SERP strategie – Waarom je ook naar je zoekresultaten moet kijken

Je besteed waarschijnlijk veel tijd aan het optimaliseren van jouw website om goede organische posities te behalen. Maar kijk je ook wel eens naar de SERP pagina? Dit wordt namelijk vaak vergeten.  SERP betekent ‘Search Engine Results Page’, oftewel de pagina’s binnen de zoekresultaten in de zoekmachine. Met een goede SERP strategie haal jij alles uit de mogelijkheden van de zoekresultatenpagina.  

SERP analyse

Om een SERP strategie te formuleren moet je eerst kijken hoe de zoekresultaten er nu uitzien en waar jij staat in de zoekresultaten. Een SERP analyse helpt je om dit inzichtelijk te krijgen. Met een SERP analyse onderzoek je de pagina’s in de zoekresultaten. Hierbij bekijk je wat de websites in de topposities doen en met welke zoektermen deze websites de topposities behalen (en natuurlijk wat jij kunt doen om deze posities te overtreffen). 

Kijk ook naar hoe jouw posities en content eruit zien voor bepaalde zoektermen. Zijn er zoektermen die jouw concurrenten wel gebruiken maar jij niet? Is er een contentgap waardoor jij nog content mist? Zijn er SERP resultaten waar jij nog geen gebruik van maakt, maar jouw concurrent wel? 

Er zijn meerdere manieren waarop content getoond wordt in de zoekresultaten welke verder gaan dan alleen een meta title, meta description en URL. En hoewel er ook betaalde SERP resultaten zijn (Google Ads en Google Shopping), ga ik hieronder alleen in op de organische mogelijkheden (tja.. we zijn toch een SEO bureau). Daarbij vertel ik je ook hoe jij daar mee aan de slag kunt.

Organische SERP resultaten

Sitelinks

De linkjes die soms onder zoekresultaten worden weergegeven zijn sitelinks. Deze kunnen getoond worden als kleine sitelinks horizontaal. Of als grotere sitelinks met een korte omschrijving. Google toont niet bij alle zoekresultaten sitelinks. Bij sitelinks wordt de linkstructuur van je website geanalyseerd om korte routes te vinden die bezoekers tijd besparen. Ze worden dus alleen getoond wanneer Google denkt dat deze handig zijn voor de bezoeker.

Schermafbeelding 2021-10-14 om 10.14.53

Sitelinks onder jouw vertoningen?

Wil jij ook sitelinks? Neem dan vooral de jouw websitestructuur eens onder de loep. Is er een logische verdeling van hoofdcategorieën en subcategorieën? Hoe zit het met de interne linkstructuur? Zorg er ook voor dat jouw website een kruimelpad heeft.

Featured snippets

Featured Snippets zijn korte organische fragmenten van een webpagina die bovenaan de zoekresultaten van Google getoond worden (positie 0). Hiermee wordt de vraag van de zoeker snel beantwoord, zonder dat de zoeker op een van de beschikbare resultaten hoeft te klikken. Featured Snippets kunnen bestaan uit:

  • Definities
  • Paragraaf
  • Lijsten
  • Dropdown menu’s met ‘Mensen vragen ook’ 
  • Stappen
  • Tabellen
Featured snippet paragraaf
Voorbeeld paragraaf snippet

Featured snippet behalen?

Je kunt je pagina’s optimaliseren om je kans op een featured snippet te verhogen. Helaas kun je de featured snippets geen data meegeven om dit te implementeren. Google bepaalt zelf welke content het beste antwoord geeft op de zoekvraag en dus een featured snippet behaalt. Wil je weten hoe je dit doet? Lees dan ook eens ons blog over featured snippets.

Knowledge panels

De Google Knowledge panel (de Nederlandse term hiervoor is ‘Kennisvenster’) is een blok met informatie dat aan de rechterkant van de zoekresultaten verschijnt. Hierin staat een snelle weergave van het onderwerp waar je naar zoekt. De Knowledge panel geeft informatie over: 

  • Bekende personen
  • Bedrijven
  • Plaatsen
  • Dingen

De Google Knowledge panel verzamelt informatie vanaf het internet, maar legt ook verbanden. Wanneer je een Knowledge panel ziet, staan daar meestal ook gerelateerde onderwerpen of personen in.

Voorbeeld knowledge panel SEO bureau Onder
Voorbeeld Knowledge panel

Jouw bedrijf in de Knowledge panel

Wanneer je googelt op jouw bedrijf, wil je natuurlijk dat er een Google Knowledge panel verschijnt.  Google haalt data als openingstijden en adresgegevens uit Google Mijn Bedrijf . Zorg er dus voor dat je een (goed ingevulde) Google Mijn Bedrijf hebt.

Video carrousel

Een video carrousel in de SERP verschijnt als een lijst waar je doorheen kunt swipen. Elke optie in de lijst wordt opgemaakt als een vak met een miniatuur van de video, een titel, de uploader en de website.

Video carrousel voorbeeld
Voorbeeld video carrousel

Jouw video's in de video carrousel

Veel van de video’s in de video carrousel staan op Youtube. Wil je dus jouw video’s tonen in de video carrousel? Maak een Youtube kanaal aan en upload jouw video’s. Deze video’s kun je optimaliseren voor SEO (met een titel, videobeschrijving en hashtags). Hierdoor geef je content aan de video mee, waardoor Google begrijpt waar de video over gaat. Sluit deze video’s vervolgens ook in op jouw website. Wordt er vervolgens gezocht op een zoekterm waar jouw video antwoord op geeft? Grote kans dat je dan een vertoning in de video carrousel te pakken hebt! 

