‘Klagen over de sterkte van de concurrentie is in werkelijkheid vaak slechts het klagen over het gebrek aan ideeën’ (Walther Rathenau). Een prikkelende quote waar soms wel een kern van waarheid in zit. Toch is concurrentie analyse een belangrijk onderdeel in de (online) marketing mix. Het analyseren van concurrenten kan immers ook ideeën en inspiratie voor de eigen aanpak opleveren. Maar hoe pak je een marktanalyse nou aan? En waarom komen we als SEO specialist altijd met andere concurrenten op de proppen dan onze klanten zelf?
De concurrentie analyse vormt een belangrijk onderdeel in menig marketingplan (in ieder geval als input). Een goede concurrentie analyse stelt je als bedrijf in staat om erachter te komen hoe een concurrent succesvol is.
Het analyseren en in de gaten houden van het concurrentieveld geeft je informatie over de markt waar je in opereert. Zo’n marktanalyse stelt je in staat om te zien hoe zij marketing bedrijven, welke producten ze ontwikkelen en verkopen en welke digitale marketing aanpak ze hebben.
De informatie uit concurrentie analyse gebruik je om:
We vragen aan het begin van elk SEO traject (en ook in de fase ervoor) naar het concurrentieveld van onze klanten. Vaak kijkt men op business niveau vooral naar soortgelijke spelers. Een Intergamma (Gamma, Karwei) bijvoorbeeld zal voornamelijk naar concurrenten als Praxis, Hornbach en Bauhaus kijken. Een bouwmarkt is immers een bouwmarkt. Men kijkt en concurreert dan vooral op omzetniveau en het marktaandeel onder bouwmarkten.
In het SEO vak kijken we echter naar de marktaandelen in Google zelf. Je concurreert in Google als bouwmarkt namelijk niet alleen met andere bouwmarkten. En marktaandeel is in dit geval een percentage geschat verkeer of zichtbaarheid van de totale set zoektermen die je meet. Voor Gamma ziet dit er bijvoorbeeld als volgt uit:
Gamma concurreert met de bouwmarkten, maar ook met nichespelers. Op het gebied van verf ziet het concurrentieveld er natuurlijk heel anders uit dan op de totale set producten en zoektermen waar Gamma op wil scoren.
Zoals hierboven al genoemd: wat concurrentie betreft kijken we binnen het SEO vakgebied voornamelijk naar de websites waarmee je in de top 10 in Google concurreert op de voor jou belangrijkste zoektermen. SEO draait wat ons betreft natuurlijk om het verhogen van de website omzet, maar dat begint met het verhogen van het marktaandeel in de zoekresultaten. Concurrentie analyse begint al bij het analyseren van de websites/partijen waarmee je qua marktaandeel concurreert. Logische vervolgstappen in je analyse zijn:
Zoektermposities staan natuurlijk centraal in SEO. Een nummer 1 positie geeft nog steeds de meeste kliks. Zo’n nummer 1 positie representeert een bepaald doorklikratio. Er zijn verschillende tools waarmee je op een grotere set zoektermen een inschatting kunt maken van de gemiddelde doorklikratio’s, waardoor je een cijfer hebt dat vergelijkbaar is met het marktaandeel in Google. We weten dat Semrush en Ahrefs beide een visibility score hebben en daardoor ook een geschat verkeer. We meten zelf marktaandeel in Advanced Web Ranking, waar ook de posities voor onze klanten in gemeten worden. Voor een set zoektermen rond ‘uitvaartverzekeringen’ ziet dit er als volgt uit:
Je ziet dus de standaard uitvaartzekeraars concurreren met Wikipedia en het Nibud. Niet bepaald partijen waar op voorhand over nagedacht wordt.
Als je concurrenten hebt waarmee je op vrijwel dezelfde product/dienst combinatie concurreert, dan is het zeker een aanrader om op zoek te gaan naar zoektermen waar je zelf nog niets mee doet. Via een tool als Ahrefs heb je een vrij breed overzicht van zoektermen waar je concurrent op rankt. Vergelijk dit met je eigen termen en je ziet precies de gaten:
Het analyseren en vergelijken van linkprofielen van concurrenten geeft vaak een antwoord op verschillen in zichtbaarheid in Google, op met name de concurrerende zoektermen. Maar linkprofiel analyse van de concurrent levert je nog veel meer op:
Tools als Majestic en Ahrefs geven je veel info over de backlinks die concurrenten bezitten. In combinatie met good old Excel (of in ons geval Google Sheets) vergelijk je zo vrij gemakkelijk een linkprofiel. Ook op paginaniveau of zoektermniveau:
Je ziet hier een top 7 op de zoekterm ‘uitvaartverzekering’.
Je hebt dus zeker linkwaarde nodig om in de top 10 van uitvaartverzekeraars in Google te komen!
SEO is natuurlijk een samenspel van techniek, content en linkwaarde. En deze drie onderdelen vallen vervolgens uiteen in wel meer dan 200 factoren waar je aan moet voldoen. Je kunt praktisch al deze elementen in een concurrentie analyse meenemen. Maar dat zou ik vanuit tijdsoverweging niet doen. Onderdelen die we zelf wel eens meenemen in de vergelijking met concurrentie:
Er zijn dus genoeg mogelijkheden om SEO acties uit de SEO aanpak van concurrenten te halen. Concurrentie analyse is wat ons betreft dus altijd onderdeel van een SEO traject.
Concurrenten beperken zich uiteraard niet alleen tot SEO. Er zijn binnen online marketing nog veel meer manieren om concurrenten te vergelijken en te analyseren.
Waar we binnen SEO het marktaandeel hebben, is er binnen Google Ads het vertoningsaandeel. De definitie volgens Google zelf: “het vertoningsaandeel is het percentage vertoningen dat u heeft ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor u in aanmerking kwam.” Aangezien Google Ads (ook) een budgetkwestie is, kunnen we marktaandeel niet helemaal vergelijken met vertoningsaandeel. Maar het is en blijft interessant om te checken met welke adverteerders je op een set zoektermen concurreert in Google Ads.
Conversie is en blijft natuurlijk een breed begrip, dat uit veel factoren bestaat. Denk aan je prijspropositie, maar ook aan je checkout proces en websitesnelheid. Maar ook het pad naar conversie kun je meenemen in je concurrentie analyse. Het stelt je niet in staat om te weten wat het conversiepercentage van een concurrent is, maar geeft je wel inzicht in wat je zelf te verbeteren hebt. Denk hierbij aan:
Altijd goed om je met je prive e-mailadres in te schrijven voor de nieuwsbrief van een concurrent. Dat inspireert! En op deze manier krijg je ook informatie over de campagnes die je concurrent via e-mail en automation draait.
Jezelf blindstaren op concurrentie is niet aan te raden. Je wil je immers onderscheiden van de concurrent door een betere service, betere prijs of een beter proces. Maar concurrentie analyse gebruiken voor je eigen SEO en online marketinginzet is iets wat elk bedrijf zeker zou moeten doen. Dus niet klagen over de sterkte van je concurrenten, maar je concurrenten als inspiratie gebruiken voor nieuwe ideeën en tactieken.
We delen graag onze On Page SEO checklist met je. Als je onderstaande gegevens invult ontvang je de checklist direct in je mailbox.
Wil jij hulp krijgen met jouw SEO? Ga dan voor ons SEO adviestraject! Benieuwd naar de prestaties van jouw website? Neem een kijkje bij al onze diensten en ontdek hoe je door SEO uitbesteden aan ons SEO bureau het maximale uit jouw online aanwezigheid kunt halen.
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|