Kikker voor spiegel

8 tips om duplicate content op te lossen

Duplicate content is niet goed voor je positie in zoekmachines en vervelend voor je bezoekers. Daarom geven we hier 8 tips om zelf duplicate content op te lossen. Met handige voorbeelden! 

Welke soorten duplicate content zijn er?

In een eerder blog lees je wat duplicate content is en hoe je dat checkt. Even een korte samenvatting van de soorten duplicate content, want iedere soort vereist zijn eigen aanpak:

  • Technische duplicate content – Er zijn varianten van je url die zorgen voor meerdere pagina’s met exact dezelfde inhoud
  • Inhoudelijke duplicate content – De inhoud van je pagina’s is grotendeels gelijk
  • Gekopieerde content – Een andere website gebruikt jouw content zonder toestemming of maakt gebruik van dezelfde informatie

Technische duplicate content oplossen

Technische duplicate content los je op met de 301-redirect of de canonical tag. Welke manier het meest geschikt is, hangt af van het onderliggende issue.

1. De 301-redirect instellen

Op vrijwel alle websites bestaan varianten van de url, maar er is altijd een standaard url. Dit is ook de URL je website in de navigatie gebruikt. Met een 301-redirect vertel je Google dat niet de variant, maar die standaard url de juiste url is. Bijkomend voordeel: het grootste deel van de linkwaarde gaat ook over naar je standaard url. Als we bijvoorbeeld naar onze eigen website kijken, dan zijn standaard deze redirects ingericht:

  • http > https
  • www > zonder www
  • zonder trailing slash > met trailing slash

voorbeeld 301 redirect path

Hier zie je wat er gebeurt als we expres een url gebruiken die niet voldoet aan de ‘standaard’. De variant met www krijgt een redirect naar de url zonder www. Het voorbeeld komt van Ayima, een handige Chrome Extensie om snel redirects te analyseren.

Misschien mis je hier de variant hoofdletter > kleine letter. Tegenwoordig wordt vaak in het CMS ingeregeld dat een url altijd een kleine letter heeft. Dan kan het bijna niet mis gaan. Uiteraard kun je hiervoor ook een 301-redirect inrichten. Overleg met je webbouwer, als dat nog niet het geval is, om al deze redirects standaard in te richten. Je wil natuurlijk niet bij elke url handmatig alle varianten via een redirect instellen!

Nog een extra tip: besteed aandacht aan je interne linking. Link dus niet naar een www url als dat niet je standaard url is.

2. De canonical tag toevoegen

Gebruik je een filteroptie, trackingcode of paginering op je website? Dan zorgen de parameters voor oneindig veel url’s (en kopzorgen). De parameter herken je aan de ? achter jouw url gevolgd door een stukje code.

Met een canonical tag vertel je Google dat de gefilterde pagina een kopie is van de oorspronkelijke pagina.

Voorbeeld canonical tag bij parameters

De canonieke url is de url zonder parameters. Deze plaats je in de ‘<head>’ van je pagina als linkelement rel=”canonical”. Verwijs naar het deel voor het ?

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

‘<link rel=”canonicalhref=”https://www.sportswearonline.nl/schaatsen/dames/schaatsjacks/>’

Ik ben optimistisch en heb thuis al een weddenschap lopen dat we dit jaar een echte winter krijgen. Ik ben dus alvast op zoek naar een schaatsjack. Als ik dan filter op een jack dat -25 graden aankan, krijg ik deze url;
https://www.sportswearonline.nl/schaatsen/dames/schaatsjacks/?mode=grid&limit=16&sort=popular&max=150&min=0&brand=0&filter%5B%5D=20847

Dankzij het stukje code met de canonical tag, begrijpen zoekmachines wat de originele pagina is.

