9+
Pas op Valkuil bord

Jaleesa Konjanan

SEO Specialist
6-10-2022 Kennisbank

De grootste valkuilen van een SEO migratie

In een ideale wereld zou het migreren van je website van het ene naar het andere platform een koud kunstje zijn. Je werkt gewoon alle nieuwe site-URL’s en redirects bij in je oude CMS en laat de crawlers hun gang gaan. In werkelijkheid kan het echter een rommeltje worden. Er worden vaak fouten gemaakt bij het overzetten van inhoud van de ene site naar de andere. URL’s worden vaak gefragmenteerd en ergens onderweg omgeleid. Dit maakt het voor zoekmachines moeilijk om ze correct te indexeren. Als gevolg daarvan krijgen je SEO-prestaties een klap. Het migreren van je website is nooit leuk, maar met de juiste voorzorgsmaatregelen kan je het risico dat jij je hierdoor verbrandt aanzienlijk verkleinen. In dit artikel lees je een aantal handige tips om de grootste valkuilen van een SEO-migratie te vermijden.

Voer een crawl-analyse uit vóór de migratie

Voordat je aan een migratie begint, moet je een idee krijgen van hoe jouw website momenteel door de crawlers wordt geïndexeerd. Hierdoor begrijp je beter hoe het proces werkt en kun je nauwkeuriger zijn met de redirects, waardoor je het risico van duplicate content beperkt. Er zijn verschillende tools die je hierbij kunnen helpen. Als je migreert vanuit WordPress, kun je de Yoast SEO migratie plugin gebruiken. Je kunt ook een crawler zoals Screaming Frog of DeepCrawl gebruiken om een volledige site-audit uit te voeren. Hiermee krijg je een compleet overzicht van hoe je website wordt geïndexeerd. Je kan deze informatie vervolgens gebruiken om in kaart te brengen hoe de URL’s momenteel worden omgeleid. Dit zal je helpen het risico te minimaliseren dat eventuele redirects jouw SEO verstoren zodra de migratie is voltooid.

Controleer op duplicate content en canonical tags

Je inhoud migreren zonder te controleren op duplicate content is een van de grootste fouten die je kunt maken. Het verhoogt niet alleen het risico op het triggeren van een Panda-algoritme penalty, maar het maakt je leven ook moeilijker als het gaat om het redirecten van URL’s. Dubbele inhoud kan op verschillende manieren voorkomen, maar de meest voorkomende zijn:

  • Het kopiëren en plakken van dezelfde inhoud over meerdere URL’s: Als je meerdere pagina’s hebt die dezelfde inhoud hebben, moet je een canonical tag toevoegen om Google te laten weten welke ze als de primaire URL moeten laten zien. Als je dit niet doet, kan Google besluiten één van de pagina’s te tonen, maar het zal niet duidelijk zijn welke. Dit kan problemen opleveren als de gekozen pagina niet de pagina is die je wilt weergeven.
  • Een noindex-tag gebruiken op één pagina en een nofollow-tag op een andere pagina: Als een pagina wordt geblokkeerd voor weergave in de zoekresultaten en een andere pagina niet, kan Google ervoor kiezen beide pagina’s weer te geven. Het is belangrijk dat je duidelijk aangeeft welke pagina je wilt tonen. Als je dat niet doet, loop je het risico dat Google iets kiest waar je lezers niets aan hebben.

Vergeet niet je sitemap bij te werken

Sitemaps zijn belangrijk voor een aantal zaken, waaronder het sneller ontdekken van nieuwe inhoud door Google. Als je migreert naar een nieuwe website, moet je jouw sitemap bijwerken om deze wijzigingen weer te geven. De eenvoudigste manier om dit te doen is om een volledig nieuwe sitemap te maken voor je nieuwe website en vervolgens een redirect in te voeren voor elk van de URL’s in je oude sitemap. Zo zorg je ervoor dat Google je oude pagina’s blijft bezoeken terwijl je ze doorstuurt naar hun nieuwe bestemming. Je moet er ook voor zorgen dat je nieuwe sitemap de juiste URL’s bevat voor je nieuwe inhoud. Als je bijvoorbeeld de URL-structuur van je blogberichten hebt gewijzigd, moet je de sitemap aanpassen. Zorg ervoor dat Google zo snel mogelijk op de hoogte is van al je nieuwe pagina’s, zodat je de SEO-voordelen van de migratie niet misloopt.

