KliMate

Topposities in een competitieve markt, zonder backlinks

KliMate

KliMate is dé specialist in klimaatbeheersing: een volwaardig installatiebedrijf op het gebied van airconditioners en warmtepompen. Sinds twee jaar is KliMate ook in het bezit van een webshop. We hebben i.s.m. KliMate een SEO strategie neergezet die ook flink heeft uitbetaald!

We vertellen je in deze case hoe we zonder linkbuilding tot topposities zijn gekomen in een competitieve markt.

Het startpunt

KliMate is gelieerd aan Lampgoedkoop, die we al een tijdje met succes helpen in het vergroten van de vindbaarheid van webshops. KliMate was van plan om een webshop te ontwikkelen met een flink productaanbod. Het doel was om leads te genereren (er was immers een ervaren installatiebedrijf) en daarnaast om losse airco’s en benodigdheden te verkopen. Vervolgens hebben we samen met KliMate en de webbouwer een SEO strategie bedacht voor deze nieuwe Magento shop.

Zoektermanalyse en URL model

SEO begint met zoektermen: we hebben zoektermen geanalyseerd die bij de producten passen. Het productaanbod en de benamingen ervan zijn vrij technisch en vrij straightforward: een airco heeft niet een hele lange oriëntatiefase die begint met een probleemstelling. Men is vooral op zoek naar een airco. Met slang, zonder slag, met een buitenunit of zonder een buitenunit. 

  • We kwamen zo tot een lijst van 380 zoektermen;
  • Onderverdeeld in meerdere zoektermgroepen

Een webshop heeft vaak een boomstructuur (homepage, categorie, subcategorie, product) wat er goed werkt voor SEO. Die structuur vinden we vaak ook in de zoektermen: van generiek naar heel specifiek. De zoektermanalyse vormde de basis voor een URL model: een ingevulde weergave van alle te maken pagina’s (van categorie naar product).

Een deel van het URL model

Technische specificaties webbouwer

Het maken van pagina’s en het vullen van content is belangrijk. Maar technische specificaties zijn minstens zo belangrijk! Het voordeel van een nieuwe website is het feit dat je als SEO specialist ook vanaf het begin betrokken bent (en niet halverwege ingevlogen wordt). Hierdoor waren we in staat om in een testomgeving alle technische SEO elementen (canonical tags, structured data, Robots.txt, XML Sitemaps) direct goed neer te zetten.

Content briefing

We hebben een uitgebreide content briefing gemaakt voor het team van KliMate, zodat zij voldoende munitie hadden om alle categoriepagina’s en productpagina’s op een juiste manier te vullen. Zo ontstonden er ijzersterke landingen voor alle zoektermen uit de analyse. 

In Magento is ook veel mogelijk als het gaat om het automatiseren van SEO onderdelen. We hebben taxonomieën bedacht en geïmplementeerd voor alle meta titles en descriptions, voor categorieën (als fallback) en productpagina’s. 

Livegang

Voor livegang hebben we uiteraard alle pagina’s gecheckt en de puntjes op de i gezet. Tijdens livegang hebben we Search Console geverifieerd, zodat we ook snel de eerste vertoningen en klikken zagen binnenkomen via Google.

Enkele uren na livegang hebben we vervolgens de hele website gecrawld om eventuele onvolkomenheden op te lossen:

  • We zagen nog meerdere mogelijkheden om pagina’s net even iets sterker te maken qua tekst
  • We kwamen er achter dat er URLs in de navigatie waren die veel dode links genereerden (10.000 plus!)

Continue proces

Vanaf het moment van livegang tot nu is KliMate flink gegroeid in organische sessies, leads en omzet. De vraag naar airco’s is natuurlijk wel behoorlijk seizoensmatig. Op het moment dat er een hittegolf is stijgen de vertoningen en klikken expontentieel:

SEO is een continue proces. We hebben sinds livegang veel met KliMate geschakeld, met name door optimalisaties voor te stellen en structured data te implementeren. Daarnaast hebben we technische issues opgelost die ondertussen waren ontstaan (bij het implementeren van een filter).

Resultaat: topposities

De vertoningen en klikken groeiden voor de meeste zoektermen gestaag, totdat we een half jaar na livegang echt de topposities konden bereiken. Zonder linkbuilding!

  • Op de (volume) zoektermen airco, airco kopen en airco installatie stonden we praktisch heel 2019 op 1. Op dit moment is het stuivertje wisselen in de top 3 met Bol.com en Coolblue, maar staan we vaak bovenaan in de zoekresultaten
  • De zomermaanden in 2019 vs. 2018: een groei van 900% in organische sessies (wat niet zo gek is, want de webshop was in 2018 immers net nieuw)
  • De zomermaanden in 2020 (tot nu toe) vs. 2019: een groei van 84% in organische sessies en een flinke groei in organische leads en omzet  

Relevantie

Ook wij hadden vooraf de verwachting dat er op een gegeven moment wel linkbuilding nodig was voor topposities, gezien het concurrentieniveau van de zoektermen. Dat is niet het geval geweest. De reden hiervoor is wat ons betreft de perfecte match tussen content en de zoekvraag: een deel van de mensen die naar airco’s zoeken zijn op zoek naar een partij die de airco’s installeert. Een ander deel is op zoek naar mobiele airco’s. KliMate.nl levert beide, waardoor we voor de gehele zoekvraag relevant zijn. 

Samenwerking

Wij zien SEO als een samenwerking. Met elkaar komen we tot het beste resultaat. Dat is bij de SEO aanpak voor KliMate ook het geval. We hebben fijn en effectief samengewerkt met:

  • Het team van KliMate
  • Tig, de Magento Specialist
  • dTLS, die verantwoordelijk zijn voor de Google Ads campagnes
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.