Voorbeeld canonical tag bij productcategorieën

De canonical tag gebruik je ook bij een productpagina die in verschillende categorieën voorkomt. In dit voorbeeld hebben we een sportshirt ‘zoeff’ dat valt in de categorieën hardlopen, fietsen en fitness. Zo bestaan er 3 pagina’s voor hetzelfde shirt:

  • /hardlopen/zoeff/
  • /fietsen/zoeff/
  • /fitness/zoeff/

We willen dat alle linkwaarde naar de productpagina in de categorie hardlopen gaat. Op de andere 2 productpagina’s plaatsen we deze canonical tag:

‘<link rel=”canonical” href=”https://onze-website/hardlopen/zoeff/>’

 

Inhoudelijke duplicate content oplossen

Wat als je pagina’s heel erg op elkaar lijken? Ook dan zijn er meerdere oplossingen mogelijk voor duplicate content. Kijk welke manier het beste bij jouw content past!

3. Husselen

Dit is niet de beste methode, maar wel praktisch als je echt veel verschillende pagina’s moet maken. Stel je wilt een lokale pagina maken voor alle plaatsen in een straal van 20 kilometer. Je komt al snel op 100 plaatsnamen. Schrijf dan bijvoorbeeld 15 verschillende alinea’s en gebruik op iedere pagina een andere combinatie van alinea’s. Combineer met de juiste plaatsnaam en zo kom je snel aan 100 verschillende pagina’s.

Het risico van deze methode is dat je pagina’s alsnog als duplicate content worden gezien. Je gebruikt uiteindelijk dezelfde alinea’s op meerdere pagina’s. Een nog groter risico is dat de pagina’s onduidelijk voor je lezer worden, omdat je een logische opbouw op je pagina mist. Je gooit immers alles door elkaar. En als je lezers afhaken, zal Google dat ook doen. Combineer daarom deze methode met een van de onderstaande.

4. Uitbesteden

Zeker als je veel dezelfde soort pagina’s aan het schrijven bent, zie je het op een gegeven moment niet meer. Bepaalde formuleringen zitten dan zo in je hoofd, dat je ‘blind’ bent voor je eigen tekst. Geef een aantal pagina’s eens aan iemand anders om te herschrijven. Je zal zien dat een collega of copywriter er iets totaal nieuws van weet te maken.

5. Samenvoegen

Heb je 2 of meer pagina’s die sterk op elkaar lijken? Voeg ze dan samen. Geef je bijvoorbeeld een SEO training op 4 december met een Sinterklaasthema en exact dezelfde training op 24 december, maar dan met een Kerstthema? Maak dan 1 pagina ‘SEO training’ en voeg gewoon 2 alinea’s toe met de verschillende thema’s. Zo krijgt je pagina gelijk meer inhoud.

Na afloop de pagina niet verwijderen! De pagina heeft namelijk linkwaarde. Plaats een update, bijvoorbeeld ‘Er zijn momenteel geen trainingen gepland, lees ondertussen onze tips.’ Zodra je weer een nieuwe datum hebt, pas je de pagina weer aan.

6. Andere invalshoek kiezen

Als je producten verkoopt of diensten aanbiedt die erg op elkaar lijken, dan wil je soms toch aparte pagina’s aanmaken. Varieer dan met opsommingen, beschrijvingen en veelgestelde vragen. Zo heb je net een andere invalshoek om toch dezelfde informatie te delen. 

Voorbeeld verschillende invalshoeken

Stel: je verkoopt twee soorten grasmaaiers. Ze maaien allebei het gras, hebben een opvangbak en zijn in hoogte verstelbaar. Alleen heeft de ene net iets meer vermogen dan de andere en hangt er dus een ander prijskaartje aan. Voor de Harry 1 kies je voor veelgestelde vragen, voor Harry 2 voor een beschrijving.