Monitor je SEO-prestaties tijdens het migratieproces

Houd tijdens het migratieproces je SEO-prestaties goed in de gaten. Gebruik Google Search Console om te controleren hoe vaak de crawlers je site bezoeken. Als je een plotselinge daling van het aantal bezoeken opmerkt, is het waarschijnlijk dat er onderweg een fout is gemaakt. Houd deze problemen in de gaten en los ze zo snel mogelijk op.

Test jouw website nadat de migratie is voltooid

Tot slot is het belangrijk om je website testen nadat de migratie is voltooid. Dit is de beste manier om er zeker van te zijn dat alles soepel verloopt en dat de SEO prestaties niet te veel schade hebben opgelopen. Idealiter wil je jouw nieuwe website operationeel hebben voordat je jouw oude site migreert, zodat je deze kunt testen op eventuele problemen of fouten. Zodra je de migratie hebt voltooid, moet je de komende weken de SEO-prestaties van je site in de gaten houden. Als je jouw rankings ziet dalen en het verkeer een klap krijgt, kun je overwegen je oude site opnieuw te crawlen om je rankings weer omhoog te krijgen.

Hulp nodig bij de SEO migratie?

Het uitvoeren van een SEO migratie kan nog best een grote en ingewikkelde klus zijn. Er zijn namelijk een hoop factoren waar je rekening mee moet houden. Als je iets mist kan dit voor een grote klap zorgen in jouw SEO resultaten, iets waar je natuurlijk niet op zit te wachten! Wij hebben een hele handige SEO migratie checklist voor je gemaakt. Mocht je het liever aan de specialisten willen overlaten, dan helpen wij je natuurlijk graag met de migratie van jouw website. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie.

Share

Categorieën

Heb je vragen?

Neem contact op! :) wij helpen je graag verder met al je SEO vragen

SEO vraag stellen

Mis het niet

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis geen enkele SEO tip

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Heb je vragen?

Wil je meer weten over SEO? Kan je website een nieuwe impuls gebruiken?
Neem contact op

Onder ons

Team van SEO specialisten

Het team van SEO bureau Onder bestaat uit enthousiaste SEO specialisten die graag samen met jou voor het beste resultaat gaan.

Maak kennis met ons team

Deze klanten zijn ondersteboven van ons!

Renzo van Dongen

Renzo van Dongen

Digital content manager Peugeot

Of het nu over content of technische aanpassingen gaat, dat maakt niet uit. Martijn brieft dit op een hele heldere manier zodat dit lokaal of door ons hoofdkantoor in Frankrijk doorgevoerd kan worden. […] Sinds de start van onze samenwerking hebben we mooie resultaten behaald. Keep it up!

Marien van Stegeren

Eigenaar Kitcentrum

Wanneer je online onderneming groeit groeien de verwachtingen vaak ook, op elk gebied. Voor een groot gedeelte hadden we zelf de controle over SEO en de invulling hiervan. We kwamen er achter dat onze eigen “algemene blik” niet meer toereikend was en hebben daarom Bureau Onder ingeschakeld. Verrassend en helder. We hebben een fijne samenwerking opgebouwd, mede omdat Martijn  ook met regelmaat met Eline of Mariska (afhankelijk van de case) bij ons op kantoor komt wat voor ons erg waardevol is!

Marten Stellingwerf

Webmaster

Martijn en Mariska maken het SEO verhaal begrijpelijk voor de leek en denken graag met ons mee. Het is fijn dat er elke maand een persoonlijk contact moment is met een uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om alles te doorspreken. Na enkele maanden is het Onder al gelukt om met enkele van onze webshop pagina’s de nummer 1 posities te verkrijgen op Google. Wij zijn zeer tevreden over Onder.

Mark Prummel

SEO Specialist Stella Fietsen

Sinds enkele jaren is Onder is een gewaardeerde partner van Stella. Martijn is mijn sparringpartner voor complexe SEO vraagstukken en het extra paar kritische ogen dat ons scherp houdt. Samen hebben we een mooie groei gerealiseerd in online zichtbaarheid, bezoekersaantallen en leads. Onder onderscheidt zich door haar korte communicatielijnen en vakkundigheid. Ze spreken onze taal: niet zeuren, maar aanpakken. Daar houden we van!

OnderBouwing

Mis geen enkele SEO tip
  • Inzichten en tips op het gebied van SEO
  • Voor beginners en gevorderden
  • Van experimenten tot ontwikkelingen bij Google en van
    best practices tot eigen cases
  • Een kijkje achter de schermen bij Onder

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.