Fideo

Een betere zichtbaarheid voor dit Zwolse videoproductie- en videomarketingbureau

Fideo

Fideo is een enthousiast Zwols bureau, gespecialiseerd in videoproductie en videomarketing. De website speelt een steeds belangrijker wordende rol in de marketing van Fideo. En wij dragen daar als Onder ons steentje aan bij. We helpen Fideo aan een betere vindbaarheid en een betere conversie. In deze case vertellen we je graag hoe!

Hoe we zijn begonnen

Zoektermen staan uiteraard centraal in de SEO aanpak die we hebben. We zijn begonnen met een uitgebreide zoektermanalyse, om te achterhalen op welke gebieden Fideo relevante sessies kon binnenhalen. De topics op de website van Fideo.nl zijn grofweg in te delen in twee groepen:

  • Expertises. Denk bijvoorbeeld aan videoproducties, videomarketing of livestreams
  • Producties. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsfilms, animatiefilms of instructiefilms

Uiteindelijk kwamen we tot een lijst van iets meer dan 200 zoektermen op het gebied van videomarketing en videoproductie. Deze lijst hebben we onlangs aangevuld tot 400 zoektermen.

Corona ontwikkelingen in zoektermfocus

In eerste instantie bracht de pandemie voor Fideo de moeilijkheid met zich mee dat productieteams niet of nauwelijks op locatie konden filmen. De lockdown vanaf maart 2020 had ook z’n weerslag op het zoekgedrag in Google. Er werd minder gezocht op zoektermen als aftermovie (voornamelijk na events die niet meer plaatsvonden) en productfilm. Daar stond tegenover dat er op bepaalde producties en expertises wel een verbeterde zoekvraag was (livestream, webinar, animatiefilm). We konden hier rekening mee houden in de volgorde van werkzaamheden.

SEO en conversie advies

De focus in de dienstverlening voor Fideo is hybride: er is een uitdaging om meer zichtbaarheid in Google te verkrijgen. Daarnaast willen we ook het maximale uit de bezoekers op de website halen. We zijn er zelf van overtuigd dat een optimale gebruikerservaring en match tussen pagina en zoekvraag, leidt tot meer succes. 

We zijn in het begin van de samenwerking begonnen met het opstellen van een roadmap in Trello, waarin we alle verbeterpunten hebben geplot, die nodig zijn voor succes. Elke maand briefen we de juiste:

  • Technische verbeteringen, zodat we deze samen met Fideo en de developer op kunnen pakken
  • Contentverbeteringen, zodat Fideo zelf pagina’s kan toevoegen en verbeteren
  • Conversieverbeteringen, zodat we in samenspraak met Fideo tot een aantal concrete wijzigingen komen in de bezoekersflow. Voor het analyseren van bezoekersgedrag gebruiken we Clarity en Google Analytics.

In deze case beschrijven we twee concrete adviezen op het gebied van SEO en conversie:

Snelheidsadvies

Fideo hecht veel waarde aan huisstijl en branding, wat we ook duidelijk terugzien in de website. Veel bewegend beeld en grote elementen zorgen echter ook voor relatief zware pagina’s. Snelheid is vanuit zowel het SEO- als het conversie-perspectief een belangrijk gegeven. We hebben dus vrij vlot ingezet op een concreet snelheidsadvies, waar de developer vervolgens mee aan de slag ging. Dit snelheidsadvies bestond uit:

  • Advies in het optimaliseren van afbeeldingen (schalen, comprimeren, lazy loaden)
  • Het implementeren van browser caching en een expire header van 365 dagen

Het effect was en is een website die nog steeds de look en feel heeft die bij een videomarketingbureau hoort, maar toch ook de snelheidsverbetering heeft waar we naar op zoek waren. En dat zien we sinds de implementatie van de adviezen terug in de cijfers:

Google Analytics en Clarity analyse

Op een gegeven moment is er een flinke stijgende lijn in het aantal bezoekers naar de Fideo website. Het is natuurlijk zaak om deze bezoekers te overtuigen van de diensten die Fideo kan leveren. Een groot deel van die overtuiging vindt plaats door het laten zien van het portfolio aan producties. Maar we weten dat de bezoekersflow ook geoptimaliseerd kan worden, zodat de bezoeker eenvoudiger vindt wat hij/zij zoekt.

We hebben hiervoor een analyse gedaan in Clarity en Google Analytics. Clarity is een soort ‘Hotjar’ tool van Microsoft die onder andere inzichtelijk maakt:

  • Waar de bezoeker op klikt
  • Hoe men scrollt
  • Hoe men zicht gedraagt (in de vorm van opnames die je kunt bekijken)

Uit deze analyse kwam een viertal belangrijke punten:

  1. Op lange pagina’s is veel afhaak aanwezig, men scrollt niet door. Op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van ‘Folds’ (tussenblokjes die de gebruiker verder helpt) lost dat dit probleem op
  2. De slideshow animatie levert veel dode klikken op. De slideshow versnellen (of weghalen) lost dit op
  3. De casespagina is qua sortering niet goed. De sortering zou van boven naar beneden gebaseerd moeten zijn op de beste cases en de meest populaire diensten op dat moment
  4. Casepagina’s hebben een relatief hoge uitstap. Er zal een duidelijke call to action moeten zijn op de casepagina naar een gelieerd product

De verbeteringen worden op dit moment doorgevoerd, dus binnenkort kunnen we het succes nameten.

De scroll data analyse zag er als volgt uit:

Resultaten en succes

Doordat de website beter te crawlen en te indexeren is en er daarnaast veel zorg is gestoken in de contentuitbreidingen, hebben we een mooie gestage groei weten te realiseren:

Naast een aantal dipjes (1e lockdown en zomervakantie) zien we een stijgend aantal klikken en vooral ook een stijgende aantal vertoningen. Dat laatste wordt mede gerealiseerd door het groot aantal extra zoektermen waar Fideo tegenwoordig op gevonden wordt (50% groei in het aantal aan Fideo.nl matchende zoektermen).

Dit smaakt naar meer!

Scroll to Top

Deze website gebruikt cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden.