Schrijven voor SEO
Ineke Withaar-Colijn

Ineke Withaar-Colijn

SEO Specialist

Schrijven voor SEO in 6 stappen

De laatste tijd krijgen we steeds meer vragen over hoe je moet schrijven voor SEO. Hoog tijd dus om dit blog uit 2020 een update te geven! De stappen zijn in grote lijnen hetzelfde gebleven. Nieuw is ‘schrijven voor featured snippets’ in stap 6. Daarnaast vind je verwijzingen naar nog meer handige blogs.

Wat maakt schrijven voor SEO anders?

De basis van iedere pagina voor je website is hetzelfde: je schrijft over wat jij te bieden hebt en hoe je de klant kan helpen. Dit laat je er aantrekkelijk uitzien en je gebruikt leuke, unieke teksten. Schrijven voor zoekmachines vraag nog iets extra’s. Het hele bestaan van zoekmachines draait namelijk om het beantwoorden van vragen. De pagina die de vraag het beste beantwoordt, komt het hoogst in de resultaten. Hoe je dat doet, lees je in deze 6 stappen:

  1. Achterhaal de zoekvraag
  2. Verwerk de zoektermen in je tekst
  3. Zorg voor de juiste kopjes
  4. Besteed aandacht aan je afbeeldingen
  5. Leg linkjes naar je pagina’s
  6. Maak een mooi zoekresultaat

1. Achterhaal de zoekvraag

Een zoekmachine als Google of Bing start dus bij een zoekvraag. Er zijn verschillende manieren om zelf zoekvragen uit Google te achterhalen. Vervolgens kies je een zoekterm die goed bij jouw bedrijf past. Stel bijvoorbeeld dat wij eigenaar zijn van Camping Onder Ons, een leuke gezinscamping aan de rivier de Stegge. Wij gaan aan de slag met deze zoekvraag:

Camping in Nederland aan rivier

Bedenk wat iemand wil weten die zoekt op Camping aan rivier. Gebruik hiervoor tools als Answer the Public. Hier zien we bijvoorbeeld dat mensen expliciet zoeken naar een bepaald land en naar campings met een zwembad. Rust is blijkbaar ook belangrijk. Dit geeft ons al dit lijstje met zoektermen:

  • campings aan rivier nederland
  • camping aan rivier met zwembad
  • rustige camping aan het water

Kijk daarnaast in Google Search Console met welke vragen bezoekers op je site komen. Deze longtail zoekvragen vind je niet zo snel in tools, maar verrijken wel je content. We breiden ons lijstje uit met:

  • Aan welke rivier?
  • Waar in Nederland?
  • Zijn er plaatsen aan het water?
  • Wat kan ik doen bij deze rivier?
  • Mag ik zwemmen? Vissen? Kanoën?

Deze vragen gaan we beantwoorden in onze tekst. Probeer minimaal 400 woorden te gebruiken zodat zoekmachines genoeg tekst en context krijgen om te snappen waar je pagina over gaat.

2. Verwerk de zoektermen in je tekst

Nu wordt het leuk, we gaan aan de slag met zoektermen. Waarschijnlijk heb je de belangrijkste zoektermen al gebruikt bij het beantwoorden van de vragen. Toch is het goed om te controleren of je belangrijkste zoekterm voldoende hebt verwerkt.

Te weinig

Welkom op onze gezellige camping. U kijkt zo uit over de prachtige Stegge waar altijd genoeg te beleven valt. De camping beschikt over een campingwinkel, zwembad en animatieteam.

‘Nederland’ en ‘rivier’ komen niet terug in de tekst.

Te veel

Op onze Camping in Nederland aan rivier is het goed vertoeven. U kijkt zo uit over de Nederlandse rivier De Stegge waar altijd genoeg te beleven valt. De Camping in Nederland aan rivier beschikt over een campingwinkel, zwembad en animatieteam.

Overdrijf het niet, dat voelt niet natuurlijk aan en leest niet prettig.

Bijvoorbeeld

Op onze gezellige camping in Nederland aan rivier De Stegge is het goed vertoeven. Veel gezinnen kiezen voor een verblijf op onze camping aan het water. Ontdek rivier De Stegge vanuit een van onze kano’s of neem een verfrissende duik vanaf de steiger. 

Hier gebruiken we niet alleen ‘aan rivier’, maar ook ‘aan het water’ en laten we het woord ‘rivier’ nog een keer los terugkomen. Zorg dus dat de zoekterm in elk geval 1x voorkomt en gebruik varianten en synoniemen.

3. Zorg voor de juiste koppen

Zowel je lezers als zoekmachines scannen koppen om te begrijpen waar je pagina over gaat. Wij mensen zien de grote, vette letters en herkennen dit als kopjes. Hoe groter de tekst, hoe belangrijker het kopje. Maar zoekmachines zien alleen code. Hoe vertel je Google dan wat belangrijk is en wat niet? Dat doen we met een stukje code, waarbij H1 staat voor de belangrijkste kop, H2 voor de subkoppen en H3 voor de minder belangrijke koppen. Geen paniek! De meeste systemen waarin je de website beheert (CMS) doen dit al voor je. Het is alleen belangrijk dat je zelf de juiste kop kiest.

