Veel bedrijven verliezen veel van het verkeer op hun website bij de overgang naar een nieuwe website (website migratie) of de herstructurering van hun huidige website. Dat is funest voor je vindbaarheid, terwijl je daar waarschijnlijk al veel tijd en energie in hebt gestoken. Daarnaast is het ook onnodig, want met een gedegen SEO-migratie verlies je geen verkeer.
Hulp bij SEO migratieOp het moment dat je veel structurele wijzigingen doet binnen je website verandert daarmee ook de situatie voor Google. Het helpen van Google om deze situatie te begrijpen noemen we SEO migratie. Structurele wijzigingen en dus verschillende soorten migraties die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld:
Laten we zoveel mogelijk bij het oude houden
Iedere SEO specialist ooit
Bovenstaande quote is wel sprekend voor situaties die we meemaken, want net als mensen kunnen zoekmachines ook niet zo goed tegen verandering. Als je dan toch je website qua situatie gaat veranderen kun je maar beter Google zo goed mogelijk helpen om dit te begrijpen. Op het moment dat je Google niet helpt en geen SEO migratie doet verdwijnen je goede posities in Google als sneeuw voor de zon. Bij veel organisaties en merken is de website of webshop een belangrijk onderdeel van de business en dan doet organisch verkeer verliezen ontzettend veel pijn voor het bedrijfsresultaat.
Qua zichtbaarheid ziet een website migratie zonder SEO hulp er als volgt uit:
Meer dan 13.000 matchende zoektermen aan een website. En na livegang van de nieuwe website een terugval naar 4.000 matchende zoektermen
Bovenstaande situaties zijn niet uitzonderlijk: we worden vaak benaderd door organisaties die een aantal weken na livegang in de paniekmodus schieten omdat het organisch verkeer weg is.
Maar wat is dan wel de ideale manier om Google te helpen met het snappen van je migratie? En welke stappen moet je daar als website eigenaar of SEO specialist in nemen? We sommen de stappen van het SEO migratieplan voor je op:
SEO meenemen in de plannen voor een nieuwe website of veranderende website raden wij altijd aan, maar is niet perse noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan meepraten over een nieuwe structuur of het inventariseren welke content mee moet naar een nieuwe situatie. Voorbereidingen treffen voor een SEO migratie is echter wel noodzakelijk. De onderdelen in deze voorbereidings- en planningsfase zijn:
Geen website migratie is hetzelfde, maar dit zijn over het algemeen de belangrijkste stappen in deze fase. Het is vanzelfsprekend ook erg belangrijk om samen met elkaar (website eigenaar, SEO specialist en webbouwer) goede planningsafspraken te maken.
Dit is de fase voor livegang van de nieuwe website of veranderende website. In deze fase gaat het erom dat je alles in het werk stelt om Google zo goed mogelijk te laten begrijpen welke pagina verhuist naar een nieuwe pagina. De onderdelen van deze fase zijn:
Het moment om op de knop te drukken is aangebroken. Tijd om iedereen je nieuwe website te laten zien! Deze fase bestaat uit de volgende onderdelen:
In alle SEO migraties gaat er iets mis, ook bij migraties die volledig volgens het boekje verlopen. Het is altijd belangrijk om rekening te houden met SEO capaciteit en development capaciteit in deze fase
Deze fase houdt sterk verband met fase 3 en loopt er ongemerkt in over. Want los van het feit dat SEO een continue proces is kun je in deze fase ook je SEO migratie bijsturen. Deze fase bestaat uit de volgende onderdelen:
We doen bij Onder veel SEO migraties, van groot naar klein en van ingewikkeld naar overzichtelijk. We lichten een drietal migraties van de afgelopen tijd uit
Daka is een keten van sportwinkels + een vrij grote webshop. Ze zijn gespecialiseerd in veel productgroepen en met name ook erg sterk in wintersportartikelen. Het marketingteam van Daka klopte bij ons aan om te ondersteunen in de webshop migratie die aanstaande was.
De nieuwe situatie van Daka verschilde dusdanig dat Google daar in het begin wel moeite mee had, maar na bijsturen met technische wijzigingen en content aanvullingen hadden we weer een stijgende lijn te pakken, net op tijd voor het post pandemie wintersport seizoen van begin 2022.
