See think do care

Het See-Think-Do-Care model en SEO

Lees je over SEO en contentmarketing, dan lees je over het verbeteren van je organische posities en het behalen van meer verkeer. Vaak wordt er antwoord gegeven op de vraag ‘we willen een hogere positie in Google’. En dat is ook super belangrijk! Want met lage organische posities behaal je weinig verkeer en zonder verkeer valt er weinig te marketen. Maar wanneer je alleen vanuit je posities en omzet kijkt naar SEO, dan verlies je jouw bezoekers snel uit het oog.

Kort gezegd: met alleen bezoekers naar je website lokken ben je er nog niet. Je moet ze ook geven wat ze nodig hebben. Een goede manier om je focus erbij te houden en de customer journey in kaart te brengen is het See-Think-Do-Care model van Google. Veel bedrijven focussen zich te veel op de Do fase, waardoor je te weinig focus hebt op de potentiële klant die nog niet toe is aan deze fase. Een gemiste kans dus! 

In dit blog wordt dieper ingegaan op hoe jij met SEO invulling kunt geven aan het See-Think-Do-Care model.

Wat is het See-Think-Do-Care model?

Even in het kort wat het STDC model inhoudt: Het is een marketingmodel van Google wat gebruikt kan worden als praktisch hulpmiddel om de juiste richting te bepalen. De termen staan voor: 

  • See: Bezoekers moeten je zien
  • Think: Hopelijk gaan deze bezoekers je overwegen
  • Do: Ze voeren de gewenste actie uit en worden klant
  • Care: Blijf om je klanten geven, zodat ze bij je terugkomen en je aanbevelen

See-think-do-care model uitgelegd

See-fase

De eerste fase van het STDC model is de see-fase. Een fase die vaak vergeten wordt door bedrijven. In deze fase is je doelgroep op zoek naar een antwoord op een vraag en is in deze fase nog niet eerder in aanraking gekomen met jouw product, dienst of bedrijf. Het is een groep die mogelijk geïnteresseerd is, maar hier nog niet mee bezig is. In deze fase laat je zien wie je bent en wat jij kunt bieden. 

Belangrijk bij de see-fase 

De see-fase is het eerste contact met je doelgroep. Zorg dus dat je website op orde is! Je wilt je doelgroep aanspreken. Richt je content op de oriënterende bezoeker die niet per se een koopintentie heeft. 

Er zijn verschillende manieren om jouw doelgroep te bereiken in de see-fase. Een van deze manieren is contentmarketing. Contentmarketing draait vooral om wat jouw doelgroep relevant vindt. Het gaat er niet om wat jouw bedrijf wilt vertellen. Je kunt dit zien als een soort magazine. Je geeft informatie over thema’s die met je merk te maken hebben, maar welke niet over je producten of diensten gaan. Daarna ga je kijken via welke kanalen je deze content wilt overbrengen. Dit kan via social media zijn of Google Ads, maar ook SEO speelt hierbij een hele belangrijke rol. 

SEO en de see-fase

Kijk wat er speelt bij je doelgroep. Wat willen ze weten en hoe ga je dit overbrengen. En welk kanaal je ook kiest, je wilt ze doorsturen naar een goed geoptimaliseerde pagina. Geef in deze fase antwoord op vragen als wie, wat, waar, wanneer en hoe. Hier ligt echt het laaghangende fruit. Vaak is er weinig concurrentie op deze zoektermen, waardoor een goede positie vaak makkelijk te behalen is. 

Bij het beantwoorden van deze vragen ga je niet direct de diepte in over jouw product of dienst. Je wilt de bezoeker een goed antwoord geven op zijn of haar vraag en het kan zijn dat je niet eens over jouw product of dienst praat. Uiteraard kun je wel de link maken naar jouw product of dienst. 

Een makkelijke tool om de wie, wat, waar, wanneer en hoe vragen te achterhalen is Answer the public (pas de taal- en landinstellingen aan en voer hetgeen in wat bij je eigen product of dienst past).

Voorbeelden zoektermen See-fase

  • Wat zijn de beste hardloopschoenen?
  • Wel of niet aanvullend verzekeren?
  • Beste matras bij rugklachten
  • Wat is zoekmachineoptimalisatie?

KPI’s bij de See-fase:

  • Aantal vertoningen
  • Doorklikratio (CTR)
  • Positie
  • Tijd op de website 

Think-fase

Na de see-fase volgt de think-fase. Ook in deze fase is het belangrijk om te kijken naar de informatiebehoefte van je doelgroep. De doelgroep heeft in deze fase al kennisgemaakt met je product, dienst of bedrijf. Maar ze zijn alleen nog niet overtuigd om te converteren. Ze hebben nog vragen en willen graag nog meer informatie of vergelijken met andere partijen. In deze fase wil je de doelgroep dus zo goed mogelijk informeren over de toegevoegde waarde van jouw bedrijf. Neem de twijfel weg! 

SEO en de think-fase

Het creëren van relevante content en je pagina’s optimaliseren voor SEO is in deze fase van groot belang. Je doelgroep is al gericht op zoek. Beantwoord de vragen van je doelgroep in de content. Hiermee neemt je vindbaarheid in de zoekmachines toe en zorg je voor duidelijke informatie. 

Naast SEO is Google Ads ook een effectief kanaal in deze fase. Je doelgroep gebruikt specifieke zoektermen voor hun zoekvraag. Door je advertenties te tonen op zoektermen waar je doelgroep naar op zoek is, doe je niets meer dan het koppelen van vraag en aanbod. En hoe beter jij jouw pagina’s (SEO) geoptimaliseerd hebt, hoe hoger de kwaliteitsscores van jouw Google Ads. Dus ook hierbij speelt SEO weer een belangrijke rol. 

