Hoe eet je een olifant? Het herstructureren van de URL-structuur van je website kan een enorme uitdaging lijken, vergelijkbaar met het idee van het eten van een olifant. Maar, zoals het gezegde gaat, “Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje.” In dit artikel gaan we dieper in op de belangrijke aspecten van URL-structuur, van het creëren van overzicht tot het begrijpen van seizoensinvloeden en het optimaliseren van de URL-structuur voor SEO. Na het lezen van dit blog kan jij de eerste hap nemen van jouw “olifant”.
Zorg ervoor dat je URL’s aanpast in het laagseizoen van de pagina. Grote wijzigingen in wintersportartikelen doe je in het voorjaar, en wijzigingen in het airco segment doe je juist in de winter. Kijk hierbij altijd naar eigen data en bepaal voor jou het beste moment.
Seizoensinvloeden kunnen aanzienlijke veranderingen teweegbrengen in het zoekgedrag van gebruikers en de vraag naar bepaalde inhoud op je website. Als je bijvoorbeeld een e-commerce website hebt, kan het productaanbod tijdens de feestdagen sterk variëren ten opzichte van het laagseizoen. Houd rekening met deze “seasonality” bij het plannen van je URL-structuur.
Tijdens het hoogseizoen kun je wel alvast:
Een goede URL-structuur moet gebaseerd zijn op de belangrijkste zoektermen in jouw branche. Neem de tijd om te achterhalen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website en gebruik deze als leidraad bij het maken van je URL-structuur.
Wel doen
Bijvoorbeeld, als je een website hebt over reizen, is het logisch om een categorie te hebben met de naam “/bestemmingen” en subpagina’s met “/europa,” “/azie,” enzovoort.
Niet doen
De slugs van je URL met “/categorie” en “/_” of “/c325” zijn weinig zeggend. En werken niet bevestigend op de zoekintentie van de bezoeker.
Voordat je begint met de herstructurering van je URL’s, moet je over de juiste tools en middelen beschikken om inzicht te krijgen. Voor dit inzicht heb je nodig:
Geduld en overzicht zijn één van de belangrijkste ingrediënten bij het herstructureren van je URL-structuur. Creëer overzicht in jouw Google Sheet of Excel door 14 kolommen te maken met :
Categoriseer ze op basis van hun huidige url structuur, relevantie en onderwerp. Nadat je de juiste clusters bij elkaar hebt gezet, zie je direct al de eerste dubbele en concurrerende URL’s. Dit hoeft niet erg te zijn, tenzij ze informatief of commercieel met elkaar concurreren.
De URL’s ordenen is als het maken van een puzzel waarbij je stukje voor stukje de juiste plek moet vinden. Dit overzicht helpt je om te begrijpen hoe je website momenteel is gestructureerd en waar verbeteringen nodig zijn.
Op overzicht te behouden per URL gebruik je de kolom “opmerkingen”, mogelijke opmerkingen zijn:
Ook het gebruik van kleurcodes per cel kan overzicht geven:
Het herstructureren van URL’s vereist teamwork, afhankelijk van de omvang en complexiteit van je website. Het kan nodig zijn om verschillende teamleden of experts te betrekken, zoals SEO-specialisten, ontwikkelaars en contentmanagers. Zorg ervoor dat alle betrokkenen begrijpen wat de doelstellingen zijn en hoe de nieuwe URL-structuur eruit moet zien.
Is er een ideale instelling voor het herstructureren van URL’s? De ideale setting varieert van website tot website, afhankelijk van factoren zoals de grootte van je site, de complexiteit van je content en je doelstellingen.
Bedenk wie er intern betrokken moet worden bij de wijzigingen. Idealiter is dit een oneven aantal zodat er na een stemming altijd een winnaar uit de bus komt. Als wij het zelf mogen zeggen is dit een SEO-specialist, technisch persoon en de E-commerce of marketing manager.