Variant 1 – veelgestelde vragen
> Hoe groot is de opvangbak?
Harry 1 heeft een opvangbak van 20 liter
> Wat zijn de voordelen?
– Compact op te bergen
– Afgemaaide gras komt in de opvangbak
– Maaihoogte is eenvoudig in te stellen
> Voor welk type tuin is de Harry geschikt?
Deze grasmaaier is geschikt voor een gazon tot 100 vierkante meter

Variant 2 – beschrijving
Grasmaaier Harry 2 is klein maar stoer. Met de handige opvangbak van 20 liter maai je in een handomdraai een gazon tot wel 100 vierkante meter. Zonder dat je na hoeft te harken! Je bepaalt zelf hoe kort het gras wordt, want de maaihoogte is trapsgewijs instelbaar. En dankzij het compacte formaat past de Harry 2 in ieder tuinschuurtje.

Gekopieerde content oplossen

Als je hard hebt gewerkt aan die ene perfecte tekst, is het natuurlijk vervelend als een andere website deze zomaar kopieert. Maar soms ontkom je er niet aan dat dezelfde tekst op verschillende sites wordt gebruikt.

7. Plagiaat aanpakken

Heeft iemand doelbewust en voor zijn eigen gewin jouw content overgenomen? Dan kun je een paar dingen doen:

  • Niets. Is jouw pagina al geïndexeerd door Google, dan zal die andere pagina als duplicate worden aangemerkt.
  • Vraag de eigenaar van de website om jou als bron te vermelden en een link naar je website te plaatsen. Dat is gelijk goed voor je linkprofiel!
  • Ben je het stadium van samenwerking voorbij, verwijs dan naar jouw auteursrechten en vraag de website om je content binnen 48 uur te verwijderen.
  • Werkt dat ook niet? Dan zul je juridische stappen moeten ondernemen. Laat je daarbij goed adviseren door een expert.

Wil je zelf juist bewust een eigen artikel delen op een platform, bijvoorbeeld om je expertise te delen met vakgenoten? Zorg dan voor een canonical tag naar jouw originele artikel. Vraag ook hier weer om een link naar je eigen site.

8. Standaard productinformatie uitbreiden

Vooral webshops hebben te maken met standaard productinformatie van de fabrikant. Je ziet dan exact dezelfde tekst op verschillende websites terugkomen. Als het kan, herschrijf deze tekst dan in je eigen woorden. Soms ben je echter verplicht de tekst van de fabrikant te gebruiken. Voeg er dan je eigen tekst aan toe. Plaats het product in een concrete situatie waarin iemand zich herkent. Wat ook goed werkt, zijn productreviews. Je klanten zorgen dan voor unieke content. Bijkomend voordeel is dat reviews bijdragen aan je conversie.

Voorbeeld uitgebreide productinformatie

Bij boeken komt de productinformatie altijd van de uitgever. Webshops nemen deze tekst letterlijk over. Zoek maar eens op ‘Het allerlaatste dagboek van Hendrik Groen, de meest geliefde bejaarde van Nederland‘. Hier voegen we een eigen stuk content aan toe met zowel een concrete situatie als een eigen review:

Wat vindt onze leesclub?

Wat is er nou fijner dan op een sombere winterdag lekker opgekruld in je favoriete stoel te genieten van een kop hete thee en een goed boek? Het laatste dagboek van Hendrik Groen is daar perfect voor. Met herkenbare situaties (vraag je ouders of grootouders maar eens), ontroerende momenten en goede grappen, doet dit derde deel zeker niet onder voor zijn voorgangers. Het enige minpuntje dat wij ontdekken, is dat dit helaas echt het allerlaatste deel is.

Aan de slag!

Er doet veel zin en onzin de ronde over duplicate content. Een leuk artikel daarover is  9 misverstanden over duplicate content op Marketingfacts. Het is zeker zinvol om aan de slag te gaan met duplicate content. Niet alleen om je positie in zoekmachines te verbeteren, maar ook voor de gebruikerservaring van je bezoekers. Veel succes!

Hulp nodig bij het checken en oplossen van je duplicate content? We helpen je graag!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on skype

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories
Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.