domein autoriteit verhogen banner

Domein Autoriteit van je website verhogen: heeft het nut voor Google?

Al weken sta je op positie 6 met een voor jou belangrijke zoekterm. Frustrerend, want in de top 5 zitten immers de meeste kliks. Je content is beter dan de concurrent, daar twijfel je niet over. Technisch is ook alles op orde. Maar de positie, die blijft achter. 

Je hebt ergens gelezen dat Domein Autoriteit een ranking factor is van Google. En dat je door deze te verhogen de positie van je website kunt verbeteren. ‘Misschien moet ik daar iets mee’, denk je bij jezelf. De vraag is alleen: wat precies?

Met dit blog wil ik het een en ander verduidelijken rondom Domein Autoriteit en op welke manier Google naar de reputatie van je website kijkt. Is je Domein Autoriteit verhogen wel nuttig? En zo ja, op welke manier zou je dat dan kunnen aanpakken? 

Wat is Domein Autoriteit precies?

Allereerst is het goed om te weten wat Domein Autoriteit precies inhoudt. Het is namelijk geen ranking factor van Google, maar een score om te voorspellen hoe goed jouw website het gaat doen in de zoekresultaten. Daarbij is Domein Autoriteit een metric die door Moz is ontwikkeld en Domain Rating een soortgelijke metric van Ahrefs.

Google gebruikt deze waardes dus zelf niet, maar kijkt wel naar de autoriteit en betrouwbaarheid van je website. John Mueller, senior analist bij Google, zei er in een interview het volgende over: 

“I don’t know if I’d call it authority like that, but we do have some metrics that are more on a site level, some metrics that are more on a page level, and some of those site-wide level metrics might kind of map into similar things.”

Google kijkt dus op een iets andere manier naar domein en pagina autoriteit. Tools als Ahrefs proberen deze waarde simpelweg te voorspellen. In veel gevallen lukt dit aardig: zo vond Backlinko in een eigen onderzoek gebaseerd op 11.8 miljoen zoekresultaten dat de Domain Rating van een website sterk correleert met hogere posities. Ahrefs zelf heeft ook gevonden dat het aantal links naar je website sterk correleert met je positie.

Staar je niet blind op DR of DA

Hoewel het dus niet nodig is om je blind te staren op DR, is het wel belangrijk om links te krijgen naar je website (hoe je dat doet, licht ik aan het eind van dit blog toe). Domein Autoriteit is een factor die je mee kunt nemen om te zien hoe je website zich qua linkprofiel verhoudt tot concurrenten. Zie je daar grote verschillen, dan is er werk aan de winkel.

Hoge DR waardes zijn echter niet 1-op-1 te vertalen naar een hogere (of lagere) positie in Google, zoals ook te zien is in onderstaande afbeelding voor vegan kerstpakketten. Vegancadeaushop.nl (DR 10) staat een positie hoger dan Veganbox.nl (DR 37):

domain rating in SERP

Domain Rating vs Domain Authority

Welke waarde moet je dan gebruiken? Elke SEO tool heeft zijn eigen manier om een waarde toe te kennen aan het linkprofiel van een website. Wij gebruiken bijvoorbeeld Ahrefs en Majestic, maar dat wil niet zeggen dat andere tools minder goed zijn. DA en DR zijn wel de bekendste metrics in SEO land.

Domein Autoriteit van Moz

DA van Moz is een score dat voorspelt hoe groot de kans is dat een website rankt in de zoekresultaten. DA scores worden berekend aan de hand van data uit de Moz Link Explorer web index. Meerdere factoren spelen een rol in deze berekeningen, waaronder gelinkte domeinen en het totaal aantal backlinks. De scores gaan van 1 tot 100, waarbij een hogere score betekent dat de kans groter is om te ranken.

Je kunt het aantal links naar je website meten met de backlink checker van Moz.

Domain Rating van Ahrefs

DR van Ahrefs wordt berekend door de sterkte van een linkprofiel te vergelijken met die van andere websites in hun database. Daarbij neemt Ahrefs niet alleen het totaal aantal backlinks mee in de score, maar ook naar hoeveel andere websites er wordt gelinkt. Een DR-10 website met weinig uitgaande links heeft zo meer invloed op je rating dan een DR-40 website met veel uitgaande links.