Local pack

De local pack bevat een kaart van de locatie of het gebied, beoordelingen, relevante links en geografische informatie en locatiekenmerken. 

Tijdens het uitvoeren van een zoekopdracht houdt Google rekening met jouw locatie. Google wil namelijk een relevant zoekresultaat laten zien. Het heeft dus geen zin om een algemeen resultaat te tonen wanneer je een lokaal resultaat verwacht. Het local pack wordt ingevuld door de resultaten die jij hebt ingevuld bij Google Mijn Bedrijf. Deze zijn ook te zien in Google Maps.

Local pack voorbeeld SEO bureau Onder

Local pack voor jouw bedrijf

Heeft jouw bedrijf een fysieke vestiging of winkel? Zorg er dan voor dat jij ook zichtbaar bent tussen de lokale resultaten. Jouw eigen vestiging in Google Mijn Bedrijf invoeren is vrij eenvoudig. Wil je weten hoe je dit precies doet? Lees dan ons blog over Lokale SEO met Google Mijn Bedrijf.

Afbeeldingen

Net als bij een video carrousel, worden afbeeldingen in de zoekresultaten weergegeven wanneer Google van mening is dat visuele informatie de beste manier is om een zoekvraag te beantwoorden.

Deze afbeeldingen worden meestal in een rij bovenaan de pagina of als een blok tussen de organische resultaten weergegeven. Deze bevatten vaak een link naar het tabblad Google Afbeeldingen.

Google afbeeldingen voorbeeld

Jouw afbeeldingen optimaliseren

Om een vertoning in de afbeeldingen te behalen is het belangrijk om jouw afbeeldingen te optimaliseren. Belangrijk hierbij zijn de alt tag, title tag, image description en een beschrijvende bestandsnaam. Houd ook rekening met de grootte van de afbeeldingen.

Rich snippets

Ook Rich snippets zijn onderdeel van de zoekresultaten. Deze zijn echter niet organisch of betaald, maar met structured data gemakkelijk te implementeren. Met Rich snippets kun je jouw zoekresultaten verrijken en geef je context aan informatie zodat de zoekmachine deze informatie beter kan interpreteren. Een goed voorbeeld van een Rich snippet zijn de sterren die je met review markup kunt implementeren. Maar ook product markup informatie als prijs, rating en beschikbaarheid worden vaak getoond in de zoekresultaten.

Ook Rich snippets?

Wil jij jouw vertoningen verrijken met extra informatie? In ons blog over Rich snippets lees je hoe je met Rich snippets en structured data aan de slag kunt. 

SERP optimaliseren met SEO

Door met SEO aan de slag te gaan, optimaliseer je jouw pagina’s voor de zoekmachines. Het resultaat hiervan? Betere zichtbaarheid in de zoekmachine!

Zoektermanalyse

Zoektermen blijven de belangrijkste factor voor de zoekresultaten. Het is dus belangrijk om een goede zoektermanalyse uit te voeren. Waar word je op gevonden, waar wil je op gevonden worden en welke zoektermen gebruikt jouw doelgroep? Pas je content hierop aan!

Teksten optimaliseren

Heb je de zoektermanalyse uitgevoerd? Dan is het tijd om je content te optimaliseren. Verwerk de zoektermen in je tekst en voeg deze ook toe aan je meta title en meta description. Bekijk ook eens onze content checklist om je content goed SEO te optimaliseren.

Autoriteit

Niet op alle SERP vertoningen is het mogelijk om invloed uit te oefenen. Bij featured snippets en sitelinks bijvoorbeeld gaat het vooral om relevantie. Daarbij is het dus belangrijk dat je jouw expertise echt laat blijken op jouw website. Daarnaast zul je een autoriteit moeten zijn op bepaalde zoektermen voordat je een vertoning krijgt. Deels kun je dit voor elkaar krijgen met goede content en goede zoektermen, daarnaast spelen backlinks naar jouw website ook mee. Een manier om daarmee aan de slag te gaan is bijvoorbeeld bloggen en linkbuilding.

Welke factoren spelen nog meer mee?

Naast content, structured data en autoriteit spelen er ook nog andere factoren mee bij je positie en vertoningen in de zoekmachine:

  • De bestede tijd op een pagina
  • Bounce rate
  • Doorklikratio
  • Paginasnelheid
  • Conversiepercentage

Al deze factoren hebben invloed op je positie. Google wil graag de informatie tonen aan bezoekers die het meest relevant is en welke het snelst antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Besteden mensen veel tijd op een pagina? Dan zul je relevanter zijn. Heb je een lage bounce rate? Dan ben je dus blijkbaar ook relevanter. Neem deze factoren dus ook mee in je SERP strategie.

Aan de slag

Staar je vooral niet blind op alleen je posities. Er zijn nog veel meer mogelijkheden binnen de zoekmachineresultaten en kijk waar voor jouw kansen liggen. 

Heb je de SERP vertoningen geanalyseerd? Dan weet je waarschijnlijk waar je mee aan de slag kunt. Houd ook vooral je resultaten bij, zodat je na een aantal weken kunt evalueren of je harde werken ook beloond is.

Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.