Google E-E-A-T

Exprience en E-E-A-T: laat echte ervaring zien in je content

In december 2022 introduceerde Google een nieuwe versie van de Quality Rater Guidelines. Het inmiddels bekende E-A-T is uitgebreid met de toevoeging van een extra letter E voor Experience: E-E-A-T dus. Dit lijkt met name impact te gaan hebben op niche blogs en review sites, maar ook binnen e-commerce websites kan het nodig zijn (bewijs van) ervaring toe te voegen aan je content. Dit roept de vraag op: wanneer is het wel en niet belangrijk voor E-E-A-T om je eigen ervaring te delen in teksten?

Waarom Google waarde hecht aan Experience

Iemand die zoekt op ‘de meest kindvriendelijke campings’ is niet geïnteresseerd in een feitelijke opsomming van faciliteiten of een artikel dat leest alsof het geschreven is door chatGPT. Nee, die wil lezen over hoe geweldig de kinderen het animatieteam vonden of hoe luidruchtig het nog was tot diep in de nacht. Een artikel geschreven door een ouder die begrijpt wat mensen met kinderen belangrijk vinden. En die zelf op de bestemming is geweest.

Er zijn dus vormen van content waarbij het waardevoller is om te lezen over iemands persoonlijke ervaring dan een feitelijke opsomming van informatie. Google zegt nu dus ook dat je bij dit soort content moet laten zien dat het geschreven is met enige mate van ervaring, zoals bij het daadwerkelijk gebruik van een product, het daadwerkelijk bezoeken van een plaats of het communiceren van wat een persoon heeft ervaren.

Deel echte ervaringen

Niche websites die echte ervaringen delen op hun website hebben sinds de laatste Google Core Update dan ook een stijging in de zoekresultaten laten zien, zoals Lily Ray heeft aangetoond in haar blog. Dat betekent natuurlijk niet dat het nuttig is om op alle soorten pagina’s ervaring toe te voegen. Dit is afhankelijk van het type content. Om hiervan een voorbeeld te geven: voor iemand die een iPhone wil kopen is ‘Autoriteit’ belangrijk, voor iemand die een iPhone review wil lezen is ‘Experience’ belangrijk.

Trust is king
Bij het creëren van content is het goed om te onthouden dat Trust, ofwel betrouwbaarheid, het belangrijkste lid is van de E-E-A-T familie. Want, zo geeft Google aan: “Onbetrouwbare pagina’s krijgen een lage E-E-A-T score, ongeacht hoe ervaren, hoeveel expertise of hoe autoritair ze misschien ook lijken”. Lees daarom ook onze tips om de betrouwbaarheid van je webshop te verbeteren.

YMYL websites

Het is essentieel om E-E-A-T na te streven bij YMYL-onderwerpen, oftewel websites die een mogelijke invloed kunnen hebben op de gezondheid of financiën van de bezoeker. Denk hierbij aan medische, juridische en politieke websites. Je zou denken dat eigen ervaring niet zoveel te zoeken heeft op YMYL websites, maar dit is niet helemaal juist; ook pagina’s zonder expertise kunnen waardevol zijn voor de zoeker.

Google zei hierover: “Pagina’s die hun eigen levenservaringen delen over YMYL-onderwerpen, kunnen worden beschouwd als hebben van hoge E-A-T, zolang de inhoud betrouwbaar, veilig en in overeenstemming is met experts. Daarentegen moet sommige soorten YMYL-informatie en -advies afkomstig zijn van deskundigen.” Heb je een YMYL website, let er dan goed op dat je rekening houdt met de juiste E-E-A-T variabelen bij het schrijven van content.

Zoekterm: reuma ervaringen
Neem bijvoorbeeld iemand die op zoek is naar ervaringen van andere mensen met reuma. Reuma is een medisch onderwerp, waardoor je geneigd kunt zijn om de tekst door een specialist te laten schrijven. Maar omdat iemand in dit geval specifiek op zoek is naar ervaringen, speelt expertise een minder grote rol, en kun je deze teksten prima laten schrijven door een ervaringsdeskundige.