In H1 staat de belangrijkste zoekterm en in H2 staan andere zoektermcombinaties. Zo’n structuur ziet er dan als volgt uit:

H1 – Camping in Nederland aan rivier

H2 – Activiteiten op en bij de rivier

H3 – Vissen

H3 – Zwemmen

H3 – Kanoën

H2 -Rustige plaatsen aan het water

H3 – Eigen vissteiger

H3 – Parkeergelegenheid

H2 -Camping met zwembad

H3 – Openingstijden

H3 – Watertemperatuur

H3 – Animatie bij het zwembad 

4. Besteed aandacht aan je afbeeldingen

Je ziet steeds vaker afbeeldingen in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je relevante foto’s of illustraties toevoegt aan je pagina. In ons geval plaatsen we bijvoorbeeld een foto van de rivier.

Neem even de tijd om je afbeelding te hernoemen naar een naam die de zoekterm bevat. Dus IMG123.jpg wordt kano-op-rivier-stegge.jpg.

Vul in het CMS ook altijd de Alt-tekst in. Dit is de tekst die je ziet als de afbeelding niet getoond kan worden. Google gebruikt dit om te ‘zien’ wat er op een afbeelding staat. In dit geval dus: Vrouw in kano op rivier De Stegge.

Alternatieve tekst invullen bij je afbeelding
Zorg voor een duidelijke bestandsnaam en vul de alternatieve tekst in

5. Leg links naar je pagina’s

Een pagina die op zichzelf staat, is maar eenzaam. In vakjargon noemen we dit ook wel een ‘orphan’ (wees). Leg daarom vanaf minimaal 2 andere pagina’s een link naar je nieuwe pagina. Verwerk daarin de zoekterm. Dus niet klik hier, maar lees meer over onze leuke camping aan de rivier. Zorg ervoor dat de nieuwe pagina op zijn beurt ook weer naar twee andere pagina’s linkt.

Nog mooier is het om een structuur te maken waarin je pagina’s rond een centraal thema groepeert. Het centrale thema werk je vervolgens uit op een cornerstone pagina. Alle subpagina’s linken van en naar de cornerstone pagina. Zo zijn je pagina’s altijd op een logische manier met elkaar verbonden.

6. Maak een mooi zoekresultaat

Nu we een goede informatieve tekst hebben geschreven met duidelijke kopjes en de juiste zoektermen, kan onze pagina gevonden worden door Google! Daar hoort nog 1 belangrijk aspect bij: het zoekresultaat.  

Voorbeeld van een zoekresultaat in Google
Voorbeeld van een zoekresultaat in Google

Bovenaan zie je de website en het pad waaronder de pagina zich bevindt. Daaronder in het blauw zie je de titel van de pagina, de meta title. Vervolgens volgt een beschrijving van de pagina, de meta description.

6.1 Meta title (Pagina titel)

De meta title is belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina. Zet daarom de belangrijkste zoekterm vooraan. Vul dit aan met de belangrijkste pluspunten en je bedrijfsnaam. Gebruik maximaal 70 tekens, dat zijn letters inclusief tekens en spaties. Zo voorkom je dat je titel halverwege wordt afgekapt. Gebruiken je bezoekers vooral een desktop of laptop? Gebruik dan maximaal 55 tekens.

6.2 Meta description (Pagina omschrijving)

In de meta description haal je mensen over om naar je site door te klikken. Wek de interesse van de lezer en activeer hem of haar om naar je website te gaan. Noem ook de naam van je merk of bedrijf. Gebruik weer je zoektermen, zodat de gebruiker zijn of haar zoekvraag herkent. Je kunt maximaal 155 tekens gebruiken (letters, leestekens en spaties). Wees creatief!

6.3 Featured Snippets (Samenvatting)

Naast het ‘gewone’ zoekresultaat zie je steeds vaker uitgebreide zoekresultaten of Featured Snippets. Hierin geeft Google al een samenvatting met het antwoord op positie 1. Gebruik deze elementen in je tekst om kans te maken op zo’n Featured Snippet:

  • Vraag met antwoord
  • Genummerde lijst
  • Lijst met bullets
  • Tabel

Beantwoord een vraag zo concreet mogelijk. Vergeet dus die sfeertekst en geef direct antwoord op de vraag. Structureer de tekst met koppen: Vragen in H2 of H3 en tekst als paragraaf. De optimale lengte voor een featured snippet paragraaf is tussen de 40 en 50 woorden.

Voorbeeld Featured Snippet Zorgpremie
Voorbeeld van een featured snippet ‘Zorgpremie 2022’

Kan een vraag beantwoord worden met een opsomming? Genummerde lijsten zijn ideaal voor ‘top 10-lijstjes’, maar ook voor stappenplannen. Zit er geen bepaalde volgorde in? Maak dan een lijst met bullets.

Voorbeeld genummerde lijst als Featured Snippet
Genummerde lijst als Featured Snippet

Tabellen zijn handig als je veel informatie wil samenvatten. Bovendien zien we tabellen ook terug op lager gelegen zoekresultaten. Dat is mooi meegenomen, want dan neemt jouw zoekresultaat meer ruimte in ten opzichte van je concurrenten.

Voorbeeld Table Rich Snippet
Hier zorgt de tabel voor een uitgebreid zoekresultaat op positie 4

Meer weten over schrijven voor SEO?

Heb je de smaak te pakken en wil je dieper ingaan op het schrijven voor SEO? Lees dan ook deze blogs!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

Wij werken onder andere voor deze bedrijven

Word ook klant
peugeot

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan