hebben als je gaat schrijven voor SEO. Veel plezier en succes!

EzelsbruggetjeSEO elementBelangrijkste zoekterm
verwerken
Regel
HH1 kopEr kan er maar één zijn
UURLZo kort mogelijk, geen rare tekens
MMeta titel✓ vooraanMax. 55 (desktop) tot 70 tekens (mobiel), merknaam achteraan
MMeta descriptionMax. 155 tekens, verleid tot een klik
SSubkoppen (H2 en H3)gerelateerde zoektermenSynoniemen en gerelateerde zoektermen, maak het scanbaar
TTekst✓ hou het natuurlijkMinimaal 400 woorden, ook synoniem en gerelateerd
AAfbeeldingenAlt-tekst én bestandsnaam
LLinks✓ in ankertekstVanaf minimaal 2 andere pagina’s
Checklist Schrijven voor SEO, HUMMSTAL-methode

Meer weten over schrijven voor SEO?

Heb je de smaak te pakken en wil je dieper ingaan op het schrijven voor SEO? Lees dan ook deze blogs!

Ben je nieuw in de wereld van zoekmachineoptimalisatie of wil je je huidige strategie verbeteren? Begin met onze uitgebreide technische SEO audit om te verzekeren dat je website technisch in orde is. Daarnaast kun je je kennis vergroten met onze online SEO training voor beginners. Zo ben je verzekerd van een solide basis en kun je direct aan de slag met het optimaliseren van je website!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.