Je kunt de Domain Rating van je website checken met Ahrefs autoriteit checker.  

Om hiervan een concreet voorbeeld te geven: je zou verwachten dat betrouwbare websites zoals het Voedingscentrum en toonaangevende kranten zoals de Volkskrant hoge Domain Ratings krijgen op een schaal van 100. En dat is ook zo:

De Volkskrant (DR van 86)

volkskrant domain rating

Het Voedingscentrum (DR van 83)

voedingscentrum domain rating

Manieren om je Domein Autoriteit te verhogen

Het verbeteren van je linkprofiel (en daarmee het verhogen van je Domein Autoriteit) valt onder de paraplu van linkbuilding. Zoals gezegd is het doel niet om de DA van je website te verhogen, maar om gepubliceerd te worden op gerenommeerde websites met een linkje (aanbeveling) naar jouw website. Door gastblogs te schrijven, linkwaardige content te creëren en websites te pitchen. Meer tips hiervoor vind je in ons blog met linkbuildingtips.  

Zo vind je kwalitatieve websites voor links

Waardevolle aanbevelingen krijg je van kwalitatieve websites. Aan wat voor soort websites moet je dan denken? Hoe bepaal je of een website kwalitatief goed is? Een aantal factoren zijn hierbij van belang:

1. Hoge autoriteit in jouw niche

Een aanbeveling van de Volkskrant is meer waard dan een aanbeveling van een lokaal krantje. Met andere woorden: links afkomstig van websites met hoge autoriteit geven meer linkwaarde mee. Voor de autoriteit van een website kun je naar DA scores kijken, maar het zegt niet alles. Er zijn namelijk een hoop SEO cowboys die deze metrics weten te manipuleren om je duurdere linkjes te kunnen verkopen. 

Daarbij is het ook belangrijk hoe relevant een website is binnen jouw niche. Als je dierenvoeding verkoopt is het niet logisch om een aanbeveling te krijgen van een blog over mode, bijvoorbeeld. Het is waarschijnlijk dat Google dit ook meeneemt in zijn rankings.

2. Organisch verkeer

Om die reden is het ook een goed idee om te kijken naar de hoeveelheid traffic op een website. Veel (betaalde) linkjes vallen helaas in de categorie: duur linkje, weinig verkeer. Een linkje van een website met een DR van 40 lijkt heel mooi, maar als zij maandelijks 80 organische bezoekers trekken uit Google is het waarschijnlijk geen kwalitatieve website.

3. Hoeveelheid uitgaande links

Het is gelukt: je hebt een kwalitatieve website gevonden met aardig wat traffic. Tijdens de onderhandelingen over een blogplaatsing bekijk je de website nog eens goed. Alles ziet er prima uit, maar het valt je op dat er wel heel veel gelinkt wordt naar andere websites. Wat is een aanbeveling van deze site dan nog waard?

Een terechte vraag, want het aantal uitgaande links is een metric die Ahrefs meeneemt in hun berekeningen. Als voorbeeld noemen ze daarbij The Guardian en IMDB: beide websites hebben dezelfde Domain Rating, maar een linkje van The Guardian is minder waard omdat die naar 50x zoveel websites linkt dan IMDB. Er blijft minder linkjuice over om te verdelen. Hetzelfde geldt voor plaatsingen op startpagina’s waarbij je de linkwaarde deelt met tientallen andere websites. 

Hulp bij linkbuilding

Als SEO bureau helpen wij je graag bij het verbeteren van je linkprofiel om hoger te ranken in Google. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vraag dan een gratis SEO quickscan aan. Wij nemen je website onder de loep en geven een vrijblijvend advies over verbeteringen op het gebied van techniek, content én autoriteit.

Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Neem een kijkje bij al onze diensten en ontdek hoe je door SEO uit te besteden het maximale uit jouw online aanwezigheid kunt halen.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.