Industore is een technische groothandel met een flinke webshop. Industore is gespecialiseerd in een aantal nichemarkten en dus ook met name vindbaar op technische producten. Organische traffic is belangrijk voor Industore.
Industore was ook een typische migratie uit het boekje: alle onderdelen zijn strak afgewerkt door ons zelf, Industore en de aangesloten developer. Toch zie je een klein dipje na livegang gevolgd door een mooie stijging in organische zichtbaarheid.
Internetvergelijk.nl is een vergelijkingsplatform voor internet-, televisie- en telefoonabonnementen. Het platform leunt sterk op organische traffic en was en is goed vindbaar op allerlei zoektermen die aansluiten bij de oriëntatiefase van de doelgroep.
Het meest spannende aspect van de migratie van Internetvergelijk.nl was de overgang van pagina’s in HTML naar een JavaScript framework. We konden gelukkig in de testomgeving uitvoerig testen met een Prerender oplossing die nog steeds goed werkt. De overgang is nauwelijks te zien in de resultaten, want de organische traffic is nog steeds stijgende.
We zien SEO als een ambacht en de SEO migratie dienstverlening is daar zeer zeker een onderdeel van. We helpen je daar dus graag mee. Elke website en elke situatie is anders, dus hoe gestructureerd we migratieplannen ook uitvoeren: een SEO migratie is maatwerk. We helpen veel klanten met SEO migratie op de drie volgende varianten:
Ben je nieuw in de wereld van zoekmachineoptimalisatie of wil je je huidige strategie verbeteren? Start met onze uitgebreide SEO check om zeker te zijn dat je alle basisprincipes goed uitvoert. Voor een grondige evaluatie van je website, bekijk onze SEO analyse en SEO analyse website. Als je vragen hebt over specifieke termen.
Kunnen we jouw organisatie hiermee helpen? Neem dan contact met ons op!
We delen graag onze kennis met je. Dus wil je zelf aan de slag met een SEO migratie checklist en ons stappenplan volgen naar eigen inzicht? Download dan de SEO website migratie checklist van Onder. Succes niet gegarandeerd uiteraard 🙂
De Radboud Universiteit stond dit voorjaar voor een complexe uitdaging: we wilden voor een groot deel overgaan op een geheel nieuwe website (nieuwe techniek en nieuwe look-and-feel), maar omdat dat niet in één keer kan moeten we ook nog een behoorlijke periode gebruik blijven maken van delen van onze oude website(s). En we wilden uiteraard minstens even goed gevonden blijven worden door de grote zoekmachines. Bij de SEO migratie en de vele redirects die hiervoor nodig waren hebben Martijn en zijn collega’s ons bijzonder goed geholpen. Ondanks het feit dat we maar een paar weken de tijd hadden om dit goed voor te krijgen hebben zij de klus naar volle tevredenheid geklaard, dankzij hun expertise, pragmatisme, flexibiliteit en het snel kunnen schakelen bij veranderde omstandigheden.
Dankzij goede analyses en een uitgebreid redirect plan van Martijn en zijn team, hebben wij een vlekkeloze replatforming gehad waarbij DAKA overgestapt is naar Magento. De adviezen aan het contentteam van DAKA hebben gezorgd voor een betere URL-structuur, categorie omschrijvingen, meta titles en descriptions. De bereikbaarheid en kennis van Onder is zeer goed en om deze reden kan ik Onder absoluut aanraden als SEO-partner.
Op SEO gebied heeft Finner behoorlijk wat kennis opgebouwd door de jaren heen. Het was daarom niet makkelijk om een goede sparringpartner te vinden. In Martijn hebben wij die zeker gevonden. Bij de migratie naar een nieuw domein en website heeft hij ons uitstekend geholpen. Hij is inhoudelijk sterk, eerlijk en een fijn persoon.
"*" geeft vereiste velden aan
.
Meer weten over onze privacy of algemene voorwaarden?
Noodzakelijk (verplicht) Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. |
|
Statistieken Deze cookies helpen ons (anoniem) te begrijpen hoe onze bezoekers de website gebruiken. |
|
Marketing Deze cookies helpen ons relevante advertenties weer te geven aan onze bezoekers. |
|