Schrijven voor SEO

Schrijven voor SEO in 6 stappen

Dit is een artikel uit onze Life after Corona reeks, geschreven om ondernemers, webmasters en eigenlijk iedereen met een website te helpen om klaar te zijn voor het moment dat de maatregelen weer wat minder worden.

Als je een pagina schrijft voor je website, dan schrijf je over je product of je dienst, kortom: over wat jij te bieden hebt. Je laat het er aantrekkelijk uitzien en gebruikt leuke, unieke teksten. Bij een zoekmachine werkt dat net even iets anders. Het hele bestaan van zoekmachines draait namelijk om het beantwoorden van vragen. De pagina die de vraag het beste beantwoordt, komt het hoogst in de resultaten. In dit tweede artikel uit onze ‘Life after Corona’ reeks lees je welke 6 stappen wij daarvoor hanteren:

  1. Geef antwoord op de vraag
  2. Verwerk de zoektermen in je tekst
  3. Zorg voor de juiste kopjes
  4. Besteed aandacht aan je afbeeldingen
  5. Leg linkjes naar je pagina’s
  6. Maak een mooi zoekresultaat

1. Geef antwoord op de vraag

Een zoekmachine als Google of Bing start dus bij een zoekvraag. Er zijn verschillende manieren om zelf zoekvragen uit Google te achterhalen. Vervolgens kies je een zoekterm die goed bij jouw bedrijf past. Stel bijvoorbeeld dat wij eigenaar zijn van Camping Onder Ons, een leuke gezinscamping aan de rivier de Stegge. Wij gaan aan de slag met deze zoekvraag: 

Camping in Nederland aan rivier

Bedenk wat iemand wil weten die zoekt op Camping in Nederland aan rivier, bijvoorbeeld
Welke camping?
Aan welke rivier?
Waar in Nederland?
Zijn er plaatsen aan het water?
Wat kan ik doen bij deze rivier?
Mag ik zwemmen? Vissen? Kanoën?
 
Deze vragen gaan we beantwoorden in onze tekst. Probeer minimaal 400 woorden te gebruiken zodat zoekmachines genoeg tekst en context krijgen om te snappen waar je pagina over gaat.
 

2. Verwerk de zoektermen in je tekst

Nu wordt het leuk, we gaan aan de slag met zoektermen. Waarschijnlijk heb je de belangrijkste zoektermen al gebruikt bij het beantwoorden van de vragen. Toch is het goed om te controleren of je belangrijkste zoekterm voldoende hebt verwerkt.

Te weinig

Welkom op onze gezellige camping. U kijkt zo uit over de prachtige Stegge waar altijd genoeg te beleven valt. De camping beschikt over een campingwinkel, zwembad en animatieteam.

‘Nederland’ en ‘rivier’ komen niet terug in de tekst.

Te veel

Op onze Camping in Nederland aan rivier is het goed vertoeven. U kijkt zo uit over de Nederlandse rivier De Stegge waar altijd genoeg te beleven valt. De Camping in Nederland aan rivier beschikt over een campingwinkel, zwembad en animatieteam.

Overdrijf het niet, dat voelt niet natuurlijk aan en leest niet prettig.

Bijvoorbeeld

Op onze gezellige camping in Nederland aan rivier De Stegge is het goed vertoeven. Veel gezinnen kiezen voor een verblijf op onze camping aan het water. Ontdek rivier De Stegge vanuit een van onze kano’s of neem een verfrissende duik vanaf de steiger. 

Hier gebruiken we niet alleen ‘aan rivier’, maar ook ‘aan het water’ en laten we het woord ‘rivier’ nog een keer los terugkomen. Zorg dus dat de zoekterm in elk geval 1x voorkomt en gebruik varianten en synoniemen.

 

3. Zorg voor de juiste kopjes

Zowel je lezers als zoekmachines gebruiken de kopjes op je pagina om te begrijpen waar je pagina over gaat. Nu zien wij mensen de grote, vette letters als kopjes. Hoe groter de tekst, hoe belangrijker het kopje. Maar zoekmachines zien alleen code. Hoe vertel je Google dan wat belangrijk is en wat niet? Dat doen we met een stukje code, waarbij H1 staat voor de belangrijkste kop, H2 voor de subkoppen en H3 voor de minder belangrijke koppen. Geen paniek! De meeste systemen waarin je de website beheert (CMS) doen dit al voor je. Het is alleen belangrijk dat je zelf de juiste kop kiest.

In H1 staat de belangrijkste zoekterm en in H2 staan andere zoektermcombinaties. Zo’n structuur ziet er dan als volgt uit:

Camping in Nederland aan rivier

Activiteiten op en bij de rivier

Vissen

Zwemmen

Kanoën

 

4. Besteed aandacht aan je afbeeldingen

Je ziet steeds vaker afbeeldingen in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat je relevante foto’s of illustraties toevoegt aan je pagina. In ons geval plaatsen we bijvoorbeeld een foto van de rivier.

Neem even de tijd om je afbeelding te hernoemen naar een naam die de zoekterm bevat. Dus IMG123.jpg wordt kano-op-rivier-stegge.jpg.

Vul in het CMS ook altijd de Alt-tekst in. Dit is de tekst die je ziet als de afbeelding niet getoond kan worden. Google gebruikt dit om te ‘zien’ wat er op een afbeelding staat. In dit geval dus: Vrouw in kano op rivier De Stegge.

 

5. Leg linkjes naar je pagina’s

Een pagina die op zichzelf staat, is maar eenzaam. In vakjargon noemen we dit ook wel een ‘orphan’ (wees). Leg daarom vanaf minimaal 2 andere pagina’s een link naar je nieuwe pagina. Verwerk daarin de zoekterm. Dus niet klik hier, maar lees meer over onze leuke camping aan de rivier. Zorg ervoor dat de nieuwe pagina op zijn beurt ook weer naar twee andere pagina’s linkt.

 

6. Maak een mooi zoekresultaat

Nu we een goede informatieve tekst hebben geschreven met duidelijke kopjes en de juiste zoektermen, kan onze pagina gevonden worden door Google! Daar hoort nog 1 belangrijk aspect bij: het zoekresultaat.
 
 

Bovenaan zie je de website en het pad waaronder de pagina zich bevindt. Daaronder in het blauw zie je de titel van de pagina, de meta title. Vervolgens volgt een beschrijving van de pagina, de meta description.

Meta title (Pagina titel)

De meta title is belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina. Zet daarom de belangrijkste zoekterm vooraan. Vul dit aan met de belangrijkste pluspunten en je bedrijfsnaam. Gebruik maximaal 70 tekens, dat zijn letters inclusief tekens en spaties. Zo voorkom je dat je titel halverwege wordt afgekapt. Gebruiken je bezoekers vooral een desktop of laptop? Gebruik dan maximaal 55 tekens.

Meta description (Pagina omschrijving)

In de meta description haal je mensen over om naar je site door te klikken. Wek de interesse van de lezer en activeer hem of haar om naar je website te gaan. Noem ook de naam van je merk of bedrijf. Gebruik weer je zoektermen, zodat de gebruiker zijn of haar zoekvraag herkent. Je kunt maximaal 155 tekens gebruiken (letters, leestekens en spaties). Wees creatief!

In het volgende artikel gaan we dieper in op het optimaliseren van meta titles en meta descriptions!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.