Zoekterm: behandeling voor reuma
Gaat het daarentegen over een behandeling voor reuma, dan wil je dat adviezen gebaseerd zijn op autoriteit en expertise, niet op anekdotische ervaringen.

E-E-A-T in e-commerce

De Google E-E-A-T guidelines spelen natuurlijk al langer een rol bij e-commerce websites. Zo is het op het gebied van betrouwbaarheid belangrijk dat je open bent over zaken als betalingen en retourbeleid. Ook moet de klantenservice goed bereikbaar zijn vanaf de website. Maar hoe zit het dan met Experience? Daarbij is het vooral belangrijk om stil te staan bij de zoekintentie van bezoekers. Een zoekterm als ‘hike schoenen’ kan zowel een commerciële als informatieve zoekintentie hebben, zoals ook te zien is in de Google SERPs

Wanneer iemand ‘reviews’, ‘top’ of ‘beste’ toevoegt aan een zoekterm, weet je vrij zeker dat die persoon op zoek is naar een informatief artikel. Uit de content moet dan blijken dat de auteur echte ervaring heeft met het product. Als e-commerce website is het slim om ook dit soort content op je website aan te bieden.

Google SERPs voor hike schoenen

Product review websites

In maart werden Europese websites opgeschud met de Product Reviews Update van Google. Je komt nu niet meer weg met simpele ‘best of’ lijstjes van producten – met deze update geeft Google voorrang aan content die eigen kennis en expertise deelt. Het is daarbij aan te raden om bij het schrijven van product reviews zoveel mogelijk de door Google opgestelde best practices te volgen. De volgende criteria hebben daarbij betrekking op Experience:

  1. Evalueer het product vanuit het perspectief van een gebruiker.
  2. Toon aan dat je goed geïnformeerd bent over de producten.
  3. Geef bewijs zoals foto’s, geluid of andere links van je eigen ervaring met het product.
  4. Bespreek de plus- en minpunten van het product, gebaseerd op je eigen onderzoek.
  5. Als je een product aanprijst als de beste in zijn soort, vertel dan waarom je dat product als de beste ziet met ondersteunend bewijs uit de eerste hand.
  6. Vertel meer over het ontwerp van het product dan wat je ook in de omschrijving van de fabrikant zou kunnen terugvinden.

Heb je een affiliate website? Lees dan ook ons artikel over SEO voor affiliates.

Show, don’t tell bij het schrijven van content

Iedere website, maar zeker als je schrijft over ervaringen, zou gebruik moeten maken van het show, don’t tell principe. Beweer niet slechts dat je ergens bent geweest of dat je een product hebt getest, maar laat het zien door:

  • Verhalen en anekdotes te delen
  • Eigen foto’s of video’s te gebruiken
  • Eigen mening te geven (ik-vorm)
  • Originele, diepgaande content te maken
  • Levendige beschrijvingen te geven van plaatsen, geuren, geluiden en ervaringen

Voorbeeld
Tell: ‘Dit is het beste natuurlijke bestrijdingsmiddel voor bladluizen’
Show, don’t tell: ‘Op deze foto kun je zien hoe de plant eruit zag voor de behandeling, vol met bladluizen. Ik wilde de bladluizen bestrijden zonder mijn planten te beschadigen, dus ging ik op onderzoek uit naar een natuurlijk bestrijdingsmiddel. Na het inspuiten van de plant met [bestrijdingsmiddel] was dit na 3 dagen het resultaat.’

Echte mensen met echte ervaringen

Omdat de E-E-A-T richtlijnen voor sommige topics steeds zwaarder worden, zullen er ook op het gebied van Experience nieuwe Black Hat SEO technieken opduiken om Google om het tuintje te leiden. Op de korte termijn kom je hier misschien mee weg, maar echte ervaring valt (nog) niet te faken. Investeer in de reputatie van je website en in een strategie voor de lange termijn. Investeer in goede content met échte ervaringen. Als SEO bureau kunnen wij je hier natuurlijk bij helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag een gratis SEO scan aan. 

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.