Hoe schrijf je een goede tekst met behulp van Ahrefs, Google en Chat GPT?

Chat GPT is al een tijdje trending, en dat lijkt ook niet minder te worden. Helemaal onder de online marketeers, en met name SEO-specialisten, blijft het een populair onderwerp. In deze blog vertellen we hoe je sterke content maakt met behulp van Ahrefs, Google en Chat GPT, zonder dat jij twaalf-in-een-dozijn content maakt. We bespreken hoe jij op een effectieve manier verschil maakt in de zoekresultaten. Laten we beginnen!

Teksten maken met Chat GPT? Nu ook in video-vorm

In dit blogartikel vind je een uitgebreide handleiding hoe je teksten maakt met ChatGPT. We merkten dat hier veel animo voor was. Vandaar dat we ook een video gemaakt hebben. Deze video vormt een aanvulling op dit blogartikel. We raden het aan om zowel de blog te lezen, als de video te bekijken. De blog en de video vormen een goede aanvulling op elkaar en kunnen qua inhoud iets verschillen. Wil je eerst meer informatie over wat Chat GPT precies is? Lees dan ook ons kennisbankartikel: Wat is Chat GPT?

Beginnen met de zoektermanalyse

Wil je een nieuwe tekst schrijven? Dan begin je als eerste met een zoektermanalyse. Vaak heb je vanuit oogpunt van conversie – of door middel van een concurrentieanalyse – al inzichtelijk over welk onderwerp je wilt schrijven. Dit geeft jou handige input voor de zoektermanalyse. Je kunt in de keyword explorer van Ahrefs zoeken naar het onderwerp om “matching terms”, “related terms” en “search suggestions” te vinden.

Aan de hand hiervan maak je een zoektermanalyse en selecteer je welke zoektermen een hoog zoekvolume en een laag concurrentieniveau hebben. Op die manier ontdek je snel welke zoektermen/onderwerpen interessant zijn voor een nieuwe pagina. Ook check je in Ahrefs en Google Search Console of er niet al andere pagina’s binnen jouw website zijn die ranken op de zoektermen. Zo weet je zeker dat je geen last krijgt van duplicate content.

Google zelf gebruiken voor nog meer interessante onderwerpen 

Een zoekterm is vaak kort en bondig. In onze ogen zegt het een zoekterm niet genoeg over de context waar iemand in zoekt. Stel; je hebt als focus zoekterm “tochtstrip deur”, dan zie je in Ahrefs dat er veel zoekvolume is en weinig concurrentie. Ook zie je veel relevante onderwerpen, maar waar zoeken mensen nou echt naar? Hiervoor Google je de belangrijkste zoektermen om dit te ontdekken. Google is uitermate geschikt voor het vinden van long-tail zoektermen en gerelateerde vragen.

Je weet hierdoor beter in welke context mensen zoeken en hoe je echt waarde levert. SEO is allang niet meer enkel het maken van een salespagina waarin je zoveel mogelijk zoektermen verwerkt. Helpful content wordt met de dag belangrijker en dit is de manier hoe jij ook echt waarde levert. Probeer zoveel mogelijk relevante vragen te beantwoorden. Dit zorgt ervoor dat mensen de pagina langer bekijken. Ook kun je hierdoor meer ruimte innemen in de zoekresultaten, als Google de vragen en antwoorden opneemt in het zoekresultaat.

Structured data

Dit laatste kun je aansterken door gebruik te maken van structured data. Je kunt een schema markup maken waarbij je een markup maakt voor een FAQpage. Hierdoor is de kans groter dat Google onder jouw zoekresultaat relevante vragen laat zien. Dit zorgt ervoor dat de pagina die je maakt meer ruimte inneemt in het zoekresultaat. Hiermee verhoog je de doorklikratio vanuit de zoekresultaten. Dit komt doordat het zoekresultaat dan meer opvalt. Goed om te weten is dat je de markup in het head-gedeelte of footer-gedeelte van een pagina plaatst. Weet je niet hoe dit moet? Dan kun je dit het beste navragen bij jouw webdeveloper. In WordPress zijn er ook handige plugins voor, zoals WPCode. Voeg wel alleen echt belangrijke vragen toe in de markup. Google kan er maximaal 2 oppakken. Hieronder zie je hoe een pagina met FAQ- markup eruit ziet in de zoekresultaten. 

