Kitcentrum

Topposities in een niche ZONDER LINKBUILDING

Kitcentrum

Kitcentrum is in 2010 begonnen met het aanbieden van  professionele afdichtingsproducten via een webshop. Sindsdien is het flink gegroeid en nog steeds groeiende. Kitcentrum richt zich op de professionele eindverwerker zoals de kitverwerker in de bouw, glaszetter en schilder, maar ook steeds vaker op de thuisklusser. Die laatste markt heeft tijdens de pandemie natuurlijk een flinke boost gekregen.

Kitcentrum klopte begin 2021 bij ons aan met de vraag of we structuur aan konden brengen in de SEO aanpak. Een mooie uitdaging!

Topposities zonder linkbuilding?

Niet elke markt of zoekterm heeft per definitie een gigantische bak inkomende links nodig. Dat is een utopie. Een SEO strategie zonder linkbuilding is dus zeker mogelijk. Kitcentrum concurreert met autoritaire partijen in Google, maar door relevantie (een website die in z’n geheel over kit en lijmen gaat), een goede SEO strategie en hard werken komen we bovendrijven!

Ranken op kit?

Voor de hele matige klusser die ik zelf helaas ben, zijn er maar weinig soorten kit en lijm voor te stellen. Maar niets is minder waar, want er bestaan nogal veel verschillende soorten kit en lijm. In een uitgebreide zoektermanalyse hebben we alle productgroepen die op de plank liggen bij Kitcentrum tegen de loep gehouden. En dat leverde een flinke lijst op en daardoor ook flink wat potentie:

  • Meer dan 850 zoektermen met potentie
  • Onderverdeeld in meer dan 30 verschillende zoektermgroepen
  • Veel zoektermen rond een type product met daar omheen veel varianten rond merken, kleuren, toepassingen en materialen
  • In een later stadium hebben we nog zo’n 140 zoektermen rond tips en tricks (voor de klusser zoals ik, die niet weet hoe je een badkamer kit) toegevoegd

Kortom: een snoepwinkel voor de SEO specialist.

First things first

Een lijst met zoektermen en bijbehorende pagina’s is leuk, maar uiteindelijk gaat het er om dat we het marktaandeel van de zoektermen en zo het aantal sessies uit SEO (en daarbij de omzet) vergroten. En daar is een plan voor nodig. In de eerste maand hebben we aan de hand van analyses dit plan gemaakt.

Crawlen, indexeren en relevantie

De fit tussen de zoektermen en de daadwerkelijke categorie- en productstructuur van Kitcentrum was en is nogal groot. Ongeveer 70% van de totale set zoektermen konden we koppelen aan een koopintentie (transactioneel). De overige zoektermen zijn voornamelijk informationeel. Denk bijvoorbeeld aan ‘siliconenkit verwijderen’ en ‘hoe lang moet kit drogen’.

Vanuit de SEO gedachte was het dus vooral een kwestie van het vergroten van de relevantie van de categorie- en productstructuur. En natuurlijk zorgen dat er geen issues plaatsvinden in het crawlen en indexeren van deze structuur.

Crawlen en indexeren

Een uitgebreide technische check moest voldoende munitie geven om het crawlen en indexeren te bevorderen. We zien deze twee aspecten nog steeds veel misgaan bij websites helaas. Maar niet bij Kitcentrum, want daar was al een solide technische basis aanwezig. Kitcentrum draait op een custom platform, waarbij erg goed is nagedacht over architectuur en een eCommerce structuur (zowel letterlijk als figuurlijk).

We konden uiteindelijk nog wel een flink aantal technische verbeterpunten in kaart brengen en samen met de webbouwer oplossen. Enkele voorbeelden:

  • Er waren automatische redirects aanwezig op productpagina’s, maar deze hadden de status code 302 waar dit 301 moest zijn
  • Canonical tags i.c.m. filtering verliep niet helemaal naar wens
  • Uitbreidingen van productpagina’s met verschillende kleuren
  • De Cumulative Layout Shift was te hoog, er vond teveel verschuiving plaats tijdens het inladen van een pagina:

De grootste technische verbetering was het aanpassen van de URL-structuur. We hebben deze wijziging in overleg pas net na de zomer gedaan, omdat er anders teveel risico was m.b.t. seizoen. Elke categorie- en product-URL is op dat moment verhuisd, waar Google toch altijd even aan moet wennen. Dat ziet er in Search Console op de zoekterm ‘siliconenkit’ als volgt uit:

Je ziet na migratie toch een duidelijke dip in positie. We zijn 1,5 maand na dato pas weer op de juiste positie terug. Wat ons betreft toch het risico waard, want de URLs zijn toch een stukje cleaner!

Relevantie

Hoe hebben we er nou voor gezorgd dat een zoekterm als siliconenkit (die hierboven genoemd wordt) zo’n goede positie heeft? Wat ons betreft zit dat in één groot verbeterpunt: relevantie.

Samen met het team van Kitcentrum hebben we:

  • Voor de grote onderwerpen cornerstone pagina’s gemaakt. Uiteraard wel met rijen producten erop, maar zeker ook met voldoende informatie over bijvoorbeeld siliconenkit
  • Op de pagina’s vind je geen ‘SEO tekst’, maar daadwerkelijk een tekst die iets toevoegt voor de gebruiker. Hoe groter het onderwerp, hoe meer tekst hier op te vinden is. We hebben immers gezien dat een zoektermgroep rond ‘siliconenkit’ uit 60 zoektermen bestaat rond siliconenkit en toepassingen, kleuren en materialen. Technische specificaties van producten moeten gewoon kloppen
  • De tips en tricks rubriek verder uitgebreid, zodat ook de klusser met twee linkerhanden ziet hoe iets werkt
    • In de top 10 landingspagina’s zien we tegenwoordig ook steevast 2 a 3 tips en tricks pagina’s terug!
  • Productpagina taxonomieën bedacht voor korte teksten, meta title, descriptions en andere onderdelen

Momenteel werken we aan verdere optimalisatie van bovenstaande onderdelen. Er zijn nogal wat producten en productgroepen namelijk.

Resultaat

Het resultaat mag er zijn. Na 3 maanden hadden we op de grootste categorieën al het resultaat dat we eigenlijk na 6 maanden pas hadden voorzien. Kitcentrum concurreert nu serieus met de grotere bouwmarkten en outrankt deze spelers nogal vaak. Op het migratiedipje van eind augustus na kunnen we ook een mooie groei overleggen in het organische verkeer:

Wij vergelijken het liefst jaar op jaar, maar dat is door het klusgedrag in de pandemie lastig gebleken. Bovenstaande grafiek bevat overigens geen seizoensmatigheid.

Qua geschat verkeer / organisch verkeer zijn we inmiddels bijna 100% gegroeid ten opzichte van april 2021! 

Samenwerking en werkwijze

Één van onze kernwaarden is samenwerking: we geloven alleen in een optimaal SEO resultaat als we SEO-kennis, productkennis en development-kennis samenbrengen. In de samenwerking met Kitcentrum komt dit ook goed naar voren. We hebben maandelijks een overleg met de eCommerce managers en technische man. In dit overleg bespreken we wat er goed gewerkt heeft de afgelopen maand en wat we de komende maand gaan doen. Op deze manier ontstaat er een continue stroom van SEO verbeteringen die het marktaandeel omhoog drukken. Een bijkomend voordeel is dat de SEO kennis binnen Kitcentrum hierdoor ook sterk toeneemt. En dat we bij Onder sinds deze samenwerking ook kunnen kitten (de badkamer is blij)!

Wij zijn blij met de samenwerking.

Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.