seo strategie in diagram

Een goede SEO Strategie in 2025

Een goede SEO strategie helpt je om met je website hoger in zoekmachines als Google en Bing te komen, waardoor je meer zichtbaarheid krijgt en uiteindelijk meer verkeer naar je site trekt. Maar hoe moet je een goede SEO strategie opzetten? En wat komt erin te staan? In dit blog lees je eerst wat een SEO strategie is. Vervolgens ontdek je met welke 7 stappen je tot jouw eigen SEO strategie komt. Zo ben je helemaal klaar voor 2025!

In september 2022 schreef ik de eerste versie van dit blog. In november 2023 kreeg deze een complete update. Voor 2025 heb ik een stuk toegevoegd over AI en hoe je dat meeneemt in je SEO strategie.

Wat is een SEO strategie?

Een SEO strategie is een plan van aanpak waarmee je binnen een bepaalde tijd hoger in zoekmachines komt met zoektermen die voor jouw organisatie relevant zijn.

Simpel 1-2-3-tje toch? Maar zo eenvoudig is een SEO strategie opzetten niet, want zeker binnen SEO hangt het plan van aanpak helemaal af van de situatie. Het standaard antwoord van Google is niet voor niets ‘It Depends’. Vandaar dat ik je hier graag uitleg hoe je in 7 stappen tot een plan van aanpak komt voor je SEO-strategie.

Stap 1: Bepaal je SEO doelen

Stap 2: Ken je zoektermen

Stap 3: Ontdek de intentie van je bezoeker

Stap 4: Maak Helpful Content en E-E-A-T een prio

Stap 5: Pak grote technische issues aan

Stap 6. Maak een plan voor linkbuilding

Stap 7: Stel een termijn vast

Optie: Maak een SWOT-analyse

Extra: De invloed van AI op je SEO strategie

Stap 1: Bepaal je SEO doelen

In eerste instantie denk je misschien bij SEO: “Ik wil op nummer 1 staan met die en die zoekterm.” Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Over het algemeen willen bedrijven met SEO:

  • Meer bezoekers op de website
  • Meer leads of meer omzet

Daar kom je al een heel eind mee. Wil je jouw SEO doelen SMART ( Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) maken? Als je weet welke zoektermen belangrijk zijn (stap 2), welke volumes daarbij horen en op welke positie je nu staat, kun je berekenen welke groei mogelijk is in een bepaalde periode (stap 7). Vaak wil je nog een aantal extra KPI’s laten zien om het verhaal compleet te maken. Je hebt bijvoorbeeld zowel vertoningen als kliks nodig om uiteindelijk bezoekers op je website te krijgen. En is het percentage bezoekers dat direct weer je website verlaat groot? Dan heeft dat invloed op je conversies. In het overzicht voor een SEO rapportage van Mariska vind je nog meer ideeën voor KPI’s.

1.1 SEO doelstellingen voor marketing managers

In grotere organisaties sturen marketing managers graag aan op concrete percentages. Ook willen ze weten wat de investering in SEO nou concreet oplevert. Denk dan aan doelstellingen als:

  • % groei in de ROI van SEO
  • % omzetstijging vanuit organisch verkeer
  • % groei in organisch marktaandeel

Hierbij kijk je niet alleen naar organische sessies per maand en omzet vanuit organisch verkeer, maar ook naar het organische conversiepercentage en marktaandeel. Hoe je dit doet, legt Martijn uit in zijn blog over de SEO business case.

Stap 2: Ken je zoektermen

SEO begint wat mij betreft nog altijd met zoektermen. Zonder vraag (in de vorm van één of meerdere woorden) is er immers geen antwoord en dus geen kans voor jouw website om in het zoekresultaat te verschijnen. Als je dat nog niet hebt gedaan, doe je eerst een zoektermanalyse. Heb je dat al wel gedaan? Top! Dan is dit het moment om je lijst met zoektermen een update te geven. Gebruik een goede tool als Semrush of Ahrefs om het zoekvolume en de mate van concurrentie te checken. Misschien zijn er nieuwe termen bij gekomen die je nog niet had. Of wellicht vind je sommige zoektermen bij nader inzien niet meer relevant.

Wat je ook doet, focus niet alleen op zoektermen met hoge zoekvolumes. Op deze zoektermen zit vaak veel concurrentie. Neem in je lijst met zoektermen ook termen op met lagere zoekvolumes, de zogenaamde ‘longtail keywords‘. Ten eerste is het vaak eenvoudiger om met longtail keywords een plek in de top 10 te bemachtigen. Ten tweede zijn longtail keywords veel specifieker. Iemand die een langere zoekterm gebruikt, zit vaak al verder in de customer journey en zal eerder geneigd zijn een product te kopen of een artikel te lezen.

Stap 3: Ontdek de intentie van je bezoeker

Wat wil jouw bezoeker echt vinden? Pas als je dat weet, kun je op de juiste manier antwoord geven op de zoekvraag. We hebben het dan over de zoekintentie. Binnen SEO praten we over informatieve, commerciële, transactionele en navigationele zoekintenties. Zorg dat de vorm van jouw content altijd aansluit op de intentie van de bezoeker. Dat gaat over alle pagina’s binnen je website. Zo krijg je meerdere soorten content binnen je website. Bijvoorbeeld:

  • Iets kopen? -> productpagina
  • Iets weten? -> informatief artikel met ‘wat’ en ‘waarom’
  • Iets doen? -> blog met een stappenplan of een checklist
  • Iets kiezen? -> blog met een vergelijking

Kijk naar de top 5 in de zoekresultaten van een bepaalde zoekterm. Wat voor soort pagina’s zie je daar? In je SEO strategie neem je op welke soorten pagina’s er moeten komen.

Stap 4: Maak Helpful Content en E-E-A-T een prio

Optimaliseren op zoektermen is nog steeds de basis van SEO, maar het is al lang niet meer voldoende om te scoren in Google of Bing. Zoals Google het zelf zegt:

… check if your site overall (not just individual pages) is delivering content that’s helpful, reliable, and people first.”

Google

Helpful Content houdt in dat je in de eerste plaats kwalitatieve, betrouwbare content maakt waar je bezoeker echt iets aan heeft. Uitgangspunten daarbij zijn:

  • Content moet een bepaald nut of doel hebben voor de bezoeker.
  • Je content toont duidelijk de ervaring en diepgaande kennis van jouw organisatie.
  • Je website heeft een primair doel of focus.
  • Iemand moet na het lezen van je content zijn doel kunnen bereiken.

Dit hangt sterk samen met E-E-A-T, dat vooral de focus op betrouwbaarheid legt:

  • Experience: Toon persoonlijke ervaring in de tekst.
  • Expertise: Baseer tekst op de bewezen expertise van een individu.
  • Authority: Zorg voor autoriteit over een onderwerp binnen de hele website.
  • Trust: Laat zien dat de auteurs en de website betrouwbaar zijn.

Dit betekent dus dat een gewone SEO-pagina niet meer voldoende is. De pagina moet onderdeel zijn van een cluster van pagina’s die samen diep ingaan op het onderwerp van je website. Daarbij moet elke pagina op zich een doel hebben. Deze contentclusters vormen, samen met de intenties uit stap 3, de basis van je SEO Content Strategie.

Daarbij is het goed om vast te leggen hoe je gebruik gaat maken van de expertise binnen je organisatie. Kun je collega’s als expert naar voren schuiven op de website door ze blogs te laten schrijven? Dit vraagt organisatorisch nogal wat.

Stap 5: Pak grote technische issues aan

Technische SEO is groot. Veel checks wil je het hele jaar door uitvoeren en oplossen, zoals 404’s en dode links. Daarnaast zijn er soms grotere issues die meer tijd, geld en capaciteit (van developers) kosten. Deze issues wil je meenemen in je Technische SEO Strategie. Dit helpt je namelijk om vooraf te bepalen hoeveel tijd en budget je nodig hebt voor webdevelopment. Denk daarbij aan:

5.1 Core Web Vitals in orde brengen

Gebruiksvriendelijkheid is steeds belangrijker. Google heeft het dan over Core Web Vitals. De Core Web Vitals bestaan uit drie factoren die Google belangrijk vindt voor de gebruikerservaring op een website: Largest Contentful Paint, Cumulative Layout Shift en Interaction to Next Paint. In Search Console vind je voor jouw website een rapport onder Site-vitaliteit. Of gebruik PageSpeed Insights voor een test en advies op paginaniveau. Voor het oplossen van Core Web Vitals heb je vrijwel altijd je developer nodig.

5.2 Mobiele bruikbaarheid verbeteren

Sinds september 2020 is Google over op volledige mobile-first indexing. Zorg er daarom voor dat je mobiele bruikbaarheid op orde is. Dat houdt o.a. in dat je SEO teksten goed leesbaar zijn op een mobiel apparaat en dat je links en buttons goed aanklikbaar zijn. Hoewel het rapport in Search Console gaat verdwijnen, blijft dit principe bestaan en dus ook de noodzaak van een website die goed functioneert op mobiel.