Om je pagina’s goed te optimaliseren kun je gebruik maken van onze SEO content checklist. 

Voorbeelden zoektermen think-fase

  • Dames hardloopschoenen
  • Gezinscamping in Overijssel
  • Orthopedische hondenmand
  • Autoverzekering vergelijken

KPI’s bij de Think-fase

  • Whitepaper downloads
  • Unieke bezoekers op een bepaalde pagina
  • Doorklikratio van advertenties
  • Organische posities

Do-fase

De derde fase is de do-fase. In deze fase neemt de bezoeker een beslissing en gaat over op conversie. In de do-fase heeft je doelgroep dus alleen nog een zetje nodig om daadwerkelijk over te gaan op conversie. Dit is de fase waarin de omzet gemaakt wordt, waar de meeste concurrentie is op zoektermen en waar ook het meeste geadverteerd wordt. Veel bedrijven richten zich voornamelijk (vaak onbewust) te veel op deze fase. 

In de Do-fase is het vooral belangrijk dat je jouw doelgroep overtuigt. Een goede strategie hierbij is retargeting. Dit houdt in dat we de bezoekers die nog geen conversie hebben gedaan, opnieuw benaderen met een gerichte boodschap. Dit kan een herinnering zijn voor bezoekers die producten in hun winkelmandje hebben gedaan, maar de website hebben verlaten. Maar dit kan ook een actie of aanbieding zijn om de bezoeker toch nog over te halen. Gebruik in deze fase ook social proof (al 23 klanten gingen u voor) of schaarste (let op! alleen deze week geldig) om ze over de streep te trekken.

SEO en de do-fase 

Richt pagina’s in met zoektermen die al specifiek gericht zijn op het kopen van een bepaald product of dienst. Een goede zoektermanalyse is hierbij van belang. Verkoop jij hardloopschoenen van merk het Brooks? Dan wil je ook goed gevonden worden op zoektermen als ‘Brooks dames hardloopschoenen’. Schrijf naar een bepaalde actie toe en overtuig ze om direct de aankoop bij jou te doen. Zorg dus voor een duidelijke call to action.

Voorbeeld zoektermen do-fase

  • Brooks dames hardloopschoenen
  • M-line matras 160 x 200
  • SEO uitbesteden
  • Aankoopmakelaar Zwolle
  • Acer laptop kopen

KPI’s bij de Do-fase

  • Aantal conversies
  • Conversiepercentage
  • Omzet

Care-fase

De Care-fase is na de conversie, maar dat betekent niet dat we er dan zijn. De care-fase gaat verder dan de orderbevestiging versturen, de garantie of het downloaden van een handleiding. Het stopt ook niet bij het reageren op reviews en social media-posts. Het gaat er vooral om dat je klanten een goed gevoel houden bij jouw product of dienst. Daar hoort informatie bij die net een stapje verder gaat, zoals informatie die helpt bij het gebruik van het aangekochte product. De meeste zoektermen hiervoor gaan dan ook specifiek over jouw product, waardoor er over het algemeen niet veel concurrentie is. Pagina’s met tips voor het gebruik of onderhoud van jouw product of dienst zijn hier dan ook erg geschikt voor. 

Een goede manier om deze content met je klanten te delen is e-mailmarketing. Daarnaast kun je binnen veel van deze e-mailmarketing stystemen ‘flows’ inrichten. Dit zijn automatisch gegenereerde mails die verstuurd worden naar door jou ingerichte segmenten. Hierbij kun je denken aan mails wanneer er nieuwe producten zijn of een korting aanbieden bij een verjaardag. Maar ook relevante content over de aangekochte producten kunnen hier gedeeld worden. 

Maar let op: Iets wat veel mensen onwijs vervelend vinden is je inbox vol met alleen maar aanbiedingen en reclame. Zorg er voor dat er een balans is tussen leuke en relevante aanbiedingen en interessante content! Blijf je klanten inspireren.

Stuur in de care-fase ook op reviews, aanbevelingen en social media. En reageer hier ook op! Wees betrokken, ook al is de review of de social media post misschien niet zo leuk. 

KPI’s bij de care-fase

  • Herhaalaankopen
  • Aanbevelingen en reviews
  • Social media performance

SEO en de care-fase

Ook in de care-fase kun je gebruik maken van SEO en content. Je kunt contentpagina’s en e-mailmarketing namelijk makkelijk met elkaar verbinden! Heeft een klant bij jou hardloopschoenen gekocht? Stuur ze een mail om ze er op te wijzen dat jullie ook handige tips hebben voor het verbeteren van de hardloopprestaties. Verwijs ze vervolgens door naar een relevante contentpagina op je website. Op deze manier kun je jouw huidige klanten betrokken houden bij jouw bedrijf en zijn ze sneller geneigd om bij je terug te komen en je aan te bevelen. 

Om een lang verhaal kort te maken

Richt je niet te veel op de do-fase (de aankoopfase), want dan laat je veel kansen liggen. Door je content in te richten volgens het See-Think-Do-Care model, bereik je in iedere fase van het aankoopproces je doelgroep. Maar let op: niet alle potentiële klanten leggen alle vier de fasen af. Met dit model kun je goed de content en bijbehorende call to actions bepalen per fase en richt je je niet te veel op conversie alleen. Hierdoor worden je marketinginspanningen een stuk overzichtelijker!

En hoe je zelf je customer journey kunt aanpakken? Dat is een onderwerp voor een volgend blog! 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype
Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.