De vervolgstap: Vertalen, SEO Minion en scrapen maar

Je hebt een idee, je hebt zoektermen, je weet welke onderwerpen jij behandelt, maar dan? We leggen je graag uit hoe wij regelmatig aan de slag gaan, zodat ook jouw teksten zich blijven onderscheiden van de concurrenten. Vaak vertalen wij de belangrijkste zoekterm naar een andere taal. Om weer even op het “tochtstrip deur” voorbeeld terug te komen. Dit is dan in het Engels “draught strip door”. Dit Google je. Vervolgens laat je alle uitgelichte vragen scrapen door de Chrome extensie SEO minion. Enige wat je hoeft te doen is op “Go” te klikken. Zie onderstaand screenshot: 

Hier vanuit krijg je een sheet met alle uitgelichte vragen en antwoorden, per pagina. Vervolgens analyseer je welke vragen en antwoorden interessant zijn. Zie hier een overzicht van alle vragen en antwoorden die hieruit komen. Dit doen we vaak in verschillende talen. En dan komt nu het stukje waar jullie allemaal op zitten te wachten: Chat GPT. 

Chat GPT prompts voor een goede tekst 

Interessante antwoorden kopieer je rechtstreeks naar Chat GPT. Hier zie je een voorbeeld van een Chat GPT prompt die je kunt geven:

“Vertaal volgende tekst naar het Nederlands. Herschrijf het en maak het helemaal uniek. Ga diep in op de materie. Voeg ook zelf feiten en cijfers toe, en kies voor een unieke invalshoek. Schrijf als iemand die 24 jaar oud is. Maak de tekst minimaal X woorden lang en voeg een intro en tussenkoppen toe. Hier volgt de input: Input uit sheet” 

Tot nu toe merken wij dat dit erg goed werkt voor teksten en dat er redelijk unieke teksten uit voorkomen. Helemaal als je meerdere talen door elkaar scrapet (er even van uitgaande dat je een Nederlandstalige website hebt). Wel is de uitput vaak diepgaander als je een aantal regels uit het sheet toevoegt, dan als je zowat de hele sheet scrapet. Dit is goed om rekening mee te houden. Ook kun je dit op alineaniveau doen, in plaats van op tekstniveau. Dit kost wel meer tijd, maar is vaak nog specifieker. Je krijgt een hele andere type tekst, dan als je alleen zou zeggen: “maak een tekst over tochtstrip deuren”. Zie hieronder het verschil:

  1. Prompt: “maak een tekst over tochstrip deuren. Maak de tekst minimaal 750 woorden lang. Voeg een titel en tussenkoppen toe”

Titel: Tochtstrips voor Deuren: Voorkom Energieverlies en Verhoog Comfort

Inleiding:

Het gebruik van tochtstrips voor deuren is een effectieve en relatief eenvoudige manier om energie te besparen en het comfort in huis te verhogen. Tochtstrips verminderen de hoeveelheid warmte die verloren gaat door kieren tussen de deur en het kozijn, wat kan leiden tot een verlaging van de energierekening. Daarnaast houden ze ook tocht tegen, wat het comfort in huis verhoogt. In dit artikel zullen we bespreken wat tochtstrips voor deuren zijn, hoe ze werken en hoe je ze kunt installeren.

Wat zijn tochtstrips voor deuren?

Tochtstrips voor deuren zijn strips van materiaal die zijn ontworpen om te worden geïnstalleerd rond de omtrek van de deur, tussen het deurblad en het kozijn. Ze zijn meestal gemaakt van foam, rubber, PVC of siliconen. Het materiaal waarvan de tochtstrip is gemaakt, bepaalt de duurzaamheid en effectiviteit ervan.

Hoe werken tochtstrips voor deuren?

Tochtstrips voor deuren werken door het vormen van een afdichting tussen de deur en het kozijn. Dit voorkomt dat lucht van buiten het huis binnenkomt, waardoor de temperatuur in huis beter op peil blijft en er minder warmte verloren gaat. Dit heeft als resultaat dat de verwarming minder hoeft te worden gebruikt, wat weer leidt tot een lagere energierekening.

  1. Prompt: “Vertaal volgende tekst naar het Nederlands. Herschrijf het en maak het helemaal uniek. Ga diep in op de materie. Voeg ook zelf feiten en cijfers toe en kies voor een unieke invalshoek. Maak de tekst minimaal 750 woorden lang en voeg een intro en tussenkoppen toe. Hier volgt de input: Input uit sheet”. 

Note: Ik heb hiervoor gekozen voor de tekst tussen regel 2 en 11 uit mijn sheet

De Kracht van een Tochtstrip: Effectief Warmtebehoud en Geluidsdemping

Intro:

Een kleine opening onderaan de deur kan ongemerkt grote gevolgen hebben. Tocht en koude lucht kunnen binnendringen, waardoor de warmte in huis verloren gaat en de energierekening omhoog schiet. Gelukkig zijn er verschillende manieren om dit probleem aan te pakken. Eén van de meest effectieve oplossingen is het gebruik van een tochtstrip, ook wel een draught excluder genoemd. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de werking van een tochtstrip, de geschiedenis ervan en de verschillende soorten tochtstrips die op de markt verkrijgbaar zijn. We zullen ook enkele tips delen om de effectiviteit van een tochtstrip te maximaliseren en zo de warmte in huis te behouden en geluid te dempen.