5.3 Indexdekking optimaliseren

Je kunt nog zulke goede SEO pagina’s hebben, als er iets mis gaat met het crawlen of indexeren van je pagina’s, komen ze niet in de Google Index. Zie je in Search Console een belangrijk verschil tussen het aantal pagina’s op je website en het aantal daadwerkelijk geïndexeerde pagina’s? Ga dan aan de slag met het optimaliseren van de indexdekking. Onderzoek wat er mis gaat en bespreek met je developer hoe je dit gaat oplossen. Zet dit bovenaan je priolijst! Want ook al is dit stap 5 in je strategie, als je hier een probleem hebt, is dit het eerste wat je in de uitvoering moet oplossen.

Stap 6. Maak een plan voor linkbuilding

Betrouwbaarheid en autoriteit zijn van doorslaggevend belang voor SEO. Niet alleen binnen je eigen website (zie stap 4). Ook buiten je website om is het belangrijk om aan je online reputatie te bouwen. Dat gaat verder dan traditionele linkbuilding waarbij je zoveel mogelijk links inkoopt. Linkbuilding gaat tegenwoordig ook om branding. Wat straal je als merk uit qua kennis en ervaring? Sta je vermeld op websites die belangrijk zijn binnen jouw branche? Denk daarbij aan

  • Persberichten delen
  • Gastblogs schrijven
  • Linkbait creëren

Dit vraagt zowel om capaciteit van collega’s als om budget voor bijvoorbeeld gastblogs. Neem dit daarom mee in je Linkbuilding SEO Strategie.

Stap 7: Stel een termijn vast

SEO is een marathon, daar zijn we het allemaal over eens. Maar hoe lang duurt het voordat je resultaat mag verwachten? Ik ga altijd uit van een half jaar. Dat heeft twee redenen. Ten eerste zijn veel SEO werkzaamheden arbeidsintensief. Ten tweede duurt het vaak even voordat Google je wijzigingen oppikt en je hoger in de zoekresultaten komt.

  • Goede content creëren kost tijd
  • Kwalitatief linkbuilden kost ook tijd
  • Het kan zeker 3 maanden duren voor een nieuwe pagina in de top 10 rankt
  • Je developer is vaak de eerste weken al volgepland
  • Ben je door een van de E-E-A-T-factoren getroffen? Dan moet je op een nieuwe Google update wachten

Daarom is een half jaar wat mij betreft de minimale termijn voor je SEO strategie. Uiteraard kun je dit uitbreiden naar een jaar. Veel langer zou ik niet doen. De wereld verandert zo snel, dat het goed is om je SEO strategie jaarlijks tegen het licht te houden. Evalueer dan of je aanpak nog past bij de situatie en pas aan waar nodig.

Optie: Maak een SWOT analyse

Het lijkt best veel werk om een complete SWOT analyse te maken, daarom noem ik het hier als extra (zodat lezers niet direct afhaken bij dit artikel). Maar het is zeker de moeite waard en hoeft echt niet veel tijd te kosten.

Een SWOT analyse geeft je de context die je nodig hebt om het juiste plan van aanpak op te stellen. Je leert je business, je website en je concurrentie goed kennen. Kortom: een solide startpunt voor je SEO strategie. Een SWOT analyse is ook een goede manier om de informatie uit de voorgaande stappen op een overzichtelijke manier te structureren. Denk daarbij aan:

Strength (sterke punten, intern)

  • Wat werkt al goed?
  • Op welke zoektermen scoort de site al goed?
  • Welke waardevolle externe links krijgt de website al?
  • Wat gaat goed qua snelheid?
  • Wat gaat er goed qua techniek?

Weaknesses (zwakke punten, intern)

Wat mist de site aan…

  • Content?
  • Techniek?
  • Backlinks?
  • Rapportage?

Opportunities (kansen, extern)

  • Wat brengt de toekomst?
  • Welke toegevoegde waarde heeft ons bedrijf?
  • Wat doet de concurrentie nog niet?

Threats (bedreigingen, extern)

  • Wat brengt de toekomst?
  • Hoe sterk is de concurrentie in SEO?
  • Is er een platformmigratie op komst?
  • Welke wijzigingen gaat Google doorvoeren?