De SEO specialist heeft hierbij de focus op aantal externe inkomende verwijzingen (gedane linkbuilding), verkeer op de pagina’s en algehele contentwaarde.
De developer heeft zicht op het aanmaken van de juiste re-directs, canonicals, interne links naar redirects en eventuele 404’s die ontstaan.
De e-commerce- of marketingmanager heb je bij het proces nodig voor de geschiedenis van de pagina’s, eventuele advertentie URL’s die aangepast moeten worden of de opzet van bepaalde geschreven content.
Er zijn verschillende tekenen die erop kunnen wijzen dat het tijd is om je URL-structuur aan te passen. Een daarvan is een aanzienlijke daling in organisch zoekverkeer naar je site. Dit kan wijzen op problemen met de huidige structuur die je rankings negatief beïnvloeden. Het kan ook nodig zijn om je URL’s aan te passen als je nieuwe contentcategorieën introduceert of als je website groeit en evolueert.
Met name als er sprake is van grootschalige keyword kannibalisatie op belangrijke keywords, kan dit leiden tot verlies van posities. Door focus aan te brengen verhoog je de waarde van de content, verhoog je de waarde van de pagina en verhoog je dus de waarde van jouw website.
Waarom zou je de moeite nemen om de URL-structuur van je website aan te passen? Een geoptimaliseerde URL-structuur geeft aanzienlijke voordelen voor zowel SEO als de gebruikerservaring. Het helpt zoekmachines om de content van je site beter te begrijpen, de context erbij te snappen en dit resulteert in betere rankings. Bovendien maakt een duidelijke en gestructureerde URL-structuur het voor gebruikers gemakkelijker om te navigeren en te begrijpen waar een pagina over gaat. Zeker als het kruimelpad ook de URL-structuur volgt.
Een veelvoorkomende aanpak is om je URL’s te structureren volgens de hiërarchie van je content.
Bijvoorbeeld, voor een blogwebsite kan de ideale setting zijn om URL’s te structureren als “/blog/categorie/artikelnaam.”
Bijvoorbeeld, voor een webshop kan de ideale setting zijn om URL’s te structureren als “/categorie/sub-categorie/sub-sub-categorie.”
Bij webshops zien we vaak productpagina’s in diverse categorieën geplaatst worden. Mits dit enkele keren voorkomt, kan een canonical-tag naar één van de pagina’s helpen. Mocht dit heel vaak voorkomen dan is het aan te raden om alle productpagina’s en de “slug” daarvan direct achter de domeinnaam te plaatsen “https://www.webshop.nl/producttitel”
Een belangrijke taak van URL-herstructurering is het verwijderen van dubbele pagina’s. Dubbele pagina’s (en gepagineerde pagina’s) kunnen leiden tot verwarring voor zowel zoekmachines als gebruikers.
Stel je voor dat je website zowel “/blog/mijn-artikel” als “/blog/mijn-artikel-2” heeft. Dit kan leiden tot problemen met de indexering en rangschikking van je content. Het is essentieel om dubbele URL’s op te sporen en deze terug te brengen naar één enkele URL met behulp van doorverwijzingen (301-redirects of canonical-tags).
Tijdens het herstructureren van je URL’s is het ook een goed moment om je inhoud te beoordelen en te beslissen welke pagina’s waardevol zijn en welke kunnen worden verwijderd. Dit proces staat bekend als “content pruning.”
Verwijder oude, verouderde of irrelevante pagina’s om de algehele kwaliteit van je site te verbeteren. Houd de pagina’s die je wilt behouden en optimaliseer ze voor betere prestaties.
Hierdoor wordt de contentscore hoger, gaat de quality-score van je advertenties omhoog en neemt het verkeer op de juiste pagina’s toe. Zeker als de time-on-site toeneemt en jouw website veel “helpful content” biedt, zal Google je belonen met betere rankings op de SERP.
Bij het aanpakken van URL-herstructurering is het belangrijk om een methodische aanpak te volgen. Begin zoals eerder gezegd, met het maken van een lijst van alle huidige URL’s op je site.
Bepaal vervolgens of je;
Als je een URL wilt behouden, noteer deze dan direct in de kolom van “definitieve URL”. Deze URL behoeft geen wijziging en is dus definitief.
Als je een URL wilt wijzigen, schrijf dan de gewenste URL in de kolom van “Definitieve URL” en noteer bij opmerkingen dat er een 301-redirect gemaakt moet worden naar de definitieve URL.
Als je een URL wilt verwijderen, laat dan de kolom definitieve URL leeg en noteer enkel welke 301-redirect er ingesteld moet worden en wat er met de content op de pagina moet gebeuren.
Maak vervolgens een plan voor het maken van nieuwe URL’s en het instellen van 301 redirects voor oude URL’s en het overzetten van waardevolle content per pagina.. Zorg ervoor dat je wijzigingen goed documenteert om eventuele fouten te voorkomen.
Wij raden aan deze wijzigingen in het laagseizoen te doen, en het stapsgewijs aan te pakken. Maak er een 1 of 2 wekelijkse meeting van, van een uur. En voer na de vergadering de besproken wijzigingen door en noteer de datum van de aanpassing. Hierdoor weet je exact wat er wanneer gewijzigd is en wat dit voor gevolgen heeft voor de behouden of vernieuwde pagina.
Het herstructureren van je URL-structuur kan aanzienlijke voordelen opleveren, waaronder:
Het uiteindelijke doel van het herstructureren van je URL-structuur is om je website te optimaliseren voor zowel zoekmachines als gebruikers. Het draagt bij aan een betere vindbaarheid, hogere rankings en een verbeterde gebruikerservaring. Het doel is om een duidelijke hiërarchie aan te brengen waardoor de meest waardevolle pagina’s ook daadwerkelijk de meeste waarde ontvangen.
Voor Google geldt, “als het voor jou belangrijk is…”, laat dan ook aan Google zien dat het een belangrijke pagina is. Zorg dus naast een goede hierarchie in je URL-opbouw voor een goede interne linkstructuur, waarbij interne links met goede anchorteksten naar waardevolle pagina’s gaan. En zorg voor een logische plaats in het hoofdmenu of footer van jouw website en in een ideaal scenario linken ook externe websites naar jouw belangrijkste pagina’s.
Het herstructureren van je URL-structuur kan uitdagend lijken, maar met een gedegen aanpak en aandacht voor detail kun je de eerste stappen zetten naar een betere vindbaarheid en gebruikerservaring. Heb je honger gekregen om aan deze optimalisatie te beginnen? Begin dan hapje voor hapje en maak in het laagseizoen van jouw URL-structuur een heldere structuur met de juiste URL opbouw.
Wij begrijpen dat de herstructurering van jouw URL-structuur veel tijd kost en je ook graag een kwalitatief goede aanpak wil. Wij helpen meerdere keren per jaar bedrijven bij de herstructurering. Weet je niet waar je moet beginnen? Heb je hulp nodig bij het in kaart brengen van je huidige URL-structuur of uitvoeren van de herstructurering? Neem dan eens contact op met onze SEO-specialisten. We helpen je graag verder.
Of je nu net begint met zoekmachineoptimalisatie of je bestaande strategie wilt verfijnen, we hebben alles wat je nodig hebt. Ontdek onze uitgebreide SEO checklist om ervoor te zorgen dat je niets over het hoofd ziet. Voor een diepgaande analyse van je website, bekijk onze SEO scan en SEO scans. Heb je vragen over specifieke termen? Onze kenwords sectie biedt gedetailleerde uitleg en tips. Klik op de links en verbeter je SEO vandaag nog!
Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen
SEO vraag stellenMeld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip
"*" geeft vereiste velden aan
Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.
Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!
Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!
Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.
Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!
"*" geeft vereiste velden aan
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|