Geschiedenis van de Tochtstrip:

In de Victoriaanse tijd werden tochtstrips gemaakt van stof en gevuld met zaagsel, waardoor ze de vorm hadden van een worst. Deze vorm gaf de tochtstrip de bijnaam ‘sausage dog’. Tegenwoordig zijn tochtstrips verkrijgbaar in verschillende vormen, materialen en maten. Zo zijn er bijvoorbeeld tochtstrips gevuld met zand, foam tape tochtstrips en borstel tochtstrips.

Werking van een Tochtstrip:

Een tochtstrip werkt door de opening tussen de deur en de vloer te bedekken en zo de luchtstroom te verminderen. Dit zorgt ervoor dat warme lucht binnen blijft en koude lucht buiten blijft. Een tochtstrip kan ook helpen bij het dempen van geluid van buitenaf, zoals verkeerslawaai. Dit maakt een tochtstrip niet alleen effectief voor het besparen van energie, maar ook voor het verbeteren van de leefomgeving in huis.

Op de hoogte blijven van ChatGPT en SEO?
We snappen dat je niet al het nieuws op de voet kunt volgen. Met de maandelijkse OnderBouwing ontvang je de belangrijkste SEO tips die voor jou als ondernemer, marketing manager of marketeer relevant zijn. Onze artikelen worden onderbouwd met concrete acties die jij voor je eigen website kan toepassen. Schrijf je hier in!

Wat valt er op bij het resultaat? 

Ten eerste hebben we beide teksten afgekapt voor het voorbeeld. De eerste tekst is nog vrij abstract. Wanneer je dezelfde prompt drie keer invoert, krijg je qua inhoud veelal hetzelfde resultaat, hoewel de tekst qua opbouw anders is. Bij het resultaat na prompt twee zie je dat er veel meer ingegaan wordt op de inhoud (veel meer details). Dit betekent dat jij je met de tweede tekst beter onderscheidt van de concurrentie, ondanks dat je sommige dingen nog wel moet finetunen. Verder kun je nog de prompt meegeven: “schrijf op een manier hoe iemand van 24 jaar oud zou schrijven”. De tekst wordt dan nog minder formeel en de schrijfstijl van Chat GPT wordt aangepast. 

Tekst schrijven met behulp van Chat GPT 

Een tekst schrijven met behulp van Chat GPT bespaart veel tijd. Wel blijft het altijd goed om de tekst zelf nog te herschrijven en bedrijfseigen te maken. Gebruik Chat GPT dus vooral voor input en ter inspiratie. Ook raden we het aan om de content altijd nog te checken op copyright, omdat het door de input wel kan zijn dat Chat GPT kleine stukjes overneemt van andere websites. Doordat je veel sites scrapet, is dit percentage vaak wel heel laag en soms even hoog als je een tekst zelf schrijft en af en toe een voorbeeld/definitie gebruikt van een andere website. 

Dit artikel is vooral bedoeld om onze eigen Chat GPT best-practices te delen. We vullen deze blog graag aan met nog meer best-practises, dus stuur Jesse Commandeur gerust een berichtje op LinkedIn, als je nog meer goede ervaringen hebt met content en Chat GPT. Meer weten over Google Bard? Lees dan ook onze blog waarin wij alles vertellen over Google Bard en de verschillen met Chat GPT.

SEO advies nodig? Neem contact met ons op 

Wil jij ijzersterke teksten op jouw website, waarbij onze experts altijd rekening houden met de laatste ontwikkelingen en best-practises? Neem dan contact met ons op. Wij hebben veel klanten waar we content voor maken en testen voortdurend wat wel werkt, en wat niet. Hierdoor blijven we ons onderscheiden van de concurrenten en zien we ook een toekomst met Chat GPT (en andere AI-tools) rooskleurig tegemoet. Uiteindelijk blijft de input van mensen vereist om een AI-model te trainen, input te geven en teksten te finetunen. Wel is het mogelijk dat Google meer moeite krijgt met crawling/indexing door de grote toename in content die online te vinden is. Hoe jij je daar op voorbereidt lees je in ons blog: De 9 SEO trends voor 2023. Of lees eens ons blog over een goede SEO strategie.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
Teamfoto SEO bureau Onder

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.