Natuurlijk kun je dit zoveel uitbreiden als je zelf wilt, zolang het uiteindelijk bijdraagt aan je SEO strategie. Meer voorbeelden vind je op de site van Moz.

Het SEO-niveau van je organisatie

Onderzoek, als onderdeel van de SWOT-analyse, ook wat het SEO-niveau is binnen je organisatie. Heather Physioc heeft hiervoor een model voor SEO client maturity ontwikkeld. Want je kunt nog zo’n mooie SEO-strategie opleveren, als er geen tijd, geld of kennis is, zal het nooit van de grond komen.
Vragen die hierbij horen, zijn:

  • Wat is het SEO kennisniveau binnen de organisatie?
  • Hoeveel capaciteit is er beschikbaar om aan SEO te werken? (copywriters, developers, projectmanagers)
  • Hoeveel linkbuildingbudget is er?
  • Hoe goed werken verschillende disciplines samen aan SEO?
  • Is er een proces voor SEO?

Afhankelijk van het antwoord, plaats je dit onder de sterke of zwakke punten van je interne analyse,

Extra: De invloed van AI op je SEO strategie

We kunnen er niet omheen, de komst van AI-tools als Chat GPT en Gemini zorgden voor de grootste verschuiving in SEO ooit. Daar moet je iets mee in je SEO strategie. Er zitten twee kanten aan. Aan de ene kant is het heel handig om zelf in te zetten. Aan de andere kant moet je rekening houden met veranderend zoekgedrag.

Gebruik AI in je voordeel

Bij AI denk je al snel aan de massa slechte content die het web op wordt geslingerd. En daar kun jij het verschil maken. Laat tools als Chat GPT voor je werken terwijl je ervoor zorgt dat je altijd waardevol bent voor je lezer. Bijvoorbeeld:

  • Vraag in hoeverre jouw pagina voldoet aan de richtlijnen voor helpful content.
  • Maak een persona van je doelgroep en laat Chat GPT de vragen van die persona in kaart brengen.
  • Laat razendsnel een opzet voor een blogartikel schrijven. Of voor 5 artikelen…

De mogelijkheden zijn eindeloos. Bedenk wat voor jouw organisatie relevant is en experimenteer! Hier heb je alvast 10 GPT prompts voor SEO.

Hou rekening met veranderend zoekgedrag

Waar mensen voorheen nog naar jouw website gingen voor informatie, krijgen ze nu het antwoord in Chat GPT of Gemini. Verkeer vanuit informatieve zoekvragen zal op termijn minder worden, zo is de voorspelling. Dit proces is trouwens al langer aan de gang, want Google toont al jaren samenvattingen en ‘mensen vragen ook’, waardoor mensen niet meer naar jouw website hoeven te gaan voor een antwoord op hun vraag. Daarbij ga je van Google steeds vaker een gegenereerd antwoord krijgen. Dit noemen we de Search Generative Experience. Er staan wel bronvermeldingen bij en daar wil iedereen staan! Hoe doe je dat?

  • Zorg voor vermeldingen in neutrale, secundaire bronnen, zoals wikipedia of nieuwssites
  • Bouw een online reputatie, bijvoorbeeld op social media
  • Bouw aan topical authority en thought leadership
  • Maak waardevolle en behulpzame content
  • Laat een eigen persoonlijkheid zien

Veel van deze punten vallen onder E-E-A-T (stap 4) en Linkbuilding (stap 6). Dit kun je dus prima meenemen in je SEO strategie. Verbreed daarnaast je visie op SEO als marketing. Bouw niet meer alleen aan een website, bouw ook aan een merk dat buiten je website bestaat. Dan ben je voorbereid op de toekomst.

En nu aan de slag!

Had je verwacht hier een eenvoudige invuloefening te vinden? Helaas, een SEO strategie is altijd maatwerk. En dat is nou juist wat SEO zo leuk maakt. Ga gewoon aan de slag, je zal veel leren en ontdekken. Heb je toch wat hulp nodig? Je mag ons altijd bellen. Of volg eens een SEO training. Wat je ook doet, we wensen je veel succes en plezier bij het maken van jouw SEO strategie. Wil je hulp bij zoekmachine optimalisatie? Lees alles over het inschakelen van een SEO specialist.

Ben je benieuwd wat Onder als SEO adviesbureau voor jou kan betekenen? Bekijk eens al onze SEO diensten, vraag naar de mogelijkheden!

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team
SEO bureau Onder Zwolle

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.